دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: محمدعلی سجادی، فیلـمســاز، نقــاش و نـویسنده‌ای است که تهیه‌کنندگی و تدوینگری برخی از فیلم‌های سینمایی دیگران و آثار خودش را هم در کارنامه کاری‌اش دارد.

نمایش
  • نقاشي‌هاي سيابش بعد از هدايت

سجادي كه در 6سال گذشته نقاشي‌هاي خود را در قالب نمايشگاه انفرادي در گالري‌هاي مختلف تهران و شهرستان‌ها به نمايش گذاشته، اين‌بار نيز در نخستين‌ماه زمستان قصد دارد، 2نمايشگاه نقاشي را در شيراز و تهران برپا كند. اين فيلمساز درباره گالري‌هايش به همشهري مي‌گويد:«سال‌هاي گذشته نمايشگاه نقاشي‌هايم را در گالري شمس برگزار مي‌كردم، يكي از آنها عنوان «لدان راگا» با موضوع صادق هدايت و بوف كور بود و امسال قصد دارم نقاشي‌هايم را به گالري سايه ببرم. اين نمايشگاه ادامه سياووشان است و اسم نگاره‌ها «سيابش» بوده كه عنواني تركيبي است كه خود ساخته‌ام».

كارگردان فيلم «اثيري» همچنين به تركيب نام «سيابش» اشاره مي‌كند:«اين كلمه از سياه به علاوه بش به‌معناي خوش بودن، درست شده و به‌گونه‌اي معادل حاجي‌فيروز امروزي است.» نمايشگاه نقاشي سيابش كه از هفته پاياني دي‌ماه كار خود را آغاز مي‌كند شامل 14تابلوي نقاشي بزرگ و 10تابلوي كوچك است و سجادي درباره جزئيات نمايشگاهش در شيراز هم يادآور مي‌شود:«در 2هفته اول دي‌ماه نيز 2نمايشگاه نقاشي در شيراز خواهم داشت كه در اين نمايشگاه‌ها مجموعه نقاشي‌هاي قبلي‌ام با موضوع صادق هدايت و نقاشي‌هاي جديدم (سيابش) خواهد بود».

  • اجراي نمايش «سيابش» در اسفندماه

محمدعلي سجادي كه هميشه با برگزاري نمايشگاهي از آثارش سعي مي‌كند، مجموعه‌اي با موضوع موردنظر خود را به مخاطب ارائه دهد، قصد دارد بعد از پايان نمايشگاهش، نمايشي با عنوان «سيابش» را نيز در اسفند‌ماه و بعد از پايان جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر روي صحنه ببرد. او كه اخيرا بعد از نمايشگا‌ه‌هاي نقاشي‌اي با موضوع هدايت، «بوف نه‌چندان كور» را در تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه برده است، درباره تئاتر «سيابش» توضيح مي‌دهد:«اين اثر ادامه كار اسطوره‌هاي سياوش است كه قصد دارم در تماشاخانه ارغنون آن را روي صحنه ببرم.

نمايشنامه را زمستان سال گذشته نوشتم و هم‌اكنون مقدمات را براي انتخاب بازيگران نمايش فراهم مي‌كنم.» به گفته سجادي نمايش 2بازيگر زن و مرد دارد. سجادي درباره انتخاب بازيگرانش از ميان بازيگران تئاتر يا سينما يادآور مي‌شود:«برايم بازيگر سينما و تئاتر فرقي ندارد، مهم اين است كه بازيگر به‌خوبي از عهده نقش بربيايد؛ چرا كه نقش‌ها تقريبا سخت است.»

او همچنين با اشاره به اين نكته كه تئاتر «سيابش» مدرن است و از يك سو تفسيري از اسطوره سياوش را دربرمي‌گيرد و از سوي ديگر براي ايام نوروز نيز مناسب است، توضيح مي‌دهد:«در اين نمايش 2آيين چهارشنبه‌آخر سال و موضوع گذر از آتش و آيين نوروز مورد توجه قرار گرفته. وقتي سياووش به جهان مردگان مي‌رود و بازمي‌گردد در قالب فيروز است كه صورت سياه فيروز مرگ است و لباس قرمزش نشانه خون.»

  • حال خوش تئاتر

كارگردان فيلم «شيفته» وضعيت هنرهاي نمايشي و تجسمي را از سينما بهتر توصيف كرده و ادامه مي‌دهد:«درست است كه تئاتر هم چالش‌ها و مشكلات خود را دارد اما در تئاتر اتفاقات بهتري در حال رخ دادن است. سينما كه هنر گراني است، هم‌اكنون در چرخه هولناكي قرار گرفته اما حال تئاتر بهتر از سينماست».

  • «طلاقم بده به‌خاطر گربه‌هايم» در جشنواره فيلم فجر

سجادي كه در جشنواره سال گذشته فيلم «تمريني براي اجرا» را به جشنواره فجر آورده بود، امسال نيز با «طلاقم بده به‌خاطر گربه‌هايم» در سي‌وششمين جشنواره فجر حضور دارد. او فرم حضور در جشنواره را پر كرده و مي‌گويد:«فيلمبرداري فيلم اواخر سال گذشته پايان يافته و براي نمايش در جشنواره آماده است.

فيلمنامه براساس يك رخداد واقعي به نگارش درآمده و يك ملودرام روان‌شناختي است. اين فيلم داستان زندگي زوجي جوان را روايت مي‌كند كه به دادگاه مراجعه كرده و تقاضاي طلاق مي‌دهند. دليل اصلي آنها براي اين جدايي تنها به‌خاطر گربه‌هاست».

سجادي در آخرين ساخته‌اش از بازيگران معروف استفاده نكرده و البته رضا مولايي- يكي از بازيگران تئاتري- نيزدر فيلم نقش دارد، به گفته سجادي «طلاقم بده به‌خاطر گربه‌هايم» 4بازيگر داشته كه جدا از رضا مولايي، 3نفر آنها براي نخستين‌بار جلوي دوربين قرار گرفته‌اند و به سينما معرفي مي‌شوند. مريم همتيان، جلال ترابي وشيرين ولي‌پور، 3بازيگر ديگر فيلم هستند. مراحل تروكاژ اين فيلم توسط اميررضا معتمدي انجام شده و خود سجادي تدوين فيلم را برعهده دارد.

کد خبر 391512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha