همشهری آنلاین: رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران گفت: آلودگی هوا عامل مرگ سالانه ۳۵ هزار نفر در ایران و هفت میلیون نفر در جهان است.

آلودگی هوا سالانه سبب مرگ ۳۵ هزار ایرانی می‌شود

به گزارش ایرنا، علیرضا مصداقی‌نیا روز سه‌شنبه در دومین همایش بین‌المللی و بیستمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار در یزد افزود: 35 میلیون نفر در کشور ما تحت تاثیر آلودگی هوا در داخل منازل یا بیرون از آن قرار دارند.

وی ادامه داد: 20 تا 25 درصد از بار بیماری‌ها در کشورها بخصوص در خاورمیانه به خاطر رعایت نکردن بهداشت محیط و مسائل زیست محیطی است که در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

مصداقی‌نیا با اشاره به کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های چند سال گذشته گفت: بحران آب در کشور نگران‌کننده است و هرچه از منابع آب سفره‌های زیرزمینی کاسته شود، آلودگی‌های زیست محیطی بیش‌تر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد بارندگی‌ها در 25 درصد مساحت کشور اتفاق می‌افتد، همچنین 15 درصد مساحت کشور دارای آب و هوای قابل قبول و بقیه خشک، نیمه خشک و بیابانی است.

مصداقی‌نیا اضافه کرد: سال 1340، سرانه آب برای هر فرد ایرانی پنج هزار و 500 مترمکعب در سال بود که این رقم اکنون به 1200 متر مکعب رسیده است.

وی گفت: 40 سال پیش، 65 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کردند اما امروز 74 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند که این مساله فشار زیادی بر محیط زیست ایجاد کرده است.

وی با بیان این که بهداشت محیط در شهرهای شمالی ایران دارای وضعیتی نامطلوب است اظهار کرد: رفع مشکلات بهداشت محیط مستلزم همکاری و همراهی تمام دستگاه‌هاست.

مصداقی‌نیا جنگل‌زایی را از دیگر معضلات حوزه بهداشت محیط خواند و بیان کرد: طی 30 سال گذشته مساحت جنگل‌های ایران به نصف کاهش یافته است.

  • اجتماعی‌سازی سلامت، اولویت جدی وزارت بهداشت است

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این همایش با اشاره به نقش مردم در ارتقای سلامت گفت: اجتماعی‌سازی سلامت در راستای رسیدن به حد مطلوب سلامت در دستور کار این وزارتخانه است.

علیرضا رئیسی افزود: کم تحرکی، چاقی و آلودگی‌های زیست محیطی باید بیش از پیش در اولویت جامعه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور نشان از توجه دولت به حوزه سلامت است اما سوال این است آیا توجه به سلامت جزء اولویت‌های مردم است؟

معاون وزیر بهداشت افزود: بحث امنیت سلامتی آب بسیار مهم است بنابر این باید از سرچشمه تا مصرف این ماده حیاتی تحت و کنترل و نظارت قرار گیرد.

وی افزود: مردم در تمام حوزه‌ها علاقه‌مند به شنیدن خاصیت مواد غذایی در زمینه مختلف هستند که این هم فرصت و هم تهدید است فرصت از آن جهت که اطلاعات درست و دقیق به مردم بدهیم اما اگر نتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم برخی شیادان و کلاهبرداران وارد می‌شوند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

رئیسی با بیان این که ایران به عنوان کشور در حال توسعه از نظر صنعتی نیاز جدی به بحث مدیریت بهداشت محیط دارد، تأکید کرد: بحث پیوست سلامت باید برای تمام واحدهای صنعتی کشور تعیین و مشخص شود.

  • 80 درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم گفت: 80 درصد آلودگی هوا مربوط منابع متحرک چون وسایل نقلیه، 15 درصد صنایع و پنج درصد خانگی است.

مسعود تجریشی با بیان این که مهم‌ترین آلاینده‌ها ذرات معلق است که جان بسیاری از شهروندان را می‌گیرد افزود: در سال 94 یک هزار و 572 نفر به علت بالابودن ذرات معلق فوت شدند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و تغییر کاربری‌های مختلف در بخش کشاورزی را از جمله معضلات مدیریت منابع آبی بیان کرد و گفت: میزان برداشت بی‌رویه آب از منابع آب‌های زیرزمینی 6 تا 11 میلیارد مترمکعب در سال است با این وجود بیش از آن که آب داشته باشیم آب بر می‌داریم.

وی میزان آب‌های شیرین در کشور را 200 میلیارد مترمکعب ذکر کرد و افزود در سال 92 افزون بر 100 میلیارد متر مکعب آب شیرین مصرف کردیم بنابر این تا 10 سال آینده دیگر آبی برای نسل آینده باقی نمی‌ماند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: وضعیت تمام دشت‌های ایران، بحرانی است.

دومین همایش بین المللی و بیستمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار از روز سه‌شنبه به مدت سه روز با حضور یک هزار نفر از اساتید، دانشجویان و محققان دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور در یزد برگزار می‌شود.

در این همایش اساتیدی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، دانمارک، ترکیه و آلمان حضور دارند.

760 مقاله به دبیرخانه همایش واصل که 356 مورد آنها توسط هیات داوران پذیرفته شد که از این تعداد 30 مورد آن بصورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این همایش در زمینه تغییرات فصلی آلایندگی، پسماندها و آلودگی بهداشتی و محیط زیست بحث و تبادل نظر می‌کنند. 

کد خبر 390941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha