معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در آستانه سفر دولت به استان سیستان و بلوچستان از راه اندازی مدارس ویژه برای کودکان بدون شناسنامه در این استان خبر داد.

 روز گذشته و همزمان با سفر رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت در روزنامه همشهري گزارشي درباره زندگي كودكان بدون شناسنامه منتشر شد و معصومه ابتكار معاون زنان و خانواده رئيس جمهور پيش از سفر به زاهدان و بعد از مطالعه اين گزارش با اشاره به پيگيري موضوع كودكان بدون شناسنامه در سفر هيات دولت به اين استان گفت: در خصوص افراد بي شناسنامه در چند سطح كار شده است، از ابتداي امسال مدرسه اي در شير آباد ( منطقه حاشيه نشين در زاهدان ) راه اندازي شده كه بچه هاي بازمانده از تحصيل و كودكان بدون شناسنامه در سن تحصيل را پذيرش كرده است.

به گفته وي مقرر شده تا در آينده‌اي نزديك نيز مدرسه‌‌هايي در شهرستان هاي ايرانشهر و سرباز با همكاري خيريه ها احداث شود تا كودكان بازمانده از تحصيل و بچه هاي بدون شناسنامه بتوانند در آن ها تحصيل كنند. ابتكار گفت: در خصوص زنان و افراد بي شناسنامه نيز طرح حمايت از آن ها در دست بررسي است. اين افراد با مشخص شدن وضعيتشان برگه هاي هويت و كارت آمايش دريافت مي كنند. موضوع زنان بي‌سرپرست خصوصا زناني كه فاقد شناسنامه هستند و در عين حال صاحب فرزند هستند، بررسي خواهد شد؛ توان افزايي، آموزش و تامين اعتبارات براي اين افراد در حال بررسي است تا از طريق سازمان هاي محلي يا تعاوني ها اين افراد بتوانند به درآمدزايي برسند.

  • تصميم‌گيري كلان درخصوص زنان در اجلاس ايسلند

همچنين در ادامه اين گفت‌و‌گو معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري كه هفته گذشته سفري به اجلاس جهاني مقامات سياسي زن در ايسلند داشت در اين‌باره توضيحاتي داد. به گفته ابتكار، در اين اجلاس زناني در سطوح سياسي مختلف همچون روساي جمهور و معاونين، به تبادل‌نظر، تجارب وتوسعه روابط درحوزه زنان وخانواده، پرداختند.اين مجمع چند سال است توسط گروهي از مقامات سياسي دنيا كه مسئوليت‌هايي در سطح رياست‌جمهوري و نخست‌وزيري زنان دارند به‌صورت سالانه تشكيل جلسه مي‌دهد.

اين مجمع به اين علت در ايسلند تشكيل مي‌شود كه نخستين زن رئيس‌جمهور دنيا در اين كشور منصوب شده است. ابتكار درخصوص برنامه‌هاي اين اجلاس به همشهري گفت: عمده بحث در اين اجلاس مشاركت سياسي زنان و حضور زنان در تصميم‌گيري‌هاي كلان و نقش زنان در بهبود وضعيت جوامع، صلح، امنيت و محيط‌زيست بود. ابتكار در اين سفر، ديدار دوجانبه‌اي با رئيس‌جمهور ايسلند داشت كه پيرامون روابط و همكاري‌هاي دو كشور در زمينه توريسم و انرژي‌هاي نو و ژئوترمال(زمين گرمايي) با توجه به پيشرفت‌ها و اقدامات آن كشور در اين زمينه صحبت شد. وي در اين ديدار بر توجه جدي ايران به صلح تأكيد كرد و گفت كه ايران در سال‌هاي اخير طعم جنگ را چشيده و امروز كه مشكلاتي مثل جنگ و تروريسم منجر به ناپايداري منطقه شده و حوادث سوريه و يمن بخش بزرگي از اين تراژدي است، نگاه مثبت به مسئله صلح بسيار مهم است.

معاون رئيس‌جمهور در امور زنان در مصاحبه با همشهري گفت: رئيس‌جمهور ايسلند هم در اين ديدار بر نقش مهم آموزش در ارتقاي جايگاه زنان تأكيدكرده و آموزش را كليد مهم مشاركت در عرصه‌هاي مختلف جامعه دانست.وي نقش مخرب جنگ و خشونت در منطقه خاورميانه را هم مورد اشاره قرار داد و برضرورت هم‌افزايي در مقابله وكاهش آثار و عوارض آن تأكيدكرد. ملاقات با رئيس‌جمهور كرواسي برنامه بعدي معاون رئيس‌جمهور در امور زنان بود. ابتكار درخصوص اين ديدار گفت:‌با توجه به اينكه روز جهاني خشونت عليه زنان را چندي قبل داشتيم، كرواسي هم برنامه‌هايي را براي مقابله باخشونت عليه زنان داشته و در اين رابطه موفق بوده است. در ديدار با رئيس‌جمهور اين كشور درخصوص مواضع و برنامه‌هاي دولت و كشورمان هم‌صحبت شد.

به گفته وي در اين ديدار به اين نكته هم اشاره شد كه 5معاون وزير زن و تعداد زيادي زن در سمت‌هاي مديركلي، فرمانداري و بخشداري در ايران منصوب شده‌اند. معاون رئيس‌جمهور به صدور بيانيه اجلاس مقامات سياسي زن در پايان آن اشاره كرد كه بحث مشاركت قوي‌تر زنان در فرايند‌هاي سياسي و صلح و امنيت در آن مطرح و تأكيد شده است را زنان مي‌توانند با حضورشان در جايگاه‌هاي سياسي كارايي را ارتقا و پيشبرد وضعيت جوامع و بهبود امنيت و صلح را با تلاش‌شان افزايش دهند.

کد خبر 391269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha