تدوین برنامه سوم پنج‌ساله شهر تهران آغاز شده و قرار است این برنامه با مشارکت نخبگان و فعالان حوزه شهری تنظیم شود.

شهر

معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهردار تهران به همشهري گفت: با توجه به اينكه برنامه سوم شهر تهران يك برنامه توسعه‌اي است، بنابراين در تدوين اين برنامه از شيوه مشاركتي استفاده مي‌شود. حجت‌الله ميرزايي كار تدوين برنامه سوم را نفسگير توصيف كرد و افزود: تدوين برنامه‌هاي توسعه با شيوه بوروكراتيك امكان‌پذير نيست. وي اظهارداشت: تلاش مي‌شود كار تدوين برنامه تا خرداد‌ماه سال آينده در شهرداري تهران انجام شود تا پس از آن در شوراي شهر مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.

به گفته ميرزايي، يكي از نقدهاي وارد شده به برنامه دوم در مديريت شهري گذشته، تدوين آن خارج از مجموعه شهرداري تهران بود. معاون شهردار تهران دستيابي به اهداف سازماني و آموزش كاركنان را ازجمله مهم‌ترين كاركردهاي برنامه‌هاي مشاركتي عنوان و خاطرنشان كرد: همه سازمان‌ها با مسئوليت‌پذيري در فرايند تدوين برنامه وارد اين كار جمعي شده و در آن مشاركت داشته باشند.

ميرزايي با اشاره به اينكه برنامه سوم برنامه‌اي براي شهر و شهرداري است، ادامه داد: اين برنامه، افقي را براي شهر و در مقابل تكاليفي را براي شهرداري مشخص مي‌كند. وي الزامات قانوني، شتاب و پيچيدگي تغييرات، عدم‌قطعيت‌ها و نااطميناني، پارادوكس دانش گذشته - تصميم براي آينده، تحولات اقتصادي منطقه، روندهاي هشدار‌دهنده و بلايا، حوادث و تغييرات محيطي را به‌عنوان ضرورت‌هاي انجام برنامه‌ريزي ذكر كرد. وي يادآور شد: از سوي ديگر فقر شهري، مديريت ضعيف منابع، تخريب محيط‌زيست شهري، رشد تقاضا براي زيرساخت‌ها و خدمات شهري مهم‌ترين چالش‌هاي حوزه شهري به‌شمار مي‌روند.

وي شناخت محيط پيراموني تهران در امر برنامه‌ريزي را ضروري دانست و گفت: منطقه پيراموني شهر تهران با نرخ بالاي جمعيت پذيري مواجه است كه اين جمعيت براي كار به تهران سرريز مي‌شود؛ بنابراين بايد محيط پيراموني پايتخت را بشناسيم.
اين استاد اقتصاد با بيان اينكه طرح جامع شهر تهران از سال 1384 آغاز شده و تا سال 1404 ادامه دارد، گفت: انحرافات از برنامه دوم و برنامه‌هاي پيشين بسيار زياد بوده است.

وي با اشاره به اينكه كار آسيب‌شناسي از برنامه دوم در حال انجام است، عنوان كرد: برنامه بايد مجموعه‌اي از منابع در اختيار را شناسايي و ميزان كارآمدي آنها را بررسي كند. به گفته وي، برنامه سوم داراي 3سطح توسعه كلانشهر، توسعه منطقه و توسعه محله خواهد بود. ميرزايي تأكيد كرد: در تدوين برنامه از نظر متخصصان صاحب نام و NGO ها استفاده و دامنه اين كار باز نگه داشته شود. وي خاطرنشان كرد: اگر گزارشي به شيوه برون‌سپاري تهيه مي‌شود حتما كارشناسان در فرايند تدوين گزارش‌ها مشاركت كنند تا دستاورد اصلي برنامه آموزش و دستيابي به زبان مشترك در شهر باشد.

کد خبر 390872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha