همشهری آنلاین: هفدهمین جلسه کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان سه‌شنبه ۱۴ آذر برگزار می‌شود.

تحلیل محتوی تویتر ترامپ و شبکه CNN در دوره انتخاباتی اخیر آمریکا

در آخرین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در سال ۲۰۱۶ تقابل بین رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ و رسانه‌های آمریکایی از موضوعات مهمی بوده است که می‌توان از منظرهای مختلفی آن را مورد بررسی قرار داد.

دغدغه مقاله حاضر مشاهده و بررسی تقابل دونالد ترامپ و رسانه های آمریکایی است؛ از آنجایی که مشاجرات لفظی بسیاری بین دونالد ترامپ و رسانه‌های آمریکایی به خصوص شبکه CNN بوده است، تحقیق پیش رو به بررسی تعامل و نوع عکس‌العمل ترامپ و مواضع و موضوعات مطرح شده توسط شبکه CNN می‌پردازد.

بررسی این تعامل و تقابل با استفاده از دو تئوری مهم ارتباطات برجسته سازی و مواجهه گزینشی انجام شده است و روش تحقیق ما تحلیل تماتیک است. در این تحقیق از یک سو به مطالعه و تحلیل ویدیوهای CNN در ماه اکتبر که در دوران تبلیغات انتخاباتی آمریکا نقش مهمی دارد پرداخته ایم (۷ تا ۳۱ اکتبر) و از سوی دیگر محتوی تویتر ترامپ را در همین بازه ی زمانی بررسی کرده‌ایم.

نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در مقابل بیشتر اتهاماتی که CNN به او زده عکس‌العمل خاصی نشان نداده است. اینطور به نظر میرسد که ترامپ سیاست نادیده گرفتن را سیاست بهتری برای مقابله با CNN می‌دانسته است. در میان موارد بررسی شده تنها یک مورد بوده است که ترامپ به سوگیری‌ها و مواضع CNN پاسخ داده است و آن موضوع، مربوط به رابطه‌اش با زنان است؛ که در این مورد دونالد ترامپ سعی کرده است به مواضع رسانه‌ها به خصوص CNN پاسخ بدهد و هم خودش را توجیه کند و در نهایت از مردم عذرخواهی کند.

نتیجه نهایی تحقیق حاضر این بوده است که کمپین تبلیغاتی ترامپ سیاست: نادیده گرفتن اتهامات وارد شده، حمله کردن به رغیب و تنها پاسخ دادن به اتهاماتی که عمومی شده‌اند، را اتخاذ کرده است.

  • عنوان: تحلیل محتوی تویتر ترامپ و شبکه CNN در دوره انتخاباتی اخیر آمریکا
  • سخنران: سیده زهرا امامزاده، دانشجوی دکتری رشته ارتباطات و رسانه دانشگاه کنتربری کشور نیوزلند
  • زمان: سه‌شنبه 14 آذرماه 1396، ساعت 13:30 تالار ایران دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
کد خبر 391226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha