۷هزار بیمار مبتلا به نوع حاد پوکی استخوان از پزشکانشان می‌خواهند که داروی دیگری برایشان تجویز کنند، چرا که داروی آنها یکباره از لیست حمایت بیمه‌ها خارج شده است و هیچ داروی جایگزینی برای آن وجود ندارد.

دارو

 داروي ايراني تري‌پاراتايد، تنها دارويي است كه براي مبتلايان به پوكي استخوان حاد تجويز مي‌شود. تهيه اين دارو براي طبقه اجتماعي كه معمولا به آن مبتلا مي‌شوند بدون بيمه بسيار سخت است. رئيس انجمن روماتولوژي ايران در گفت‌وگو با همشهري با گلايه از حذف پوشش بيمه‌اي داروي تري‌پاراتايد گفت: اغلب افراد مبتلا به پوكي استخوان پيشرفته، افراد كم‌درآمد جامعه هستند و توانايي تهيه دارو به‌صورت آزاد را ندارند و دقيقا مثل اين است كه نظام سلامت اين افراد را به حال خودشان رها كرده باشد.

احمد‌رضا جمشيدي با اشاره به اينكه شركت‌هاي بيمه در چند سال اخير همكاري خوبي با بيماران مبتلا به پوكي استخوان داشته‌اند و بسياري از داروها را تحت پوشش قرار داده‌اند اما اخيرا بيمه پوشش برخي از دارو‌ها را به يك باره قطع كرده و داروي ديگري را از پوشش 90درصد به 70درصد رسانده است؛ يعني بيماري كه ماهانه 140هزار تومان براي دارو پرداخت مي‌كرد با كاهش پوشش بايد430هزار تومان پرداخت كند و براي داروي پاراتايد كه به ناگهان حذف شده به جاي 60هزار تومان 630هزار تومان بايد بپردازد. وي با اشاره به اينكه بيمه‌ها مشكلات خاص خود را دارند ولي بايد اين مشكلات را در سطحي ديگر و بدون فشار آوردن به بيماران حل كنند، گفت: اين دارو منحصر به فرد است و در پوكي استخوان شديد كه بيمار با كوچك‌ترين ضربه دچار شكستگي مهره مي‌شود، تجويز مي‌شود.

با اين دارو بيمار 18تا 24‌ماه پس از مصرف بهبود مي‌يابد و هيچ جايگزيني ندارد. جايگزين‌هاي خارجي اين دارو به‌مراتب گران‌تر از نسخه ايراني آن است. اين دارو تنها دارويي است كه استخوان‌سازي را تحريك مي‌كند و باعث تشكيل بافت استخواني تازه مي‌شود. بقيه داروهاي موجود در واقع تنها خاصيت جلوگيري از تخريب استخوان را دارند. رئيس انجمن روماتولوژي با اشاره به اينكه در مورد مشكلات اين بيماران با بيمه مذاكره شده است، گفت: يك‌ ماه پيش نامه‌اي به بيمه ارسال شد ولي آنها هنوز جوابي نداده‌اند. وزارت بهداشت با انجام مطالعه هزينه اثربخشي، اعلام كرد كه داروي تري‌پاراتايد به‌اصطلاح هزينه اثربخش نيست.

به‌دنبال اين مطالعه كه به‌صورت غيركارشناسي و بدون مشورت با انجمن‌هاي پزشكي انجام شد، وزارت رفاه نيز رأي به خروج دارو از ليست بيمه داد. جمشيدي در ادامه به انجام مطالعه هزينه اثربخشي ديگري با همكاري انجمن روماتولوژي ايران و گروه اقتصاد و مديريت داروي دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز اشاره كرد و گفت: اين مطالعه نشان داد دارو در واقع هزينه اثربخش است. پوكي استخوان بيماري طبقه ضعيف اقتصادي است. دكتر جمشيدي با اشاره به اينكه شرايط اقتصادي بيماران مبتلا به پوكي استخوان حاد، به‌گونه‌اي نيست كه بتوانند در دراز‌مدت هزينه درمان را بپردازند، گفت: 7هزار نفر بيمار اين‌چنيني، پدر و مادرهايي هستند كه چرخ اقتصاد خانواده را مي‌چرخانند و حمايت از آنها، حمايت از همه اعضاي خانواده است.

کد خبر 390586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha