مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

آلودگی هوا زندگی حدود ۶۰ میلیون شهروند ایرانی را هدف قرار داده است. در سال‌های اخیر کلانشهرهای کشور در روزهای مختلف سال و به‌خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان به‌دلیل وارونگی دما شاهد آلودگی هوا بوده‌اند اما هیچ بعید نیست که شهرهای کوچک کشور نیز در سال‌های نه چندان دور با این معضل مواجه شوند.

مصوبات متعددی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد

مقابله با آلودگي هوا راهكارهاي مختلفي دارد كه بسياري از آنها نيز مصوبات لازم براي اجرايي شدن را دارند اما آنچنان كه بايد به آنها توجه نمي‌شود. شهردار تهران هم در جلسه شوراي ترافيك تهران كه روز يكشنبه و با حضور مسئولان نهادهاي مختلف برگزار شد به اين مسئله اشاره داشت. محمدعلي نجفي با اشاره به هماهنگي با دولت براي پيگيري اقدامات دستگاه‌هاي مسئول در زمينه كاهش آلودگي هوا گفت: اگر همه اقدامات را به‌صورت جدي دنبال كنيم، از ابتداي سال97 مي‌توانيم تحولي در حوزه كاهش آلودگي هواي شهر را شاهد باشيم.

به گزارش همشهري، شهردار تهران در اين جلسه به مصوبات و برنامه‌هاي جديد شهرداري تهران هم اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون موضوع آلودگي هوا به‌خصوص در شهر تهران به يك موضوع اجتماعي تبديل شده است، به‌دنبال آن تقاضا براي كنترل آلودگي هوا نيز به يك مطالبه اجتماعي تبديل شده است به‌نحوي كه همه مقامات و مردم درخواست دارند تا براي مقابله با آلودگي هوا تدبيري انديشيده شود. نجفي در سخنان خود به نهادهاي ديگري چون وزارت كشور، راهنمايي و رانندگي و ساير دستگاه‌هاي مسئول در برنامه‌هاي اجرايي براي كاهش آلودگي هوا نيز اشاره كرد.

افشين حبيب‌زاده، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران هم درباره آلودگي هواي تهران و مطالبه عمومي براي انجام اقدامات جدي براي كاستن از اين معضل مهم پايتخت و نهادهاي ديگري كه در اين زمينه مسئوليت دارند به همشهري گفت: بايد اين نكته را به اطلاع شهروندان برسانم كه براساس مطالعات صورت گرفته، سهم شهرداري در اقداماتي كه براي كاهش آلودگي هوا بايد انجام دهد حدود 15درصد است و 85درصد بقيه در حوزه مسئوليت نهادهاي دولتي است كه بايد فعاليت كنند. از سوي ديگر نهادهايي چون سازمان محيط‌زيست و وزارتخانه‌هاي صنايع، نفت، كشور و نهادهاي دولتي ديگر نيز مسئوليت‌هاي مختلفي دارند.

  • قوانيني كه داريم

شهردار تهران در جلسه شوراي ترافيك به قوانين مرتبط با آلودگي هوا نيز اشاره كرد. به‌گفته نجفي، دولت در سال90 مصوبه خوبي براي كاهش آلودگي هوا داشت و در سال93 نيز اين مصوبه در دولت تقويت شد، همچنين قانون هواي پاك در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده اما اين مصوبات و قوانين به‌دليل نبود منابع مالي، مديريت ضعيف يا عدم‌جديت اجرايي نمي‌شوند.

محمد علي نجفي با تأكيد بر اينكه «بايد تصميم بگيريم تا درباره مسئله آلودگي هوا جدي باشيم و مسائل را پيگيري كنيم» افزود: ضروري است اقدامات لازم از سوي شهرداري تهران را پيگيري كرده و تعهدات ساير دستگاه‌ها در اين زمينه را نيز از مجاري قانوني مطالبه كنيم تا انگيزه‌اي در مسئولان براي جديت در موضوع مقابله با آلودگي هوا ايجاد شود. نجفي يادآور شد: هم‌اكنون بيش از حد نياز مصوبه داريم اما لازم است نسبت به اجراي درست اين مصوبات اقدام كنيم.

افشين حبيب‌زاده، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران هم با اشاره به مصوبات دي‌ماه سال گذشته شوراي‌عالي ترافيك به همشهري گفت: اين مصوبات به‌عنوان راهكارهاي كوتاه‌مدت محسوب شده و به موضوعات مختلفي اشاره دارند. رفع گره‌هاي ترافيكي، اعمال محدوديت براي خودروهاي تك‌سرنشين و خودروهايي كه از بيرون تهران وارد شهر شده و تردد مي‌كنند ازجمله مواردي هستند كه در صورت اجراي آنها مي‌توان خيلي سريع شاهد اثرات مثبت آن نيز بود. به گفته وي، در بحث ترافيك و آلودگي هوا راهكارهاي مناسب، دائمي و اصلي داريم كه اگر سراغ آنها برويم حتما اقدامات اساسي انجام خواهد شد.

  • دود از كجا مي‌آيد؟

توسعه حمل‌ونقل عمومي و جلوگيري از تردد وسايل‌نقليه آلاينده از اصلي‌ترين راهكارهاي كاهش آلودگي هوا عنوان مي‌شود. براساس مطالعات 80درصد آلودگي هواي تهران ناشي از تردد وسايل‌نقليه است. اين در حالي است كه خودروهاي فرسوده كه عمدتا نيز كاربراتوري هستند 40درصد از همين مقدار آلودگي را در تهران توليد مي‌كنند.

محمدعلي نجفي نيز در جلسه شوراي ترافيك با تأكيد بر پيگيري موضوع موتورسيكلت‌هاي فرسوده و سرعت بخشيدن به گسترش موتورسيكلت‌هاي برقي در پايتخت، تأكيد كرده: اگر همه اقدامات را دنبال كنيم، از ابتداي سال آينده مي‌توان شاهد تحول در كاهش آلودگي هواي شهر بود.

افشين حبيب‌زاده نيز درباره اقداماتي كه شهرداري تهران مي‌تواند براي كاهش آلودگي هوا انجام دهد، به همشهري گفت: هم‌اكنون بخش قابل توجهي از زيرساخت‌هاي مورد نياز حمل‌ونقل ريلي درون شهري آماده است اما به 3هزار واگن نياز داريم تا بتوانيم ظرفيت جابه‌جايي مسافران مترو را از 2ميليون نفر در روز به حداقل 8 ميليون مسافر برسانيم. اگر اين امر محقق شود بار ترافيكي و در نتيجه آلودگي هوا به‌شدت كاهش مي‌يابد. البته اين عضو شورا تأكيد كرد كه براي تأمين اين تعداد واگن 12هزار ميليارد تومان نياز است ضمن اينكه تكميل تمامي خطوط متروي تهران با تجهيزات مورد نياز به 10هزار ميليارد تومان اعتبار مالي نياز دارد.

  • مصوبات جديد در شوراي ترافيك

جلسه روز يكشنبه شوراي ترافيك تهران مصوباتي هم داشت كه اميد به اجراي دقيق آنها مي‌رود. در جريان اين جلسه پس از ارائه گزارش مسئولان بخش‌هاي مختلف ترافيكي پايتخت، مقرر شد تا به‌كارگيري خودروهاي فرسوده در شهرداري تهران ممنوع شده و آمايش و كنترل دوره‌اي بنزين، گازوئيل و جايگاه‌هاي سوخت تهران از سوي شركت كنترل ترافيك هواي تهران صورت پذيرد.

همچنين براساس مصوبه شوراي شهر سن تردد اتوبوس‌هاي شركت واحد درصورت نصب فيلتر دوده تا 12سال تمديد مي‌شود. علاوه بر اين تمام خودروهاي فعال در شهرداري تهران بايد از نوع خودروهاي ديزل فيلتردار، گازسوز يا خودروهاي برقي باشند. افزون بر اين با موافقت وزارت كشور، اجراي معاينه فني ويژه براي نخستين بار در شهر تهران آغاز مي‌شود.

کد خبر 390731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha