سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

گزینه نخست دولت برای اسکان موقت زلزله‌زدگان ۷.۳ ریشتری کرمانشاه، از چادر نشینی به زندگی در کانکس تغییر کرده و حالا معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: «ابتدا قرار بود برای اسکان موقت مردم پول نقد پرداخت شود تا آنها خانه اجاره کنند، اما با توجه به مشکلات ایجاد شده تصمیم گرفته شد به کسانی که تمایل دارند کانکس تحویل شود.»

زلزله

به گزارش همشهري، افزايش تقاضا براي ساخت كانكس موجب افزايش حداقل 15درصدي قيمت آن شده است. به گفته برخي فعالان اين بازار، مراجعه مردم به‌ويژه خيرين براي خريد و ارسال كانكس به مناطق زلزله‌زده در روزهاي اخير بيشتر شده است.

در تازه‌ترين اظهارنظر، محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت و رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: كمك بلاعوض دولت درصورتي پرداخت خواهد شد كه زلزله‌زده‌ها كانكس نگيرند چون كمك بلاعوض براي اسكان موقت است. به گفته معاون اول رئيس‌جمهور، هم‌اكنون هر ۲ راهكار براي اسكان موقت زلزله‌زدگان پيش‌بيني شده است و مردم مي‌توانند در اين خصوص تصميم‌گيري كنند. جهانگيري با بيان اينكه همزمان كار اسكان دائم نيز آغاز شده، گفت: منابع مالي براي اسكان دائم تأمين شده و آواربرداري به سرعت در حال انجام است.

  • ظرفيت‌هاي داخلي توليد كانكس

محسن صفايي، از كارآفرينان بخش ساختمان درخصوص ظرفيت داخلي توليد كانكس و كيفيت آنها براي اقامت افراد زلزله‌زده به همشهري مي‌گويد: كانكس در داخل كشور هم‌اكنون توليد مي‌شود، اما اين كالايي نيست كه بتوان آن را توليد و براي مواقع بحراني دپو كرد. اين وظيفه دولت و نهادهاي متولي مديريت بحران است كه براي شرايط بحراني نظير زلزله برنامه‌ريزي داشته باشند و از توان بخش خصوصي براي توليد و ارسال كانكس و البته حمام، دستشويي و آشپزخانه‌هاي پيش‌ساخته استفاده كنند.

وي با تأييد افزايش قيمت كانكس در روزهاي اخير به‌ويژه در سطح بازار تصريح كرد: غالب اين كانكس‌ها داراي كيفيت مناسب نبوده و فروشندگان درخصوص كيفيت و به‌ويژه بارگيري و ارسال آن به مناطق بحراني تضمين نمي‌دهند به همين دليل موجب اتلاف سرمايه‌ها و كمك‌ها خواهد شد. اين عضو انجمن ملي صنايع پلاستيك ايران مي‌افزايد: ساخت كانكس نياز به تكنولوژي پيچيده‌اي ندارد و مواداوليه و توان ساخت آن در كشور فراهم است، دولت مي‌تواند از توان بخش خصوصي و حتي كارگاه‌هاي توليد در و پنجره در اين مواقع استفاده كند تا كانكس‌هاي توليدي به‌صورت استاندارد ساخته و نصب شوند تا دست‌كم براي يك‌سال آينده زلزله‌زدگان مشكلي از بابت اقامت موقت نداشته باشند.

يكي از توليدكنندگان باسابقه خانه‌هاي پيش‌ساخته در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اينكه قيمت هر كانكس بستگي به متراژ و كيفيت مواداوليه بين يك تا 20ميليون تومان نوسان دارد، مي‌گويد: بايد مراقب بود كه بسياري از كانكس‌هاي ارزان‌قيمت داراي استاندارد لازم براي اقامت بيش از 3‌ماه نبوده و بهتر است بر كيفيت ساخت و نصب آنها نظارت صورت گيرد.

  • كانكس‌ها در راهند

تاكنون براساس آخرين آمارها حدود 5هزار كانكس به مناطق زلزله‌زده ارسال شده كه تنها هزار كانكس نصب شده و در اختيار زلزله‌زدگان قرار گرفته است. ديروز عليرضا تابش، رئيس بنياد مسكن كشور از ايجاد ۸ هزار اسكان موقت توسط قرارگاه خاتم الانبيا(ص) سپاه در مناطق زلزله زده استان كرمانشاه خبر داد. محمدباقري، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح هم از نصب ۱۰هزار و ۵۰۰كانكس در نقاط زلزله‌زده طي يك‌ماه و نيم آينده خبر داد و گفت:

از هفته آينده نيز روزانه بين ۲۰۰ تا ۴۰۰ كانكس در اين مناطق نصب مي‌شود. به گزارش مهر، وي افزود: همچنين روزانه بين ۹۰۰ تا هزار سكو در مناطق زلزله زده براي نصب كانكس آماده‌سازي‌ مي‌شود. به گفته باقري، تمامي نيروهاي نظامي با محوريت قرارگاه خاتم‌الانبيا نسبت به تجهيز و نصب كانكس در مناطق زلزله‌زده اقدام مي‌كنند.

برخي مقامات محلي هم خبر داده‌اند تاكنون ۲۰۰ سرويس بهداشتي و ۱۰۰ حمام صحرايي نيز در منطقه نصب شده و تعدادي ديگر در حال ارسال است. رضا محموديان، مديركل مديريت بحران استان كرمانشاه با اشاره به پايان اسكان اضطراري زلزله زدگان، به ايسنا گفت: با توجه به برودت هوا و بارش باران سريعا به سمت اسكان موقت رفتيم و تاكنون نيز تعداد زيادي كانكس در مناطق زلزله زده نصب شده و اين كار ادامه دارد. وي افزود: اولويت توزيع كانكس با خانوارهايي است كه افراد خانواده خود را در زلزله از دست داده‌اند يا واحد مسكوني آنها در زلزله به‌طور كامل تخريب شده است.

  • افزايش تسهيلات ساخت مسكن براي زلزله‌زدگان

معاون اول رئيس‌جمهور كه روز گذشته به همراه تعدادي از وزرا به مناطق زلزله‌زده سفر كرد، از افزايش ۵ ميليون توماني تسهيلات براي ساخت مسكن دائمي در مناطق زلزله زده استان كرمانشاه خبر داد و گفت: در جلسه ستاد مديريت بحران كشور مقرر شد كه تسهيلات ۳۵ ميليون توماني در شهرها به ۴۰ ميليون تومان و تسهيلات ۲۵ ميليوني براي روستاها به ۳۰‌ميليون تومان افزايش پيدا كند.

اسحاق جهانگيري خاطرنشان كرد:بايد تلاش كنيم چرخه زندگي مردم و روال طبيعي در مناطق زلزله‌زده هرچه زودتر احيا شود و منابع لازم براي بخش‌هاي زيربنايي نظير آب، برق و راه نيز توسط دستگاه‌هاي مربوطه تأمين شود. وي همچنين از وزارت نفت خواست در راستاي برنامه گاز‌رساني به روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار در كشور، گازرساني به روستاهاي زلزله‌زده استان كرمانشاه را در اولويت قرار دهد. جهانگيري در ادامه سخنان خود از اجراي طرحي بسيار عظيم براي تحول بخش كشاورزي در استان كرمانشاه خبر داد و اظهار داشت:

به‌زودي كانال گرمسيري به بهره‌برداري خواهد رسيد و حجم عظيمي از آب به منطقه منتقل خواهد شد و حدود ۶۲ هزار هكتار از اراضي استان كرمانشاه تحت آبياري و كشت قرار خواهد گرفت. وي با تأكيد بر اهميت بخش كشاورزي در استان كرمانشاه و انتظارات مردم اين استان براي توسعه اين بخش گفت:

دولت ۲ ميليارد تومان نيز براي جبران خسارات ناشي از تلفات احشام و دام مردم زلزله زده استان كرمانشاه تأمين كرده است و علاوه بر آن وزارت جهاد كشاورزي نيز به ميزان قابل توجهي علوفه رايگان در اختيار دامداران قرار خواهد داد. وي از مسئولين بانك‌هاي استان كرمانشاه خواست براي پرداخت تسهيلات به مردم زلزله زده سختگيري نكنند. جهانگيري همچنين با اشاره به تصميم دولت مبني بر تخصيص صد‌در‌صدي بودجه عمراني سال ۹۶ استان كرمانشاه گفت: براي امور زيربنايي اين استان، يك رديف متمركز نيز در بودجه سال ۹۷ پيش‌بيني خواهد شد كه سقف آن تا يكي، دو هفته آينده نهايي مي‌شود.

کد خبر 390734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha