پنجاه و نهمین مجمع مشورتی رؤسای شوراهای مراکز استان‌ها به میزبانی تهران برگزار و در جریان آن، محسن هاشمی پس از رأی‌گیری اعضا به‌عنوان رئیس مجمع انتخاب شد.

مجمع مشورتی شوراها

در اين نشست محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران براي رياست اين مجمع، فائزه عبداللهي، رئيس شوراي شهر گرگان، عبدالرضا پورخليل از ايلام، جلال شريعتي از سنندج و مسعود مدينه از ساري به‌عنوان منشي و اعضاي هيأت‌رئيسه كانديدا شدند. سرانجام پس از به رأي گذاشتن انتخاب اين افراد محسن هاشمي از 29رأي اخذ شده با اكثريت آرا به‌عنوان رئيس پنجاه و نهمين مجمع مشورتي رؤساي شوراهاي اسلامي شهرهاي مراكز استان‌ها انتخاب شد. همچنين فائزه عبداللهي با 12رأي سمت منشي را برعهده گرفت.

محسن هاشمي در اين جلسه گفت: مجمع مشورتي در واقع به‌عنوان خوراك‌دهنده به شوراي‌عالي استان‌ها و كميسيون كلانشهرهاي دولت عمل مي‌كند. وي اظهار داشت: مي‌توانيم موضوعات شوراها را در اين مجمع مطرح و از طريق تصويب در كميسيون كلانشهرها به تصويب هيأت دولت برسانيم يا از طريق شوراي‌عالي استان‌ها به تصويب مجلس رسانده و اقدام به قانونمندسازي‌ راهكارهاي حل مشكلات شهرها كنيم.

رئيس مجمع مشورتي تأكيد كرد: بايد تمامي موارد، احصا شده و در كميسيون‌ها به مسائل محوري پرداخته شود. هاشمي همچنين درخصوص دعوت از معاونان رئيس‌جمهور و رؤساي سازمان‌ها براي حضور در مجمع مشورتي در راستاي حل مشكلات گفت: در گذشته از رؤساي سازمان‌ها و معاونين و وزرا دعوت مي‌شد كه در جلسه حضور داشته باشند و حتي تفاهمنامه‌اي بين مجمع مشورتي و برخي از سازمان‌ها منعقد شده بود و حتي برخي از مشكلات نيز تا مجمع تشخيص نظام رفته بود كه ممكن است در اين دوره نيز اين رويه ادامه داشته باشد.

رئيس مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي مراكز استان‌هاي كشور در بخش ديگري از اظهارات خود به واگذاري وظايف دولتي به شهرها اشاره كرد و گفت: 24مورد از وظايف دولت براي كوچك شدن بايد به شوراها انتقال پيدا كند كه اين مهم محقق نشده است. محسن هاشمي درباره لايحه مديريت يكپارچه شهري گفت: بايد به اين موضوع پرداخته شود. يكي از مشكلات شوراها، مديريت شهري يكپارچه است.محسن هاشمي در ادامه تاكيد كرد:

هر 100روز بايد در يكي از استان‌هاي كشور جلسه مجمع مشورتي تشكيل شود؛ به‌عنوان مثال كميسيون سلامت و محيط‌زيست و خدمات شهري، بررسي‌هاي لازم را انجام بدهند و بيانيه پاياني و تفاهمنامه با ارگان‌هاي مرتبط داشته باشند. هاشمي ادامه داد: بحث سلامت شهروندان ما از اهميت بسياري برخوردار است و ورزش همگاني بايد در راستاي سلامت شهروندان در اولويت قرار بگيرد. وي با اشاره به اينكه بايد از گسترش بي‌رويه شهرها جلوگيري شود، گفت:

در شهرسازي تاب‌آوري و زلزله بايد مورد بررسي قرار بگيرد. رئيس شوراي شهر تهران اظهار اميدواري كرد كه مسئله نوسازي بافت فرسوده در تمامي شهرها مانند پايتخت مدنظر قرار بگيرد. هاشمي افزود: آلودگي هوا و ترافيك در تهران و كلانشهرها معضل اصلي بوده و رفع آن از اهميت زيادي برخوردار است.

رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه حمل‌ونقل ريلي در شهرها بسيار با اهميت است، گفت: شهرهاي ما بايد هوشمندسازي شوند. موضوع اصلي در شهرها درآمد پايداري است كه با كمك دولت و مجلس و همين‌طور تلاش مديريت شهري محقق مي‌شود. به‌گفته هاشمي، كدگذاري اين موضوع توسط كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ارائه خواهد شد. وي همچنين يكي از مشكلات اساسي را، ماليات بر ارزش افزوده عنوان كرد و گفت كه به‌دليل ندانم‌كاري و كج‌انديشي، بخش عمده‌اي از اعتبار شهرها را از دست خواهيم داد.

  • ابعاد فراموش شده مديريت شهري

ديروز نخستين دستور جلسه پنجاه‌ونهمين اجلاس مجمع مشورتي رؤساي شوراهاي شهر مراكز استان‌ها به ارائه گزارش مرتضي الويري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران اختصاص داشت كه به استماع اعضاي اين جلسه رسيد.
وي در ابتداي گزارش خود با اشاره به زلزله اخير كرمانشاه گفت: زلزله اخير كه كمك‌هاي مردمي آن را شرمنده كرد تجربه ديگري هم داشت كه به ما نشان داد ايمني و مديريت بحران 2بعد فراموش شده مديريت شهري است.

الويري در ادامه به مباحث مالي و درآمد پايدار در شهرها اشاره كرد و گفت: در دنيا مفهومي با عنوان حكمراني خوب مطرح است كه در قالب 8شاخص اصلي و 40شاخص فرعي معرفي مي‌شود. وي ادامه داد: مشاركت‌جويي، شفافيت، بهره‌وري و اثربخشي ازجمله شاخص‌هايي است كه اين مدل ارائه مي‌كند كه مي‌توان اذعان داشت كشور ما چه در عرصه محلي و چه در عرصه ملي كارنامه خوبي درخصوص آن نداشته است.

عضو شوراي شهر تهران تصريح كرد: در سال 93كنفرانسي با موضوع ارزيابي اقتصاد ايران تشكيل شد و نتيجه‌گيري آن اين بود كه «اگرچه تحريم، ضربات زيادي به اقتصاد كشور زده است اما اگر تحريم وجود نداشت نيز ما دچار مشكلات اقتصادي مي‌شديم.» به اعتقاد الويري واگذاري كار مردم به مردم باعث افزايش بهره‌وري مي‌شود كه بندهاي قانوني آن را مي‌توان در قانون اساسي يافت. وي افزود: در 3برنامه توسعه كشور نيز مبحث برون‌سپاري و سبك‌سازي‌ دولت پيش‌بيني شده است كه يكي از اقدامات، ايجاد مديريت يكپارچه شهري بود كه متأسفانه تاكنون اقدامي در اين خصوص رخ نداده است.

وي اظهار داشت: بايد از طريق شوراي‌عالي استان‌ها نكات مغفول‌مانده در قانون از دولت پيگيري شده و همزمان با آن باور مجلس شوراي اسلامي را به توانمندي‌ها و نقش شورا‌ها افزايش داد تا بتوانيم از اين طريق بهره‌وري را افزايش دهيم. وي ادامه داد: كميسيون‌هاي برنامه و بودجه شوراها مي‌توانند چند اقدام كليدي را در كنار موضوع درآمد‌هاي پايدار انجام دهند تا درآمدهاي آنها افزايش يابد. اينطور كه الويري عنوان كرد شوراي شهر تهران براي اين موضوعات 4 كميته ايجاد كرده كه در قالب كميته بودجه بر پروژه‌هاي عمراني و فرايندهاي بودجه‌اي نظارت دارد.

به گفته وي، اين كميته سياست‌هاي بودجه براي سال آتي را تدوين كرد كه در شوراي شهر به تصويب رسيد. رئيس كميسيون برنامه و بودجه به كميته شفافيت و شهر هوشمند اشاره كرد و گفت: ديگر نمي‌شود با روش‌هاي سنتي به جنگ با فسادهاي نوين رفت و ما بايد با مشخص كردن اين موضوع هزينه را كاهش دهيم. الويري كميته منابع انساني را ديگر كميته اين كميسيون معرفي كرد و گفت:

بي‌بند و باري مالي و اقتصادي و انتقال نيروها از ساير ارگان‌ها و دستگاه‌ها به شهرداري سبب پرحجم شدن بدنه شهرداري شده است. وي ادامه داد: كميته اقتصادي و تنظيم مقررات چهارمين كميته از كميسيون برنامه و بودجه است كه به واقع مي‌تواند نجات‌دهنده مديريت شهري از موضوعات مرتبط با درآمد ناپايدار باشد. همچنين ديگر رؤساي شوراهاي كلانشهرها و مراكز استان‌ها نيز ديدگاه‌هاي خود را بيان كردند كه آنها را در جدول زير مي‌خوانيد:

جدول

کد خبر 391016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha