همشهری آنلاین: اتاق‌فکری در آمریکا نسبت به برهم‌خوردن توازن اقتصادی و نظامی قدرت‌های جهان به واسطه تلاش چین برای دسترسی به فناوری هوش مصنوعی،‌ هشدار داد.

براساس گزارش BBC، در اين گزارش به نمونه‌هايي از چگونگي استفاده از هوش مصنوعي در ساختار نظامي اشاره شده‌است. چين در ماه جولاي برنامه‌ ملي خود را براي توسعه هوش مصنوعي با هدف رقابت با آمريكا اعلام كرد.

براساس گزارش مركز امنيت آمريكاي جديد، يكي از بازوهاي جامعه اطلاعاتي و جاسوسي آمريكا، چين ديگر در موقعيت فني پايين‌تري از آمريكا قرار ندارد، و حتي به رقيبي حقيق تبديل شده كه در زمينه هوش مصنوعي از توانايي غلبه بر آمريكا نيز برخوردار است. ارتش آزادي‌بخش خلق چين درحال سرمايه‌گذاري روي پروژه‌هاي هوش مصنوعي است  و مراكز مطالعاتي ارتش چين با صنعت دفاعي اين كشور همكاري دارند. اين نهاد باور دارد توسعه هوش مصنوعي مي‌تواند هويت نبردهاي امروزي را متحول سازد.

نويسنده اين گزارش مي‌گويد برخي از متفكران ارتش چين انتظار رسيدن به تكينگي يا يكتايي را در نبرد‌ها دارند،‌شرايطي كه در آن انسان‌ها توان و سرعت خود را در عمل كردن و تصميم‌گيري در برابر ماشين‌ها از دست مي‌دهند. سياست‌هاي پنتاگون درحال حاضر خواستار نقش انسان در تهاجم‌هايي است كه توسط روبات‌ها انجام مي‌گيرند و سازمان ملل متحد درحال بررسي ممنوعيت استفاده از سلاح‌هاي خودكار در ميدان‌هاي نبرد است.

براساس اين گزارش، ارتش آزادي‌بخش خلق چين ممكن است از هوش مصنوعي به شكلي كاملا بي‌نظير و غيرمنتظره استفاده كند كه محدوديت قانوني و اخلاقي كمتري نسبت به آمريكا داشته‌باشد.

با اين‌همه نوئل شاركي مدير كارزار توقف استفاده از روبات‌هاي قاتل مي‌گويد در ملاقاتي كه با مقامات چيني داشته آنها هيچ اشتياقي براي ساخت چنين سلاح‌هايي از خود نشان نداده‌اند. به گفته وي چيني‌ها بيشتر بر رقابت با غرب متمركز بوده و قصد قدرت‌نمايي دارند. از اين زاويه، شاركي با اين موضوع كه چيني‌ها از نظر هوش مصنوعي تا پنج سال آينده به آمريكا خواهند رسيد موافق است. 

اريك اشميت مدير شركت مادر گوگل، آلفابت نيز نسبت به توانايي چيني‌ها در زمينه هوش مصنوعي هشدار داده‌است. سند منتشر نشده ‌اي متعلق به پنتاگون نيز هشدار داده‌است كه چيني‌ها با خريد سهام در شركت‌هاي آمريكايي به اطلاعات حساس فناوري هوش مصنوعي آمريكا با قابليت كاربري‌هاي نظامي دسترسي پيدا كرده‌اند.

کد خبر 390931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha