همشهری آنلاین: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرندگان مهاجر سیبری و آسیای میانه در آبگیرها و سواحل رودخانه‌های این استان فرود آمدند و تا پایان فصل زمستان اقامت خواهند داشت.

مهاجران سیبری در آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ايرنا، منوچهر بادام فیروز روز چهارشنبه افزود: این پرندگان به دلیل یخبندان‌های سیبری به سواحل خوش آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه شهرستان گچساران پناه آورده‌اند.

شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد 52 هزار هکتار منطقه حفاظت شده دارد که زیستگاه گونه‌های حیات وحش مانند بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سمور سنگی، گرگ، خرگوش، گراز، کبک، تیهو، جغد و بحری است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

اختلاف دمای گرم‌ترین و سردترین نقاط کهگیلویه و بویر احمد به 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و شهرستان گچساران از مناطق گرمسیری این استان است.

وی تصریح کرد: پرندگان آسیایی مهاجر از گونه‌های انواع لک ‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی، سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند.

وی تعداد پرندگان مهاجر را 400 قطعه در 10 گونه مختلف برآورد کرد.

70 درصد از گونه‌های آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را آبزی و سایرین را کنار آبزی تشکیل می‌دهند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد محل فرود این پرندگان را سواحل سد کوثر، رودخانه خیرآباد و زهره در گچساران و سد مارون ذکر کرد و گفت: سد کوثر میزبان بیشترین تعداد این پرندگان است.

وی اظهار کرد: این پرندگان تا نیمه نخست اسفند در منطقه خواهند ماند و با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا به زادبوم‌های خود باز خواهند گشت.

بادام فیروز تصریح کرد: هم اکنون اعطای پروانه صید و شکار به متقاضیان در کهگیلویه و بویراحمد لغو شده است.

بادام فیروز گفت: نگه‌داری یا دست زدن به این پرندگان احتمال ابتلای به آنفلوانزای مرغی را به وجود می‌آورد.

آنفلوانزای طیور یکی از بیماری‌های ویروسی مهم در پرندگان است که پرندگان آبزی وحشی می‌توانند بدون بروز علائم بالینی، ویروس عامل بیماری را با خود جابجا کنند.

مرغ و خروس، بوقلمون، اردک، غاز، مرغ شاخدار، پرندگان آبزی وحشی و زینتی و شترمرغ می‌توانند میزبان این بیماری باشند.

وی توصیه کرد: مردم در صورت مشاهده پرندگان به‌ویژه گونه‌های مصدوم پس از پوشیدن دستکش آن را به محیط زیست تحویل دهند.

وی از مردم خواست برای صیانت از پرندگان مهاجر، متخلفان را به مأموران محیط زیست معرفی کنند.

بادام فیروز ابراز کرد: مأموران حفاظت محیط زیست برای گشت‌زنی در مناطق زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر حضور دارند و در صورت شکار پرندگان با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

وی بیان کرد: این استان با آب و هوای مناسب و تالاب‌ها، آبگیرها و برکه‌های متعدد زیستگاه فصلی مناسبی برای انواع پرندگان است.

کد خبر 390954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha