سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نانو سیستم‌های حمل دارو یکی از داغترین مباحث در تحقیقات علم پزشکی به شمار می‌روند،‌توانایی مهندسی ذراتی که بتوانند وارد بدن انسان شده و دوزی مشخص از دارو را به هدفی تعیین شده برسانند، توانسته روند انتقال دارو را متحول سازد.

نانو

براساس گزارش نيواطلس، اكنون گروهي از دانشمندان دانشگاه ايلينويز شيوه درماني جديدي را مبتني بر اين نانوذرات ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني را هدفگيري كرده و نابود كند و در عين حال مانع از بازگشت بيماري شود.

ترس از بازگشت بيماري يكي از بزرگترين نگراني‌هاي بيماران مبتلا به سرطان پس از درمان اوليه و نابودي بيماري است،‌ اما چرايي و چگونگي بازگشت بيماري موضوعي بوده كه همواره ذهن محققان را به خود مشغول كرده‌است. در اواسطه دهه 1990محققان براي اولين بار توانستند سل.ل‌هاي بنيادين سرطاني را شناسايي كنند و دروازه‌اي جديد به سوي پژوهش‌هاي سرطاني باز كنند.

براساس اين كشف، محققان دريافتند برخي از انواع سرطان تحت تاثير اين سلول‌هاي بنيادين ايجاد مي‌شوند و بسياري از درمان‌هاي موجود توانايي نابودي اين سلول‌ها را ندارند. از اين رو در مطالعه جديد محققان بر سلول‌هاي بنيادين سرطان پستان تمركز كردند و موفق به شناسايي تنوعي از پروتئيني به نام CD44 شدند كه تنها روي سطح اين سلول‌ها ديده مي‌شدند. محققان سپس نانوذراتي را طراحي كردند كه با اين پروتئين خاص پيوند ايجاد مي‌كرد.

اين ذرات را نانوذرات GPSدار ناميده‌اند زيرا تنها توانايي رديابي سلول‌هايي را دارد كه از ويژگي‌هاي سلول‌هاي بنيادين سرطاني برخوردارند، پس از رديابي به سلول چسبيده و آن را نابود مي‌كند. درون اين نانوذرات دارويي به نام نيكلوساميد گنجانده شده‌است، دارويي تاييد شده كه از آن براي درمان عفونت‌هاي كرم روده استفاده مي‌شود. محققان در تحقيقي كه در گذشته انجام داده بودند، نشان دادند كه اين دارو در مسدود كردن مسير رشد سلول‌هاي بنيادين سرطاني موثر است.

آزمايش‌هاي اوليه روي سلول‌هاي كشت شده انساني و موش‌هاي زنده نشان داد اين نانوذرات در هدف‌گيري سلول‌هاي بنيادين سرطاني و كاهش رشد آنها تاثيرگذار بوده‌اند. جالب‌ترين بخش اين تحقيق آن است كه دانشمندان از تركيبي از داروهاي موجود و تكنيك‌هاي ارزان براي ايجاد نانوذرات حامل اين داروها استفاده كرده‌اند  و اين به آن معني است كه اين درمان نه تنها از قيمت نسبتا پاييني برخوردار خواهد بود،‌ بلكه با سرعت بيشتري نسبت به درمان‌هاي كاملا جديد فرايند تاييد را پشت سر خواهد گذاشت.

اين تكنيك جديد هم‌اكنون در مرحله آزمايش روي نمونه‌هاي حيواني بزرگتر است تا در نهايت محققان بتوانند در آينده آزمايش روي انسان‌ها را آغاز كنند.

کد خبر 390800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha