علی ابراهیمی: ارائه اینترنت پرسرعت نامحدود(مصرف منصفانه) با اعلام تعرفه از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی(ISPها) در آستانه اجرا قرار گرفت اما بار دیگر به تعویق افتاد.

برخي ابهام‌ها مانند اختلاف‌نظر در مورد چگونگي محاسبه و اعمال سقف مصرف اينترنت منصفانه، افزايش تعرفه‌هاي اينترنت به‌خصوص براي مشتركان كم‌مصرف و پيش‌شرط‌هاي شركت‌هاي اينترنتي براي ارائه اينترنت پرسرعت به كاربران، موجب تعويق اعمال اين تعرفه‌ها به مدت 2روز(تا12آذر) و موكول شدن آن به بعد از نشست شركت‌هاي اينترنتي شد.

برخي شركت‌ها ارائه اينترنت با سرعت ادعا شده در تعرفه خود را مشروط به مناسب بودن كيفيت خط مسي اعلام كرده‌اند در حالي كه قرار است در مدل جديد، سرعت اينترنت مبنا باشد. ديروز وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در توييتي اعلام كرد: اگر جداول منتشر شده توسط شركتي بخواهد هزينه‌هاي مشترك نهايي را افزايش داده و باعث گران‌شدن سرويس‌هاي ثابت شود، از طرف سازمان تنظيم مقررات راديويي (رگولاتوري) مردود و موضوع پيگيري و اصلاح خواهد شد. جداول منتشر شده در حال بررسي است و تا صبح يكشنبه موارد مردودي احتمالي اعلام خواهد شد.

نخستين مسئله‌اي كه در مورد تعرفه‌هاي اينترنت به چشم مي‌خورد، تحميل هزينه‌هاي بيشتر براي استفاده از اينترنت به مشتركان كم‌مصرفي است كه قبلا با خريد حجم محدود قادر به استفاده از اينترنت پرسرعت حتي تا 16مگابيت بر ثانيه بوده اما در نظام جديد تعرفه‌اي با حذف حجم، ناچار هستند تا حتي درصورت مصرف پايين نيز هزينه اينترنت منصفانه بر مبناي سرعت بالا را بپردازند. براساس تعرفه‌هاي جديد هزينه استفاده از اينترنت براي مشتركان خانگي با حداقل سرعت نيز از تعرفه قبلي اينترنت حجمي با حجم كم و سرعت بالا نيز بيشتر است.

علاوه برآن در حالي مبناي تعرفه‌گذاري خدمات جديد اينترنتي سرعت اعلام شده كه شركت‌هاي اينترنتي در تعرفه‌هاي اعلامي خود روايت‌هاي متفاوتي از سقف مصرف منصفانه بر مبناي ميزان ترافيك اينترنت داخلي و بين‌المللي ارائه كرده‌اند. در جداول تعرفه‌هاي جديدي كه شركت‌هاي اينترنتي اعلام كرده‌اند، مفهوم سقف مصرف منصفانه با عبارت «ميزان تبادل مجاز ترافيك در هر ماه» مشخص شده و برخي شركت‌ها درباره ميزان تبادل مجاز ترافيك در هر‌ماه توضيحي نداده‌اند، برخي ديگر با شفاف‌سازي اين ميزان ترافيك را يك‌سوم ترافيك خارجي و دوسوم ترافيك داخلي محاسبه و برخي نيز ميزان ترافيك داخلي را دوبرابر ترافيك بين‌المللي محاسبه كرده‌اند چرا كه براساس مصوبه 266رگولاتوري،

آستانه استفاده منصفانه ترافيك داخل حداقل 2برابر آستانه استفاده منصفانه ترافيك بين‌الملل اعلام شده بود. حسين فلاح جوشقاني، معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، درباره نحوه محاسبه ترافيك داخلي و بين‌المللي در تعرفه‌هاي اعلام شده شركت‌هاي اينترنتي با عنوان ميزان مصرف منصفانه اعلام كرد:

بايد ترافيك داخلي، نصف ترافيك بين‌الملل لحاظ شود. همچنين تعيين سقف مصرف ماهانه اينترنت داخلي و بين‌المللي براي مشتركان با ماهيت اينترنت پرسرعتي كه قبلا نام نامحدود را يدك مي‌كشيد و سپس به مصرف منصفانه تغيير نام داد، مغايرت داشته و برخلاف رويه متداول ارائه خدمات اينترنت در ساير كشورهاست.

کد خبر 391112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha