مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

مقام‌های نظامی روسیه از جدیدترین زیردریایی اتمی این کشور رونمایی کرده‌اند که رسانه‌ها با مشخصات فنی عجیب و غریبش به آن لقب قدرتمندترین زیردریایی جهان را داده‌اند.

زیردریایی پرنس ولادیمیر

اين زيردريايي جديد به نام «Knyaz Vladimir» يا «پرنس ولاديمير» از كلاس Borei A است كه مي‌تواند 20موشك بالستيك قاره‌پيما با كلاهك هسته‌اي «RSM-56Bulava» را حمل كند و اهدافي را در فاصله ۹۳۰۰كيلومتري با آنها هدف قرار دهد.

اين زيردريايي علاوه بر اين براي جلوگيري از شناسايي و فرار از رادارهاي دشمن مي‌تواند تا عمق ۴۰۰ متري آب فرو رود. توانايي حركت در عمق ۴۰۰ متري به‌صورت تئوري، اين زيردريايي را غيرقابل شناسايي مي‌كند.

به گزارش همشهري،اين مشخصات روسيه را در بحث زيردريايي‌ها يك سر و گردن بالاتر از آمريكا به‌عنوان رقيب هميشگي اين كشور قرار مي‌دهد. در مقابل اين زيردريايي روسيه تنها نمونه آمريكايي كلاس اوهايو قرار دارد كه با وجود قابليت حمل 24موشك بالستيك Trident II، برد موشك‌هايش ۷ هزار و ۸۰۰ كيلومتر بوده و عمق حركتي آن كمتر است.

روسيه كه از سال ۲۰۱۲ مشغول ساخت اين زيردريايي بود قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۸ زيردريايي از اين كلاس را عملياتي كند. اين ناوگان مي‌تواند ۹۶ تا ۲۰۰ كلاهك هسته‌اي را پرتاب كند كه هر كدام قدرتي انفجاري معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ كيلوتن تي‌ان‌تي خواهد داشت؛قدرتي ۱۰ برابر بمبي كه در هيروشيما منفجر شد. نسل پيشين اين كلاس زيردريايي روسيه كلاس بوري بود. زيردريايي كلاس بوري براي نيروي حركتي خود از يك رآكتور اتمي آب تحت فشار PWR مدل OK-650 با توان 190مگاوات استفاده مي‌كند.

يكي از مشخصه‌هاي متمايز‌كننده اين كلاس، استفاده از فناوري پيشرانه نوع Pump jet است كه براي نخستين بار در زيردريايي‌هاي روسي به‌كار گرفته شده است. نحوه كار آن به‌صورت ايجاد جريان‌هاي آبي با استفاده از پمپ و شيوه چرخشي سانتريفيوژي براي حركت زيردريايي (همانند موتور جت هواپيماها) با قابليت كنترل بردار خروج جريان آب است.

استفاده از اين پيشرانه باعث حفاظت بيشتر از پره‌هاي ملخ زيردريايي، كاهش اثرات آكوستيكي زيردريايي، افزايش رادارگريزي و همچنين افزايش قدرت مانور زيردريايي و افزايش سرعت آن به 29نات (در زير آب) مي‌شود.

کد خبر 390587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha