همشهری آنلاین- محمد عجم: آمریکا با وجود اینکه قدرتمند ترین کشور جهان از نظر میزان و حجم تجهیزات دفاعی و تهاجمی است اما در عین حال از یک روانشناسی ترس برخوردار است

پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان

یک اصل ثابت در سیاست خارجی و سیاست نظامی آمریکا توهم توطئه و ترس از دشمن وهمی و یا دشمن واقعی است.آمریکا همواره با ایجاد دشمنان فرضی به دنبال اهدافی است که حداقل یکی از آن اهداف بحران‌زایی و ایجاد جو بدبینی و سوء ظن و دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی و فروش سلاحهای انبار شده آن کشور است.

آمریکا تا کنون میلیاردها دلار سلاح به کشورهای مختلف فروخته و بهترین بازار فروش این سلاح ها در منطقه خلیج فارس است.در همین راستا  کنگره آمریکا بزودی در خصوص تصمیم دولت بوش برای فروش 20 میلیارد دلار اسلحه به چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس تصمیم گیری می کند.

امارات متحده عربی درخواست خرید 288 موشک پاتریوت باک 3 و 2  و تجهیزات مربوطه آنها  به ارزش 9 میلیارد دلار و کویت درخواست خرید 80 موشک پاتریوت باک 3 و 2 و تجهیزات مربوطه آنها به ارزش 36/1 میلیارد دلار نموده اند.

منطقه خاورمیانه منطقه تناقض ها،تضادها، بدبینی ها، سوء ظن ها و  تعارفات است. در همان حالی که کشورهای عربی در زیر یک سقف جلسه وحدت تشکیل می دهند در بیرون جلسه بدنبال مسلح کردن خود هستند اختلافات عربی – عربی و عربی و خارجی همواره بر جهان عرب سایه افکنده است. این سوتفاهمات زمینه لازم را برای بهره برداری آمریکا و حتی انگلستان و فرانسه از بازار این کشورها فراهم ساخته است.

برابر گزارش مرکز پژوهش‌های بین‌المللی کندی، آمریکا در حال حاضر 700 تا 800   پایگاه زمینی،  دریایی،  هوایی و جاسوسی در خارج از آمریکا دارد.بطور مشخص 737 پایگاه در 130 کشور خارجی قرار دارند که تعدادی از آنها اردوگاه های موقت هستند. تعداد مراکز و پادگانهای ارتش آمریکا در خاک آن کشور به  6000 می رسد.

هم اکنون تعداد یک میلیون و ‪ ۱۴۰‬هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه‌ها مستقر هستند.از این تعداد ۴۰۰‬هزارنفر سرباز نیروی زمینی،‪ ۳۱۰‬هزار نفر نیروی دریایی، ۱۳۰‬هزار نفر تفنگدار دریایی و ‪ ۳۰۰‬هزار نفر جزء نیروی هوایی هستند که در این پایگاه‌ها فعالیت دارند.

هم اکنون تعداد ۱۲۰‬هزارنظامی آمریکایی در کشورهای اروپایی، ۲۰۰‬هزار در خاورمیانه، ‪ ۹۰‬هزارنفر سرباز در خاور دور و بقیه در سایر کشورهای جهان و بخصوص در آفریقا مستقر هستند.و تعداد  325 هزار نظامی آمریکا هم اکنون در خارج از آمریکا بسر می برند.که از آن میان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

116 هزار نظامی  در اروپا
97 هزار نظامی در آسیا  غیر از خاورمیانه
40 هزار نظامی در کره جنوبی
40 هزار نظامی در ژاپن
6 هزار نظامی خاورمیانه که 3432 نفر در قطر  1496 در بحرین 
1000 نظامی در آسیای میانه 
800 نظامی در آفریقا
700  نظامی در گوانتانامو [آشنایی با زندان گوانتانامو]
413 نظامی در هندوراس
147 نظامی در کانادا
491 نظامی در دیو گو گارسیا (اقیانوس هند)
200 نظامی در استرالیا
196 نظامی در  سنگاپور
100 نفر در فلیپین
113 نظامی در  تایلند
600 هزار نفر در دریاها
1900 نظامی در جیبوتی
26 مرکز در آلمان
8 مرکز در انگلستان
8 مرکز در ایتالیا
9 مرکز در ژاپن

پایگاه‌های مهم‌ نظامی آمریکا

1. فرماندهی اروپا- اشتوتگارتک منطقه ای در حدود 13 میلیون مایل مربع را در 89 کشور از نروژ تا بالتیک مدیترانه بخشی از خاورمیانه تا کیپ گود هوپ در آفریقای جنوبی را تحت پوشش هوایی دریایی و زمینی دارد.
2. مرکز آموزشی ارتش هفتم  و مرکز یکصدم  گروه پشتیبانی در شهر Grafenwoehr   آلمان.
3. مرکز تمرین در آب و هوای استوایی در شهر Fort Clayton  پاناما از 1962
4. مرکز نیروی دریایی در اروپا و گوام که 100 میلیون مایل مربع  را در برمی گیرد و شامل 200 کشتی و 250 هزار دریانورد است
5. مرکز هوایی نیروی دریایی در Keflavik, Iceland  
6. مقر پشتیبانی دریایی  در , Naples, Italy
7. مقر دریایی در اسپانیا تنگه جبل الطارق   Rota, Spain 
8. پایگاه عملیاتی نیروی دریایی در ژاپن Sasebo, Japan  این پایگاه   مقر ناوگان هفتم دریایی با 60 کشتی 350 جنگنده و 60 هزار پرسنل  است
9. پایگاه هواییSigonella Italy ایستگاه سیگونلا ویژه عملیات در مدیترانه است. این پایگاه  مرکز استقرار 3100 نظامی و 800 غیر نظامی است که بیشتر به یگان هوایی شانزدهم و  ناوگان جنگی سی و یکم اختصاص دارد.
10. پایگاه  هوایی توزلا در بوسنی Tuzla Air Base, Bosnia-Herzegovina

11. پایگاه هواییIncirlik  در جنوب  ترکیه  مختص یگان سی و نهم رزمی هوایی است
12. پایگاه هوایی Kadena Air Base at Okinawa در ژاپن
13. پایگاه هوایی Misawa Air Base در ژاپن جزیره Honsyu مرکز یگان سی و پنجم  رزمی
14. پایگاه هوایی Yokota Air Force Base ژاپن در 28 مایلی توکیو  مقر یگان  ترابری 374
15. پایگاه هواییUSMC Air Station Iwakuni در 45 مایلی هیروشیما مرکز یگان هوایی یکم نیروی دریایی
16. پایگاه هوایی Kunsan Air Base در کره جنوبی 15 مایلی سئول مقر یگان هشتم رزمی نیروی هوایی
17. پایگاه هوایی Osan Air Base  کره جنوبی  یگان 51 رزمی هوایی و یگان هفتم هوایی
18. پایگاه هوایی Ramstein Air Base در آلمان  یگان ترابری هوایی هشتاد و ششم
19. پایگاه هوایی Taszar Air Base مجارستان وابسته به یگان  406  ام
20. پایگاه  هوایی در بگرام افغانستان

پایگاه‌ها‌، پادگان‌ها و مراکز نظامی آمریکا در عراق

آمریکا رسما در عراق پایگاه ندارد.  پایگاه به مرکز نظامی ثابتی گفته می شود که بر اساس  امضای قرارداد مقر با کشور صاحب خاک برای مدت طولانی مشخصی به امضا می‌رسد اینگونه پایگاهها معمولا برای مدتی بیشتر از 50 سال  اجاره می شوند و ظرفیت‌های آنها از 30 هزار نفر به بالا است.

اما آمریکا بطور رسمی  در عراق 55 مرکز مهم نظامی دارد که  تعدادی از آنها به شرح ذیر است:
1. پادگان "بلد"  یا اناکوندا در 68 مایلی بغداد در مساحتی در حدود 15 مایل مربع  بیشتر به فعالیتهای هوایی مربوط می شود و در آن  130هواپیما و  120 هلکوپتر نیز مستقر است .
2. الطلیل – 14 مایلی ناصریه  مساحت 20 مایل مربع
3. الاسد – 120 مایلی بغداد  تعداد 17 هزار نظامی
4. القیاره – در  50 مایلی جنوب شرق موصل
5. گمپ ویکتوری -  نزدیک فرودگاه بغداد مساحت 140 مایل مربع و ظرفیت 20 هزار سرباز
6. پادگان مارینز- نزدیک فرودگاه موصل  واقع است.
7. پادگان کرکوک
8. پادگان اربیل   که هر کدام  14 هزار نظامی را در بر می‌گیرند.

افریکوم
 
آمریکا چند سال اخیر شدیدا تلاش کرد تا پایگاهی را در یکی از کشورهای آفریقایی دایر نماید  مغرب- الجزایر- موریتانی - مالیچاد - زامبیا - اوگاندا و کنیا کاندیدهای مطرح این پایگاه بودند. اما آمریکا نتوانست هیچ کشور مهمی  را به این امر راضی نماید. مرکز فرماندهی‌نیروهای آمریکا برای آفریقا به اختصار آفریکام (Africom) نام دارد و فعلا مقر این مرکز  بطور موقت در اشتوتگارت  آلمان قرار دارد. و قرار است که موافقتنامه این مقر با کشور جیبوتی در شاخ آفریقا نهایی شود. وزیر خارجه جیبوتی محمود علی یوسف  نیاز اقتصادی و امنیتی را عامل موافقت جیبوتی با پیشنهاد آمریکا عنوان نموده است.

پیشتر مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (Centcom) و مرکز فرماندهی منطقه اقیانوس آرام (Pacom) به طور مشترک مسئولیت قاره آفریقا را برعهده داشتند.

آمریکا حدود ۱۰ درصد نفت مصرفی خود را از کشورهای آفریقایی مانند نیجریه وارد می کند و همچنین نگران افزایش نفوذ چین در آفریقا است. آمریکا همچنین نگران رشد تروریسم در کشورهای بی ثبات آفریقایی مانند سومالی است. پنتاگون می گوید حداقل یک سوم از حدود ۴۰۰ عضو مرکز فرماندهی جدید، دیپلمات ها و کارشناسان کمک های اقتصادی خواهند بود. ناظران نظرات متفاوتی درباره تأسیس آفریکام دارند.

برخی معتقدند که تأسیس این مرکز فرصتی برای توجه بیشتر و موثرتر آمریکا به قاره آفریقا را بوجود آورده است.

اگرچه تا کنون هیچ کشور آفریقایی میزبانی مقر مرکز فرماندهی جدید رابه طورنهایی نپذیرفته است اما آمریکا در بسیاری از کشورهای آفریقایی مستشاران نظامی و مراکز یا اردوگاه نظامی دارد از جمله آنها می توان به پایگاه موقت انتبه در اوگاندا و مرکز تان تان  در مراکش و مراکزی در امارت متحده عربی و یمن  اشاره نمود که بطور موقت به عنوان مسیر ترانزیت و آموزش مورد بهره برداری واقع می شوند اما در مورد انتبه این مرکز موقت که 15 سال قبل فقط برای امداد رسانی به جنوب سودان دایر شده بود تاکنون در آنجا به عنوان مرکز ردیابی و جاسوسی در کل منطقه دریاچه های بزرگ بکار می رود.

کد خبر 39116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز