پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه که در جریان اولین تور سفرهایش به کشورهای قاره آفریقا به بورکینافاسو رفته، وعده داد اسناد محرمانه کشورش درباره حادثه ترور توماس سانکارا، رهبر محبوب این کشور را منتشر کرده و همچنین تشکیل یک صندوق یک میلیارد یورویی برای کمک به تجارت در آفریقا را اعلام کرد.

 ‌این در حالی است که تهدید تروریستی سفر امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه به غرب آفریقا را تحت الشعاع قرار داده و اواخر روز دوشنبه  6 آذر کمی پیش از ورود او به بورکینافاسو در حمله‌ای با نارنجک به سربازان فرانسوی در پایتخت این کشور دست‌کم سه غیرنظامی زخمی شدند.

هدف از سفر سه روزه مکرون، تقویت نفوذ فرانسه در غرب آفریقا است و او در جریان این سفر ابتدا به بورکینافاسو رفته و سپس برای شرکت در یک اجلاس اروپایی - آفریقایی به ساحل عاج می‌رود و در آخرین ایستگاه سفرش وارد غنا خواهد شد.

رئيس‌جمهور فرانسه بعد از دیدار با روچ مارک کریستین کابوره، رئیس‌جمهور بورکینافاسو به مساله ترور  توماس سانکارا، یکی از چهره‌های قهرمان محبوب در قاره آفریقا در۳۰ سال پیش اشاره کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،او اظهار داشت: در حال حاضر به‌جز اسنادی که به عنوان طبقه‌بندی شده و محرمانه مطرح هستند یکسری اسناد در اختیار سیستم قضائی بورکینافاسو قرار دارد.

او اظهار داشت: من اقدامی روشن را انجام دادم و به کابوره گفته‌ام که این اسناد برای سیستم قضائی بورکینافاسو قرار است از حالت طبقه‌بندی شده خارج شود و مقام‌های این کشور به همه اسناد مربوط به مورد ترور سانکارا دسترسی پیدا خواهند کرد.

سانکارا به عنوان یک نظامی جوان محبوب لقب چه‌گوارای آفریقا را دارد.

او در ۱۵ اکتبر ۱۹۸۷ در مسیر رفتن به یک نشست ویژه کابینه با رگبار گلوله ترور شد.

بسیاری از مردم در بورکینافاسو مظنون هستند که فرانسه در کودتایی که بلز کامپائوره، دوست نزدیک سانکارا را به قدرت رساند، نقش داشته است.

کامپائوره تا اکتبر ۲۰۱۶ با مشتی آهنین در بورکینافاسو حکومت کرد و در آن زمان با یک قیام مردمی سرنگون شد.

نزدیک به ۱۲ تن در ارتباط با ترور سانکارا متهم شدند که شامل سربازان واحد حراست ریاست‌جمهوری این کشور می‌شوند.

کامپائوره که در ساحل عاج در تبعید به سر می‌برد موضوع یک حکم بازداشت بین‌المللی در ارتباط با این ترور قرار گرفته است.

با این حال سفر رئیس‌جمهور فرانسه اعتراض‌هايی را نیز در پی داشت و تظاهرکنندگان اقدام به ایجاد موانع و آتش زدن لاستیک در مسیر منتهی به دانشگاه واگادوگو محل سخنرانی مکرون کردند.

سفر مکرون انتقادهای گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی در بورکینافاسو به همراه داشته و اکثرا شرکت‌های فرانسوی را متهم به سودجویی در قراردادهایشان در منطقه کرده و پشتیبانی تاریخی فرانسه از رهبران دیکتاتور در آفریقا را یادآوری کرده‌اند.

مکرون در سخنرانی‌اش در این دانشگاه به زخم‌های دوران استعماری در بورکینافاسو اشاره کرده و گفت: جرائم استعمار اروپایی غیرقابل مناقشه است اما این مربوط به گذشته‌ای است که باید از آن عبور کرد.

او در عین حال به آینده اشاره کرده و گفت: آفریقا با چالشی روبه‌روست که ما نمی‌توانیم از آن فرار کنیم و این چالش، چالش جمعیت است.

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی به دانشجویان دانشگاه واگادوگو تصریح کرد که رویکرد پدرمأبانه فرانسه در قبال کشورهای آفریقایی باید پایان یابد.

او ادامه داد: این سنت که کشورهای آفریقایی به هنگام رخ دادن هر اتفاق اشتباهی فرانسه را سرزنش می‌کند نیز باید شکسته شود.

مکرون از دانشجویان این دانشگاه خواست که با او مثل یک قدرت استعماری صحبت نکنند.

او اظهار داشت: شما با من جوری صحبت می‌کنید انگار من هنوز یک قدرت استعمارگر هستم اما من نمی‌خواهم مشکل ضعف در برق‌رسانی دانشگاه‌های بورکینافاسو را حل کنم بلکه این به عهده رئیس‌جمهور بورکینافاسوست.

در همین حال رئیس‌جمهور فرانسه در جمع دانشجویان گفت که میراث آفریقا امروزه بخشی بنیادی از تاریخ و فرهنگ و هویت فرانسه است.

مكرون در جمع دانشجویان آفریقایی تأکید کرد که در رابطه با قاره آفریقا تنها به تروریسم و مهاجرت توجه ندارد، بلکه به همان اندازه برای توسعه اقتصادی، مناسبات فرهنگی و آموزشی اهمیت قائل است.

رئیس‌جمهور ۳۹ ساله فرانسه گفت: من نیامده‌ام به آفریقا بگویم چه بکند، بلکه آمده‌ام به شما گوش فرا دهم.

او افزود: فرانسه پیوندهای محکمی با آفریقا دارد و آفریقا در تاریخ، فرهنگ و هویت فرانسه نقش بسته است.

مکرون در سخنرانی خود به بحران پناهجویی و مهاجرت پرداخت اما بر حوزه آموزش، انرژی‌های تجدیدپذیر و امکانات پیشرفت و توسعه در قاره افریقا تأکید بیشتری کرد.

او تصریح کرد آثار هنری آفریقا که در موزه‌های اروپایی نگهداری می‌شوند، باید به آفریقا باز گردانده شوند.

به گفته مكرون میراث فرهنگی آفریقا باید هم در پاریس و هم در داکار (سنگال)، لاگوس (نیجریه) و کوتونو (بنین) قابل دیدن باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه خواهان تامین شرایطی شد که تا ۵ سال آینده آثار و میراث هنری آفریقا موقتا یا برای همیشه به این قاره برگردانده شوند.

او پیگیری این امر را از اولویت‌های خود ذکر کرد.

به گفته ناظران امانوئل مکرون اولین مقام بلندپایه فرانسه است که از دیدگاهی برابر و با لحنی صمیمانه با مردم آفریقا سخن گفته است.

مکرون در عین حال در کنفرانس خبری در کاخ ریاست‌جمهوری در بورکینافاسو به حمله‌ با نارنجک که قبل از ورودش به این کشور اتفاق افتاده ،اشاره کرده و گفت: این تنها یک نارنجک بود و من تلفاتی که مردم شما روز گذشته و همچنین در هفته‌ها و ماه‌های قبل متحمل شدند را فراموش نخواهم کرد. آنها قربانیان یک واکنش به سفر رئیس‌جمهور فرانسه نبودند بلکه قربانیان تروریسم یعنی یک تروریسم مرگ‌بار کور که همه ما قدرتمندانه با آن مبارزه می‌کنیم، بودند.

کاروان خودروهای هیات مقام‌های فرانسوی سفرکننده به بورکینافاسو نيز در مسیر رفت و آمدش در این کشور هدف سنگ‌پراکنی قرار گرفت و دست‌کم یک خودرو آسیب دید اما در لحظه این حمله مکرون در این کاروان حضور نداشت و مشغول دیدار با رئیس‌جمهور بورکینافاسو بود.

مکرون قصد دارد امروز چهارشنبه 8 آذر در اجلاس مشترک اتحادیه اروپا و کشورهای آفریقایی در ابیجان شرکت کند.

او در این سفر علاوه بر بورکینافاسو و ساحل‌عاج، روز پنجشنبه 9 آذر از غنا نیز دیدار می‌کند.

کد خبر 390942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha