دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

یک سال از آغاز جنگ تمام‌عیار میان دونالد ترامپ و رسانه‌های آمریکایی می‌گذرد و او با یک موضعگیری جدید بار دیگر نشان داد که سرسخت‌تر از اینهاست و قصد ندارد در این دعوای سیاسی، عقب بنشیند.

ترامپ

رئيس‌جمهور آمريكا مثل هميشه به توييتر متوسل شد و در پستي ضمن تمجيد از رسانه محبوبش، فاكس نيوز، شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان را مورد حمله قرار داد و شاخه بين‌المللي اين شبكه را متهم كرد كه همچنان مشغول پخش «اخبار جعلي» در جهان است. ترامپ نوشت: «داخل آمريكا فاكس نيوز خيلي مهم‌تر از سي‌ان‌ان است اما بيرون مرزهاي آمريكا، شبكه سي‌ان‌ان بين‌الملل هنوز منبع اخبار (جعلي) است.» دونالد ترامپ همچنين سي‌ان‌ان را متهم كرد كه وجهه آمريكا در جهان را با انتشار «اخبار منفي» خدشه‌دار كرده است.

توييت جديد ترامپ كه مثل هميشه جنجالي و پرحاشيه بود، اين بار برخلاف گذشته با واكنش تند مديران و خبرنگاران سي‌ان‌ان روبه‌رو شد. «جيم اسكيتو» خبرنگار حوزه امنيت ملي سي‌ان‌ان در پستي توييتري در پاسخ به ترامپ نوشت: «همكاران من در سي‌ان‌ان بين‌الملل جانشان را در سوريه، عراق، افغانستان، نيجر و ديگر نقاط جهان به خطر مي‌اندازند تا اخبار را به اطلاع مردم برسانند.»

جيك تپر، مجري سرشناس اين شبكه تلويزيوني نيز در پست توييتري نوشت: «به همكاران سختكوشم در سي‌ان‌ان بين‌الملل فكر مي‌كنم كه خبرهاي جهان جنگ، خشكسالي، سياست و تروريسم را پوشش مي‌دهند.» واكنش رسمي شبكه سي‌ان‌ان اما جالب‌تر بود. حساب توييتري روابط عمومي اين شبكه در پاسخ مستقيم به پست توييتري ترامپ نوشت: «كار سي‌ان‌ان نمايندگي آمريكا در جهان نيست؛ اين كار شماست آقاي رئيس‌جمهور. كار ما پوشش اخبار است.» سي‌ان‌ان همچنين در انتهاي پست توييتري‌اش در كنايه به شعار «اول آمريكا»ي ترامپ، نوشت: «اول حقيقت».

اين نخستين بار نيست كه ترامپ سي‌ان‌ان را هدف حملات انتقادآميز خود قرار داده ‌است؛ پيش از اين هم او بارها در هر موقعيتي كه پيش آمده رويكرد سي‌ان‌ان در پوشش اخبار را مستقيم يا غيرمستقيم زير سؤال برده است. ترامپ 5‌ماه پيش هم با انتشار يك ويدئو، دشمني‌اش با سي‌ان‌ان را نشان داد.

در اين ويدئو ترامپ فردي را در حاشيه يك مسابقه كشتي‌ كج به زمين مي‌زند كه به جاي سرش لوگوي شبكه سي‌ان‌ان قرار گرفته است. اين اقدام ترامپ واكنش‌هاي بسياري را در آمريكا و جهان برانگيخت. بسياري تأكيد كردند كه اين اقدام او نشان از كينه‌اي دارد كه از رسانه‌هاي منتقد خود به‌ويژه سي‌ان‌ان به دل گرفته است.

  • دعواي يكساله

ريشه‌ دعواي ميان ترامپ و رسانه‌ها را بايد در يك سال قبل يعني زمان برگزاري انتخابات جست‌وجو كرد؛ زماني كه ترامپ بارها شبكه‌هاي تلويزيوني و روزنامه‌هاي بزرگ‌آمريكايي را متهم كرد كه با سوگيري در پوشش اخبار، در پي شكست او در انتخابات هستند. اين گفته ترامپ، برخلاف بسياري از گفته‌هايش، آنقدرها هم اشتباه نبود. بسياري از رسانه‌هاي بزرگ آمريكايي ازجمله سي‌ان‌ان، از همان زماني كه مشخص شد يك سوي ميدان رقابت بر سر كرسي رياست‌جمهوري سرمايه‌دار معروف نيويوركي يعني دونالد ترامپ قرار گرفته، عليه او وارد عمل شدند.

آنها رياست‌جمهوري ترامپ را براي آمريكا خطرناك مي‌دانستند. روزنامه نيويورك‌تايمز حتي در اقدامي بي‌سابقه با انتشار سرمقاله‌اي به‌طور رسمي اعلام كرد كه با رياست‌جمهوري ترامپ مخالف است و از مردم دعوت كرد به رقيب او يعني هيلاري كلينتون رأي دهند. در طول انتخابات نيز گزارش‌هايي منتشر شد كه از پرداخت پول از سوي برخي رسانه‌هاي آمريكايي براي تبليغات عليه ترامپ حكايت داشت.

ترامپ اما خيلي زود از خجالت رسانه‌ها در آمد. او ابتدا پيروزي‌اش را پيروزي عليه «احزاب سياسي حاكم» و «رسانه‌هاي دروغگو» عنوان كرد و سپس، 3هفته بعد از پيروزي در انتخابات، در نشستي با حضور مديران و مجريان معروف رسانه‌هاي بزرگ آمريكايي به تندي به آنها تاخت. ترامپ كه ديگر به‌عنوان چهل‌و پنجمين رئيس‌جمهور آمريكا انتخاب شده بود، چهره‌هاي شاخص رسانه‌اي اين كشور را به برجش در نيويورك دعوت كرد تا آنها را با سخنان تند و توهين‌آميزش غافلگير كند.

در آن نشست اما برخورد مستقيم او با مدير شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان، جنجال بسيار به پا كرد. ترامپ «جف زاكر» را به‌طور ويژه خطاب قرارد داد تا نشان دهد دشمني‌اش با سي‌ان‌ان خيلي جدي‌تر از ديگر رسانه‌هاي آمريكايي است. همان موقع‌ بود كه او براي نخستين بار رسانه تحت مديريت زاكر را يك رسانه «دروغگو» و منتشر‌كننده «اخبار جعلي» خطاب كرد.

  • واكنش كريستين امانپور به ترامپ

كريستين امانپور، مجري سرشناس سي‌ان‌ان بين‌الملل، همانند بسياري از كاركنان اين شبكه به اظهارات تند ترامپ واكنش نشان داده است. او با انتشار تصوير يكي از فيلمبرداران گروهش نوشته‌است:‌ «اگر رئيس‌جمهور واقعيات را مي‌دانست هيچ‌گاه اين توييت را نمي‌نوشت. اين تصوير فيلمبردار گروه من است كه در پوشش حقايق جنگ بوسني، گلوله‌اي به‌صورتش اصابت كرد.»

 

کد خبر 390725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha