معصومه حیدری پارسا: بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران، ردیف به ردیف پر شده از تخت‌های بیمارانی که حرف نمی‌زنند، به هیچ‌ پیامی توجه نمی‌کنند و حتی به اشک‌های مادران و عزیزانشان هم واکنش نشان نمی‌دهند.

پیوند

بيماراني كه حتي بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعي هم قادر به نفس كشيدن نيستند. تنها رشته پيوندشان با اين دنيا چند سيم و لوله‌هاي تنفسي و پزشكي است؛ اما آنها با همه اين ناتواني‌شان مي‌توانند با كمك خانواده‌هايشان اتفاقي بزرگ را رقم زنند؛ اهداي عضو، اهداي زندگي؛ همان واژه‌اي كه زياد شنيده‌ايم. بسيار تلخ و غيرقابل پذيرش است براي خانواده‌اي كه بخواهد باور كند دفتر زندگي عزيزش ديگر در اين دنيا بسته شده ولي در اين بين اهداي عضو مي‌تواند كورسوي اميدي باشد تا بخشي از اعضاي بدن آن عزيز مرگ مغزي جاني دوباره به بيماران و خانواده‌هاي چشم‌ انتظارشان دهد.

به‌راستي كداميك از ما درچنين شرايطي مي‌توانيم چنين تصميم سختي را بگيريم؟ بياييم بيشتر فكر كنيم به‌خصوص اينكه روز جشن نفس و چهاردهمين سال برگزاري آن نزديك است.اين جشن براي بزرگداشت خانواده‌هاي ايثارگر اهدا‌كننده، گيرندگان اعضاي پيوندي و بيماران ليست انتظار همه‌ساله تدارك ديده مي‌شود. كتايون نجفي‌زاده، مديرعامل انجمن اهداي عضو ايرانيان در آستانه چهاردهمين سالگرد اين جشن به همشهري مي‌گويد: هم‌اكنون حدود ۲۵هزار بيمار منتظر اهداي عضو در كشور وجود دارد و روزانه ۷ تا ۱۰ بيمار به‌علت نرسيدن عضو پيوندي فوت مي‌كنند.

درواقع سالانه حدود 5تا 8هزار مورد مرگ مغزي در كشور ما رخ مي‌دهد كه 50درصد از اين افراد قابليت اهداي عضو دارند؛ اما هم‌اكنون تنها يك‌چهارم اين موارد به اهداي عضو مي‌رسد كه علت آن نيز متفاوت است و مهم‌ترين آن مربوط به دلايل فرهنگي و عدم‌‌باور خانواده‌‌ها به موضوع مرگ مغزي است. وي اهداي عضو را اقدامي مقدس خواند و گفت: آمار رضايت اهداي عضو در ايران ۷۰ درصد است و امسال هم 870مورد اهداي عضو در كشور داشته‌ايم و اين براي كشوري كه فرهنگش ايثار است رقم پاييني است.

البته هر سال با توجه به فرهنگسازي‌‌هاي انجام شده شاهد افزايش اهداي عضو هستيم اما هنوز نياز به كمك بيشتر داريم و افزايش چنددرصدي هم براي رسيدن به سلامت افراد جامعه رضايت‌بخش است و اميدواري ما را براي آينده بيشتر مي‌كند.در واقع با توجه به ايثار و بخشندگي هموطنان عزيز كشورمان در اين امر مقدس، اگر هر چه بيشتر فرهنگ اهداي عضو در جامعه ترويج داده شود به جايي خواهيم رسيد كه خواهيم توانست از مرگ عزيزاني كه نياز به دريافت عضو دارند، جلوگيري كنيم.

كتايون نجفي‌زاده همچنين مي‌گويد: ما نياز به فرهنگسازي براي ترويج هر چه بيشتر اين اقدام خداپسندانه داريم چراكه شاهديم در آمريكا 46درصد از بزرگسالان تمايل به اهداي عضو دارند، در انگليس يك سوم و در ايران كمتر از 10درصد. وي افزود: البته تا 15سال پيش به ازاي هر يك‌ميليون نفر جمعيت سه‌دهم اهداي عضو داشتيم اما اين رقم الان به 10رسيده است؛ يعني به ازاي هر يك ميليون جمعيت در سال 10مورد اهداي عضو صورت مي‌گيرد و رتبه ايران در جهان هم 33است. البته وضعيت پيوند عضو و ميزان رشد آن در ايران طي سه‌دهه گذشته بسيار مطلوب بوده است؛ به‌طوري كه در بسياري از موارد كشورمان در منطقه و آسيا رتبه ممتاز را به‌خود اختصاص داده است.

وي درباره تعداد اهداي عضو در سال 96هم گفت: بيشترين پيوند عضو نسبت به‌مدت مشابه طي سال‌هاي گذشته انجام شده است كه با توجه به پيچيدگي عمل پيوند، نشانه آمادگي بالاي كادر پزشكي و امكانات كشور در اين حوزه است. در سال‌جاري 870اهداي عضو انجام شده كه 2500مورد پيوند كليه، حدود 900مورد پيوند كبد،‌120مورد پيوند قلب و حدود 10تا20مورد پيوند ريه انجام شده است كه همه اين موارد از افراد مرگ مغزي بودند.

  • هيأت دولت همراهي كند

وي با اشاره به اضافه شدن موضوع فرهنگ اهداي عضو در كتاب‌هاي درسي هم گفت: از امسال، مباحث مربوط به فرهنگسازي اهداي عضو به كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم افزوده شده است.بر اين اساس از سال تحصيلي جاري(97-96) موضوع اهداي عضو در كتاب فرهنگ هنر پايه نهم دوره اول متوسطه، تفكر و سواد رسانه‌اي پايه 10و 11دوره دوم متوسطه، نگارش 2پايه يازدهم دوره دوم متوسط و زيست 2پايه يازدهم دوره دوم متوسطه گنجانده شد و اميدواريم با گسترش اطلاع‌رساني از طريق دانش‌آموزان، فرهنگ اهداي عضو به خانواده‌ها منتقل شود و بتوانيم شاهد ارتقاي وضعيت در اين بخش باشيم. همچنين قرار است لوگوي اهدا‌كننده عضو روي كارت‌هاي گواهينامه درج شود، كه اميدواريم با همراهي هيأت دولت جهت تدوين لايحه و تصويب، شاهد اين موضوع هم باشيم.

  • تلگرامي «كارت اهداي عضو» بگيريد

براي گرفتن كارت اهداي عضو مي‌توانيد به راحتي از طريق تلگرام اقدام كرده و كارت اهداي عضو دريافت كنيد. براي اين كار كافي است از طريق روبات تلگرامي ehdayeozv_bot@ اقدام و در كمترين زمان ممكن كارت خود را دريافت كنيد. همچنين داوطلباني كه در سامانه‌هاي ديگر ثبت نام كرده‌اند و از طريق اين سامانه‌ها و يا از طريق مراجعه به هر يك از واحدهاي فراهم‌آوري كشور يا ارگان‌هاي ديگر كارت دريافت كرده‌اند مي‌توانند براي ثبت اطلاعات خود در سامانه www.ehda.center نيز اقدام كرده تا اطلاعات آنها در سامانه مركزي نيز ثبت شود و از تمام كشور قابل دسترسي باشد. البته كارت اهداي عضو صرفاً نشان‌دهنده رضايت قلبي هر شخص براي اهداي عضو در زمان مرگ است و جنبه‌‌ قانوني ندارد.

  • دردانه من زنده است

طاهره رامتين مادر سيدمهدي ميرمحمدي كه اعضاي بدن فرزندش را اهدا كرده است، مي‌گويد: تقديرخوبي براي فرزندم رقم خورد. احساس مي‌كنم مهدي هنوز زنده است و زندگي معنوي‌اش ادامه دارد. او كه با فردي كه قلب فرزندش به او اهدا شده است، ديداري داشته و او را پيدا كرده است، درباره نخستين ديدار با فرد دريافت‌كننده قلب مي‌گويد: اگرچه لحظه ديدار و شنيدن صداي تپيدن قلب عزيزم در سينه فرد ديگري برايم به دور از تصور بود اما حالا حس و حالي همراه با آرامش دارم كه قابل توصيف نيست. روز ديدار لحظات پر از احساس و اضطراب، اشك و لبخند را تجربه كردم. اما با اين حال حس خوبي است چون مي‌بينم كه قلب مهدي مهربان من، توانسته زندگي دوباره‌اي را رقم بزند.

کد خبر 391019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha