یادداشتی از محمدعلی فیاضی، دبیر سابق کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور و مدیرکل اسبق کمیته توافق‌های ملی گردشگری در دولت یازدهم.

 محمدعلی فیاضی

در پی انتشار گزارش همشهری با عنوان حذف بی‌سروصدای طبیعت‌گردی در معاونت گردشگری، محمدعلی فیاضی، دبیر سابق کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور و مدیرکل اسبق کمیته توافق‌های ملی گردشگری در دولت یازدهم که ۳هفته پیش از معاونت گردشگری خداحافظی کرد، با ارسال یادداشتی به روزنامه همشهری، گزارش کار کمیته ملی طبیعت‌گردی در دولت یازدهم را ارائه کرد.

محمدعلي فياضي در يادداشت خود آورده است: «ضمن ارج نهادن به حساسيت آن نشريه بر توسعه اكوتوريسم، اهم فعاليت‌هاي كميته ملي گردشگري كشور كه زيرنظر معاونت گردشگري در دولت يازدهم و با حضور مؤثر نمايندگان تام‌الاختيار و عضو دستگاه‌هاي حفاظت محيط‌زيست، ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و وزارت جهادكشاورزي انجام گرفته است، ايفاد مي‌گردد.

تشكيل و برگزاري 7جلسه كميته ملي با شركت نمايندگان عضو، نظارت و برگزاري جلسه‌هاي كميته‌هاي هماهنگي طبيعت‌گردي در 31استان كشور، انتخاب و پيگيري ثبت تصوير يوزپلنگ ايراني بر لباس تيم ملي فوتبال، تدوين و تصويب ضوابط مشاركت و سرمايه‌گذاري براي طبيعت‌گردي در مناطق طبيعي و ابلاغ آن توسط روساي دستگاه‌هاي عضو، به روزرساني سند ملي توسعه و مديريت طبيعت‌گردي كشور و احصاي بيش از 3600جاذبه و گردشگاه طبيعي در كشور به تفكيك استان‌ها به همراه ساماندهي تورهاي طبيعت‌گردي و برگزاري تورهاي آشناسازي به مناطق طبيعي با رويكرد استان‌هاي محروم توسط بخش خصوصي ازجمله فعاليت‌هاي كميته ملي طبيعت‌گردي در دولت يازدهم بود.

همچنين شروع عمليات اجرايي ايجاد نخستين سايت طبيعت‌گردي توسط بخش خصوصي در منطقه حفاظت‌شده پارك ملي خبر و پناهگاه حيات‌وحش رو چون توسط رياست وقت سازمان حفاظت محيط‌زيست با تصويب در كميته ملي طبيعت‌گردي ممكن شد. تشكيل كارگروه‌هاي كارشناسي ذيل كميته ملي طبيعت‌گردي اعم از تدوين ضوابط سرمايه‌گذاري در مناطق طبيعي، كارگروه كوهستان، غارشناسي، پرنده‌نگري، ارزيابي زيست‌محيطي، كوير و بيابان، ماجراجويي، روستايي و عشايري و كارگروه پارك‌هاي طبيعت‌گردي نيز در همين كميته صورت گرفت. در نتيجه تشكيل همين كارگروه‌ها بود كه استاندارد‌هاي گردشگري ماجراجويانه، صلاحيت راهنمايان گردشگري، مشاركت در تدوين ضوابط حفاظت و بهره‌برداري از غارهاي كشور تدوين شد.

پيگيري مشكلات زيست‌محيطي كوه دماوند و توسعه گردشگري در آن منطقه، تشكيل كارگروه صيانت و مديريت گردشگري پايدار در استان مازندران، تدوين ضوابط پارك‌هاي طبيعت‌گردي، تدوين مسيرها و جاذبه‌هاي بيابانگردي داراي اولويت در كشور با هدف ايجاد اشتغال در مناطق محروم نيز از ديگر نتايج تشكيل كارگروه‌هاي ذكر شده بود. برگزاري 4جلسه ساماندهي و مديريت سايت بيابانگردي مرنجاب در استان اصفهان، مشاركت در تدوين و تصويب دستورالعمل امنيت كوير با رويكرد توسعه گردشگري پايدار در شوراي‌عالي امنيت كشور نيز از ديگر فعاليت‌هاي كميته ملي طبيعت‌گردي در دولت يازدهم بود.

در دولت قبل همچنين آموزش و ارتقاي مهارت كارشناسان ستادي و استاني طبيعت‌گردي انجام شد و برگزاري 4دوره ويژه كارشناسان در مناطق حفاظت‌شده و طبيعي خجير استان تهران، توران و پرور استان سمنان، پارك ملي گلستان و بيابان لوت در كرمان نيز از دستاوردهاي فعاليت كميته ملي طبيعت‌گردي بود. تفاهمنامه‌اي نيز با جايكاي ژاپن به‌منظور برگزاري دوره توسعه طبيعت‌گردي در ايران در 3سال متوالي صورت گرفت كه دوره اول آن با حضور 13كارشناس طبيعت‌گردي از دستگاه‌هاي عضو در سال 95برگزار شد و 2دوره ديگر قرار است پايان سال‌هاي 96و 97برگزار شود.

در بخش توسعه اقامتگاه‌هاي بومگردي نيز از تعداد 25اقامتگاه بومگردي در دولت دهم، اكنون با پيگيري و حمايت دستگاه‌هاي عضو كميته ملي طبيعت‌گردي بيش از 700اقامتگاه بومگردي در كشور به‌خصوص در مناطق بياباني و كويري و عمدتا در نقاط محروم ايجاد شده است. از ديگر فعاليت‌هاي كميته ملي طبيعت‌گردي در دولت يازدهم نيز مي‌توان به ارتقاي فرهنگ طبيعت‌دوستي با آموزش‌هاي خانه طبيعت‌گردي در كاخ موزه سعدآباد اشاره كرد كه تاكنون بيش از 30برنامه آموزشي براي كودكان، نوجوانان و روشندلان براي توسعه طبيعت‌گردي مبتني بر توسعه پايدار به‌خصوص در زمينه پرنده‌نگري برگزار كرده است.»

کد خبر 390899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha