مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: موتورهای فضاپیمای ویه‌جر ۱ برای اولین‌بار طی ۳۷ سال گذشته روشن می‌شود.

ویه‌جر

براساس گزارش CNN، دانشمندان ناسا مجبور شده‌اند براي تغيير جهت آنتن فضاپيماي 40 ساله ويه‌جر كه اكنون در فاصله بيش از 20 ميليارد كيلومتري از زمين قرار دارد، جهت‌گيري آن را تغيير دهند تا اين آنتن به سمت زمين قرار بگيرد، اما موتورهايي كه اولين گزينه براي چرخش فضاپيما به شمار مي‌رفتند، دچار فرسايش شده‌اند.

از اين رو ناسا به دنبال برنامه‌اي جايگزين بود و به تدريج تصميم گرفت از موتورهاي مانور تصحيح مسير يا TCM استفاده كند، موتورهايي كه در پشت فضاپيماي ويه‌جر تعبيه شده‌اند. اما اين موتورها 37 سال است كه بي‌استفاده مانده‌اند و ناسا از كارايي آنها اطمينان نداشت.

اما اين موتورها روز سه‌شنبه گذشته،‌28 نوامبر 2017 روشن شدند و 19 ساعت و 35 دقيقه پس از روشن شدن مهندسان ناسا دريافتند موتورها به خوبي كار‌ميكنند و به اين شكل ويه‌جر 1 به سمت زمين تغيير جهت داد.

به گفته سوزان داد مدير پروژه ويه‌جر‌ها، با كمك اين موتورها كه پس از 37 سال بي‌استفاده ماندن هنوز سالم و كاربردي هستند، مي‌توان طول عمر ويه‌جر را دو تا سه سال افزايش داد.

ويه‌جرهاي 1 و 2 چهل سال پيش با فاصله 16 روز از يكديگر به فضا پرتاب شدند. در سپتامبر 2013 ويه‌جر 1 ناسا به اولين دست‌ساز بشر تبديل شد كه سامانه خورشيدي را ترك كرده و وارد فضاي ميان‌سياره‌اي شده‌است. ويه‌جر دو به دنبال قل اولش درحال خروج از سامانه خورشيدي است و تا چند سال ديگر وارد فضي ميان‌ستاره‌اي خواهد شد.

ناسا قصد دارد پس از موفقيت در آزمايش موتورهاي ويه‌جر1، موتورهاي مشابه در ويه‌جر 2 را نيز مورد آزمايش قرار دهد. اما نياز به استفاده از اين موتورها اضطراري نيست زيرا موتورهاي اصلي ويه‌جر2 چندان دچار فرسايش نشده‌اند. 

انتظار مي‌رود ويه‌جر 1 تا 40272 سال ديگر در فاصله 1.7 سال نوري از ستاره‌اي در صورت فلكي دب اصغر قرار بگيرد و تا 40 هزار سال ديگر ويه‌جر 2 در فاصله 1.7 سال نوري از ستاره‌اي به نام راس 248 قرار خواهد گرفت، ستاره‌اي كوچك در صورت فلكي آندرومدا.

کد خبر 391268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha