چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

احمد میرخدائی:بی‌نظمی بارندگی در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای است که آمارهای کوتاه‌مدت نمی‌توانند وضعیت واقعی را بازگو کنند؛

کم آبی

 

در اين شرايط گرچه براساس تازه‌ترين آمارهاي منتشر شده از وضعيت بارش‌ها، بارندگي در پاييز امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حدود 30.4درصد افزايش نشان مي‌دهد اما بررسي آمارهاي مدت‌هاي مشابه در سال‌هاي گذشته حاكي از اين است كه بخش زيادي از اين بهبود وضعيت، غيرواقعي و نتيجه افت مقطعي بارندگي در سال گذشته بوده‌است.

به گزارش همشهري، آمارهاي منتشر شده از سوي دفتر مطالعات پايه منابع آب وزارت نيرو، نشان مي‌دهد از ابتداي سال آبي جاري (اول مهر 96) تا شامگاه روز ششم آذرماه، ارتفاع كل ريزش‌هاي جوي در كشور به حدود 24ميلي‌متر رسيده كه اين مقدار بارندگي نسبت به‌مدت مشابه در سال آبي گذشته حدود 30.4 درصد افزايش دارد. براساس اين آمارها ارتفاع بارش‌ها در 66روز نخست سال آبي جاري، 27.5‌درصد نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت كاهش دارد اما مقايسه آمارهاي سال‌جاري با آمارهاي 2سال قبل نشان مي‌دهد بارش‌هاي پاييزي در 2سال اخير افول قابل توجهي نداشته است.

  • بارندگي‌هاي پاييزي يك‌سوم شد

آمارها مي‌گويند در 66روز نخست سال آبي گذشته ارتفاع كل بارش‌ها 18.4ميلي‌متر بوده كه اين ميزان در مدت مشابه سال آبي جاري بهبوديافته و به 24ميلي‌متر رسيده؛ اما توجه به اين نكته ضروري است كه براساس همين آمارها، 2‌سال پيش، ارتفاع ريزش‌هاي جوي در 66روز نخست پاييزي، 69.1 ميلي‌متر يعني نزديك به 3برابر بارندگي‌هاي پاييزي امسال بوده است و بهبود ظاهري در وضعيت بارندگي‌هاي امسال، فقط محصول افت شديد بارندگي در سال گذشته بوده است.

براساس اين گزارش، از سال آبي 91-90 تا سال آبي 95-94 ارتفاع ريزش‌هاي جوي در 66 روز نخست فصل پاييز، در محدوده 50 تا 69ميلي‌متر در نوسان بوده اما در سال آبي گذشته (96-95) ارتفاع ريزش‌هاي جوي با 73.4درصد كاهش به 18.4ميلي‌متر رسيد و فصل تازه‌اي از افت بارندگي‌هاي پاييزي آغاز شد.

در اين شرايط گرچه بارندگي‌هاي محدود پاييزي در مقايسه‌هاي كوتاه‌مدت، بهبود اوضاع را نويد مي‌دهند اما حقيقت اين است كه اگر سال پايه مقايسه آماري را يكي از سال‌هاي آبي در دوره زماني 90 تا 95 قرار دهيم، بارندگي‌هاي 2 سال اخير حداقل 50درصد كاهش يافته است و اين مسئله گرچه باعث كاهش ميانگين بارندگي در دوره‌هاي درازمدت شده اما هنوز ميانگين بارندگي‌هاي پاييزي سال‌جاري 27.5درصد از ميانگين بارندگي‌هاي 49سال اخير كمتر است.

  • بارندگي در قم به صفر رسيد

در 66روز نخست سال آبي جاري، ارتفاع كل ريزش‌هاي جوي كشور نسبت به ميانگين 49ساله 5/27درصد كاهش يافته است. در اين دوره زماني از 6 حوضه آبريز اصلي كشور فقط بارندگي‌هاي حوضه درياي خزر نسبت به ميانگين درازمدت 1.4درصد افزايش داشته و 5حوضه باقي‌مانده بين 6تا 83درصد افت بارندگي را تجربه كرده‌اند. از سوي ديگر در بين 31 استان كشور، فقط 5 استان اردبيل، بوشهر، فارس، گلستان و مازندران نسبت به ميانگين 49ساله شاهد بهبود بارش‌هاي پاييزي بوده‌اند و 26 استان باقيمانده كاهش 0.4 تا 100درصدي بارندگي را تجربه كرده‌اند.

در اين دوره زماني، بارندگي‌هاي استان بوشهر به 58.9 ميلي‌متر رسيده كه نسبت به دوره درازمدت 49ساله بيشترين ميزان بهبود (حدود 90درصد) را داشته و استان گلستان با 90.7ميلي‌متر بارندگي، شاهد بهبود 0.7درصدي بارندگي نسبت به دوره 49ساله بوده است. در مقابل اما استان قم اصلا بارندگي پاييزي نداشته و افت 100درصد بارندگي را شاهد بوده و استان گيلان با 289.8ميلي‌متر بارندگي، افت0.4 درصد بارندگي پاييزي نسبت به دوره‌هاي مشابه درازمدت را تجربه كرده است.

کد خبر 390881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha