چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
۰ نفر

شهردار تهران عصر روز گذشته در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران بر اهمیت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در شهر تهران تاکید کرد.

نجفی

محمدعلي نجفي در اين باره گفت: اگر مي‌خواهيم حركت و تحولي جدي در اقتصاد شهري به‌وجود بياوريم بايد موضوع فعاليت‌هاي دانش‌بنيان، كمك به استارت‌آپ‌ها و مسئله فناوري‌هاي نو را در جهات مختلف جدي بگيريم. هم‌اكنون همه كلانشهرها در اقتصاد شهري خود به اين سمت رفته‌اند و ما هم چاره‌اي جز اين نداريم.

وي گفت: در اين زمينه 2جلسه با معاون علمي و فناوري رياست‌جمهوري روي اين موضوع بحث كرديم تا بخش‌هايي را در تهران به واحد‌هاي فناوري اختصاص دهيم. در اين موضوع كميته مشتركي نيز با معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري تشكيل داديم و مركز مطالعات مي‌تواند به پيشبرد اين هدف كمك كند.

شهردار تهران همچنين در اين مراسم بر ضرورت تغيير در فرهنگ‌سازماني و نحوه برخورد با مردم به‌منظور اصلاح تصورات غلط نسبت به شهرداري تهران، گفت: من مدير خياباني و اينكه شهرداري يك كار صرفا اجرايي و عملياتي است را قبول ندارم؛ چنان‌كه در شهرهاي بزرگ دنيا نيز به‌گونه‌اي نيست كه مديران نيروهاي عملياتي و صرفا اجرايي باشند.

نجفي با اشاره به قدمت حدود 50ساله مركز مطالعات گفت: اين مركز از گذشته تاكنون فراز و فرودها و بسط و قبض‌هاي زيادي داشته است؛ در زمان حضور بنده در شوراي شهر نيز مدتي حوزه كاري مركز مطالعات گسترده شد و گاهي اوقات فعاليت مركز كاهش پيدا كرد. به‌صورت كلي نگاه شهرداران به مركز متفاوت بود به‌نحوي كه گاهي براي اين مركز اهميت قائل بودند و گاهي كمتر به مركز اهميت داده مي‌شد.

وي با اشاره به مشكل «تقاضامحور بودن و مسئله‌محور بودن پژوهش‌ها در بخش‌هاي مختلف اداري و اجرايي كشور» تصريح كرد: در حوزه پژوهش‌ها در كشور بيشتر مي‌خواستيم از طريق عرضه مسئله را حل كنيم؛ از اين‌رو در قوانين برنامه و بودجه درصدي براي مسائل پژوهشي پيش‌بيني شده است يا تأكيد شده است كه در پايان برنامه بايد تا ميزان مشخصي از توليد ناخالص داخلي در پژوهش هزينه شود اما اين سياست جواب نداده است، چراكه نه درصدهاي پيش‌بيني شده تحقق پيدا كرد و نه اثربخشي و كارايي لازم را داشته است.

شهردارتهران با تأكيد بر ضرورت تحريك تقاضا براي پژوهش در كشور گفت: شركت‌هاي بزرگ در بخش‌هاي مختلف، تقاضايي براي پژوهش ندارند كه براساس آن پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها به فعاليت وا داشته شوند؛ از اين‌رو اميدواريم مسئله تقاضامحور بودن و مسئله محور بودن پژوهش‌ها به‌عنوان يك‌محور اصلي و راهبردي درباره برنامه‌هاي مركز مطالعات مدنظر قرار گيرد. نجفي در ادامه بر ضرورت رصد كردن كاربست پژوهش‌ها نيز تأكيد كرد و گفت:

بايد بررسي شود كه اگر پژوهش‌ها براساس تقاضايي انجام شده، آيا واقعا مورد استفاده قرار گرفته و يا شيوه استفاده از آن به چه صورت بوده است؟ چراكه عمدتا اين عادت ايجاد شده است كه پژوهشي را انجام مي‌دهيم اما در نهايت مدير و برنامه‌ريز براساس نظر خودشان تصميم مي‌گيرند.

وي بر ضرورت ساماندهي پژوهش‌ها نيز تأكيد كرد و گفت: به‌طور كلي به يك ساماندهي اساسي در شهرداري تهران نياز داريم، البته اين به‌معناي انتقاد از گذشته نيست بلكه حتي اگر اين سيستم و تشكيلات درست هم بوده است، به‌نظر من ديگر جوابگو نيست و بايد روش‌هاي جديدي درباره اداره و مديريت شهري ابداع كنيم.

شهردار تهران با انتقاد از گسترش بيش از حد تشكيلات شهرداري تهران، ابراز كرد: تعداد بسيار زيادي مدير در سطوح مختلف وجود دارد و موارد تداخل در شهرداري نيز زياد است. در اين ميان يكي از مسائل مهم در 6ماه پيش رو بازنگري در تشكيلات شهرداري است؛ در اين زمينه ابلاغيه‌اي هم صادر شده است تا اين موضوع را در 2مرحله به‌صورت جدي دنبال كنيم. وي به تداخل در فعاليت بخش‌هاي مختلف مديريت شهري نيز اشاره كرد و گفت:

تداخل و موازي كاري در تشكيلات شهرداري زياد است و در بخش پژوهش هم همين مسئله وجود دارد كه ضروري است، ساماندهي شود. در اين زمينه بايد به الگوي روشني برسيم و همه مديران عالي‌رتبه روي آن توافق كنند. نجفي افزود: بايد مقداري در تصميم‌گيري‌هايي از اين نوع تامل كنيم كما اينكه درباره تشكيلات شهرداري هم معمولا افراد به‌راحتي تشكيلات را جابه‌جا مي‌كنند. من هم با وجود آنكه درباره تشكيلات شهرداري نظر‌هايي دارم اما نمي‌خواستم نظر خودم را بدون مطالعه كافي و كار كارشناسي و علمي اعمال كنم.

  • لزوم بهره‌گيري از پيوست منطقه‌اي و محلي

شهردار تهران با اشاره به اهميت برنامه‌ريزي در مناطق عنوان كرد: در برنامه سوم بايد حتما يك پيوست برنامه منطقه‌اي و درصورت امكان برنامه در سطح محلات وجود داشته باشد. با اين اقدام بايد مناطق را به پژوهش، برنامه‌ريزي و استفاده از اتاق‌هاي فكري وادار كنيم. در اين زمينه لازم است مناطق را توجيه كرده و ضمن آموزش به آنها، بخشي از كارها و بودجه‌هاي تحقيقاتي را در اختيار مناطق گذاشت.

شهردار تهران با اشاره به ضرورت وجود آمار پايه متقن درباره شهر تهران، گفت: به‌صورت كلي وضعيت آمار در كشور مناسب نيست؛ تا جايي كه حتي آمار ارائه‌شده از سوي يك دستگاه كاري مي‌تواند 2عدد مختلف باشد. اين در حالي است كه بايد مجموعه‌اي از آمارهاي پايه شهر تهران را تهيه كنيم كه آمار مرجع باشد و هر كسي در دنيا بتواند به اين پايگاه آماري مراجعه كند. نجفي افزود: در دوره گذشته مديريت شهري عنوان مي‌كردند كه تعداد سفرهاي شهري با مترو به بالاي 3ميليون نفر در روز رسيده است و اين در حالي است كه براساس آمار فعلي اين رقم زير 2و نيم ميليون سفر است.

حتي درباره آمار سفرهاي حمل‌ونقل عمومي نيز عنوان مي‌شد كه سهم وسايل عمومي در جا‌به‌جايي‌ها به بالاي 60درصد رسيده و اين در حالي است كه هم‌اكنون اين عدد 48درصد عنوان مي‌شود. وي در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت همكاري نزديك مركز مطالعات و معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران تأكيد كرد و گفت: درباره تنظيم برنامه‌هاي يكساله و پنج‌ساله شهر تهران بخش عمده‌اي از كار مشترك است؛ بنابر اين ضروري است ارتباط بسيار نزديكي وجود داشته باشد تا يك كار مشترك انجام شود.

نجفي در ادامه با تأكيد بر استفاده از توان و ظرفيت مركز مطالعات در بررسي طرح‌ها و لوايح شوراي اسلامي شهر تهران افزود: بيشتر تصميمات شهري در حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، كالبدي، سخت‌افزاري، پروژه‌ها و... با توجه به پيچيدگي‌هاي كلانشهري مثل تهران نياز به مطالعات عميق دارد؛ به‌ويژه اينكه از نظر منابع در محدوديت قرار داريم و مشخص نيست در سال‌هاي آينده شرايط بهتري از نظر تأمين منابع شهرداري ايجاد شود. به اين ترتيب، ضروري است براي انجام هر هزينه‌اي به دقت مطالعه شود.

کد خبر 391025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha