مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

دیروز محسن پورسیدآقایی برای بار سوم در صحن علنی شورای شهر تهران حاضر شد تا به سؤالات اعضای شورا که هفته پیش مطرح شده بود پاسخ دهد.

شهر

 يكي از سؤالات مطرح شده در مورد وضعيت بهسازي و ايمن‌سازي‌ خط7 مترو بود. به گفته پورسيدآقايي در صورتجلسه‌ منعقده با «سپاسد» مقرر شد كه تا خرداد سال آينده مشكلات پيرامون اطفاي حريق، احداث هواكش‌ها، سيگنالينگ و... اين خط مرتفع شود.

وي با بيان اينكه براي ايمن‌سازي‌ خط7 نيازمند 370ميليارد تومان اعتبار هستيم، گفت: معاونت مالي شهرداري با بانك شهر جلسه داشته و مقرر شده كه 100ميليارد تومان از محل واگذاري زمين به بانك شهر اختصاص داده شود تا نسبت به تزريق منابع به اين خطوط از سوي بانك شهر اقدام شود. وي همچنين از راه‌اندازي كتابخانه‌هاي ديجيتال در مترو خبر داد.

پورسيدآقايي همچنين از انعقاد 15قرارداد با دانشگاه‌هاي مختلف كشور در مورد طرح‌هاي حمل ونقلي سخن گفت كه ازجمله آنها بازنگري در طرح جامع حمل‌ونقل تهران ازسوي دانشگاه‌هاي تهران و شريف است. وي در واكنش به اظهارات برخي اعضاي شوراي شهر در مورد اينكه شهرداري تهران مخالف تاكسي‌هاي اينترنتي است، گفت: شهرداري نه‌تنها مخالف نيست كه به‌دنبال تقويت آنهاست. وي درعين حال يكي از عواقب تاكسي‌هاي اينترنتي را تشديد بحران كوچ تاكسي‌هاي شهرستاني به تهران دانست كه مخالف سياست‌هاي شهرداري است.

وي همچنين گفت كه شبيه‌سازي‌ ترافيك براساس طرح جامع امكان‌پذير نيست چراكه براي شبيه‌سازي‌ ما نيازمند ماتريس سفر، مبدأ و مقصد، ميزان عرضه و تقاضا و... هستيم و هم‌اكنون تيمي در حال تهيه ماتريس سفر هستند. پورسيد آقايي درخصوص وضعيت دوچرخه سواري در پايتخت گفت:

نمي‌توانيم از مدل دوچرخه سواري يكسره استفاده كنيم بلكه بايد كيلومتر اول و آخر سفر را همشهريان با دوچرخه طي كنند و سپس با اتصال آنها به ساير مدهاي حمل‌ونقل ازجمله اتوبوس و مترو سفرشان را پوشش دهيم. وي گفت: سعي داريم كه در محيط‌هاي داراي ظرفيت گردشگري و فرهنگي، استفاده از دوچرخه را ترويج كنيم. بر همين اساس در مناطق 6، 7، 11 و 12 به‌صورت پايلوت دوچرخه ايجاد شده است.

وي همچنين با بيان اينكه به دولت پيشنهاد داده‌ايم كه براي حل مشكلات خط متروي 6 و 7 در 2مرحله 2000ميليارد تومان اوراق مشاركت منتشر كند، گفت: در حال پيگيري اين موضوع هستيم. وي همچنين گفت: فاينانس براي خطوط 3، 6 و 7 در دست اقدام است كه بايد پيگيري شود. معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران همچنين درباره نصب فيلترهاي دوده گفت:

مصوب كرده‌ايم كه از اين پس شركت‌هاي خصوصي اتوبوسراني خودشان فيلتر دوده روي اتوبوس‌ها نصب كنند. همچنين بخشنامه ديگري به‌زودي صادر خواهد شد كه هيچ پيمانكارشهرداري نبايد از خودروي ديزلي فرسوده استفاده كند. وي افزود: پيشنهاد جديد ما اين است كه براساس قانون هواي پاك سن فرسودگي كاميون‌ها به 15سال برسد. چرا كه ما هم‌اكنون با كاميون‌هايي مواجه هستيم كه بالاي 50 سال عمر دارند.

  • معلولان تهران به انزوا كشيده شده‌اند

ديروز 3 نطق پيش از دستور در صحن علني شوراي شهر تهران ارائه شد. نخست الهام فخاري به مناسبت 12 آذر روز جهاني معلولان در سخناني سازه‌هاي شهر تهران را براي يك همشهري توان‌ياب نامناسب اعلام كرد و پرسيد: در كدام‌يك از مناطق شهر، سازه‌ها‌، املاك شخصي يا ساختمان‌هاي عمومي براي بهره‌مندي همه شهروندان به‌ويژه توان‌ياب‌ها ساخته شده است.

وي از سياستگذارها، مديران و تصميم‌گيران خواست تا با توجه به اينكه بخشي از جامعه به‌دليل معلوليت به انزوا كشيده شده‌اند، با رفتاري آگاهانه‌تر و برنامه‌ريزي مناسب شهر را براي همه آباد كنند. در الگوي مديريت پويا و مسئوليت شهري، مديراني حضور دارند كه به سهم شهروندان در نيازهاي ويژه توجه داشته باشند. در كدام‌يك از مناطق شهرداري تهران، املاك و سازه‌ها با توجه به نيازهاي ويژه توان يابان برنامه‌ريزي شده است؟ بيشتر سازه‌هاي شهري براي بيرون آمدن يك شهروند كم توان نامناسب است، حق شهروندان توان ياب بيش از همه پايمال شده است.

به گزارش همشهري، نطق دوم شوراي شهر تهران كه از سوي حجت نظري ايراد شد به مناسبت فرا رسيدن روز جهاني معلولان بود. وي خواستار آن شد تا در بحث مديريت بحران نحوه نجات معلولان جسمي و حركتي هنگام بروز حادثه مورد توجه قرار گيرد. حجت نظري به تبصره2 ماده يك و تبصره ماده4 قانون جامع معلولان مصوب سال 1383 مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد كه به صراحت شهرداري‌ها را موظف به انجام اقداماتي در حوزه مناسب‌سازي شهر كرده است اما با گذشت 13سال از اين مصوبه هنوز شهر مناسب حضور معلولان نيست.

از نظر اين عضو شوراي شهر لازم است در ارزيابي‌هاي اجتماعي و فرهنگي، قبل، حين و بعد از اجراي پروژه‌هاي شهري بستر دريافت نظرات سازمان‌هاي مردم‌نهاد فراهم شود تا حداقل در اجراي پروژه‌هاي جديد شهري كمترين خطا را در مسير دستيابي به شهر دسترس‌پذير داشته باشيم. وي افزود: اينكه از سال 84به بعد مناسب‌سازي‌ در فضاهاي جديد بايد به‌عنوان يك رويكرد ضروري در ساخت‌وساز فضاهاي عمومي شهري درنظر گرفته شود و كد پروژه‌هايي كه به اسم مناسب‌سازي‌ فضاي شهري در بودجه‌هاي سالانه ذكر مي‌شدند براي بهبود كيفيت فضاهاي ساخت گذشته مورد استفاده قرار گيرد، حقيقتي است كه متأسفانه به واقعيت بدل نشده است.

نظري خاطرنشان كرد: قطعا با شهرسازي قلدرمآبانه نه‌تنها معلولان را از زندگي شهري عادي محروم كرده‌ايم، بلكه همه شهروندان را نيز از حضور و مشاركت اين عزيزان بي‌بهره مي‌كنيم.

نطق پيش از دستور سوم نيز از سوي شهربانو اماني ارائه شد. موضوع نطق اين عضو شوراي شهر نقض قانون به‌دست مجريان قانون در تخريب باغات بود. وي با اشاره به اينكه، 12 آذر، روز تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي و روز تصويب قانون است اقدام به پخش فيلمي كرد كه در آن با عكس‌هاي هوايي و اسناد و مدارك تخريب باغات شهر در سعدآباد، لشكرك و طرشت شمالي ارائه شد و در كنار آن فرازهايي از موضع‌گيري‌هاي تند مقام معظم رهبري در سال93 در مورد تخريب باغات ارائه شد.

به گفته شهربانو اماني، بعد از تذكرات مقام معظم رهبري، 3سال طول كشيد تا نهايتا در سال‌جاري و توسط شوراي چهارم و شوراي‌عالي استان‌ها، اصلاحيه‌ها و آيين‌نامه‌هاي اجرايي قانون «حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها»، تصويب شد. در اين مدت، شوراي‌عالي شهرسازي نيز اصلاحات مربوط به طرح‌هاي تفصيلي را در دستور كارش قرار داد، بماند كه قبل از آن، به بهانه‌هاي مختلف، باغات تهران نابود شدند. بخشي به‌دليل نواقص طرح‌هاي تفصيلي و پهنه بندي‌هاي اشتباه، بخشي با مصوبه اشتباه و ويرانگر «برج - باغ» و بخشي با فرار از قانون و بخشي نيز دقيقا با زور و گردن كلفتي!

اماني با اشاره به اينكه 60 تا 70درصد باغ‌ها و نزديك به 90درصد چنارهاي وليعصر از بين رفت، گفت:‌ تا پايان سال‌جاري، شناسنامه تك تك باغات تهران، صادر و براي اطلاع عموم از طريق سامانه‌هاي هوشمند تا پايان سال منتشر و مرتبا نسبت به بروزرساني آنها اقدام شود و دركنار آن شهرداري موظف است هر سال نسبت به پلاك كوبي حداقل 20درصد فضاي سبز خود اقدام و روي سامانه‌هاي مربوط (GIS و...) منعكس كند.

وي گفت: از كميسيون حقوقي شورا و مسئولين حقوقي شهرداري و سمن‌هاي حقوقي شهر، انتظار دارم كه نسبت به احقاق حقوق شهر كه در سنوات گذشته پايمال شده، اقدام لازم را انجام دهند و از شهرداري انتظار پاسخگويي در مورد مصوبات فوق را دارم به‌ويژه كه در يك مورد، مشخصا قيد زمان مطرح شده و تا پايان سال، يعني 3‌ماه ديگر، بايد شناسنامه باغات تهران صادر شود.

  • مسئولان تخريب باغ‌ها مجازات مي‌شوند

در پايان جلسه ديروز شوراي شهر، علي اعطا با حضور در جمع خبرنگاران از معرفي مسئولاني كه در تخريب باغ‌ها اهمال داشتند به دستگاه قضايي خبرداد. به گفته سخنگوي شوراي شهر تهران افرادي كه در حوزه‌هاي مختلف در شهرداري تهران تخلفي انجام داده باشند ابتدا به بازرسي شهرداري و سپس به قوه قضاييه معرفي خواهند شد.

به گزارش همشهري، در نشست ديروز سخنگوي شوراي شهر همچنين خبرداد كه هر 2هفته يك‌بار در پايان جلسه علني شورا روساي يكي از كميسيون‌ها در نشست‌ با اصحاب رسانه به ارائه گزارش بپردازد. وي همچنين در مورد سرانجام لايحه كمك شهرداري تهران به زلزله‌زدگان كرمانشاه، اظهار داشت:

با توجه به فوريت اين موضوع شهرداري تهران ملزم شده بود لايحه‌اي براي آسيب‌ديدگان ارائه دهد ما اميدواريم شهرداري زودتردراين باره اقدام كند. سخنگوي شوراي شهر تهران همچنين درباره سرانجام ديدار اعضاي شوراي شهر با مقام معظم رهبري گفت: در انتظار تعيين زمان هستيم البته در راستاي ديدار اعضاي شوراي شهر با سران قوا هنوز زماني براي ديدار با رئيس قوه قضاييه تعيين نشده است اما اعضاي شوراي شهر تهران ديداري با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهند داشت.

جدول

کد خبر 391390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha