بی‌آبی اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل ایجاد طوفان‌های گردوغبار و شن است.

 مدير ملي كميته مقابله با گردوغبار با بيان اين مطلب افزود: اگرچه 2 دهه قبل ايران در برخي قسمت‌هاي بياباني خود با پديده‌هايي مشابه روبه‌رو بود اما امروز اين موضوع ۲۳ استان كشور را تحت‌تأثير قرار داده و طوفان‌هاي گردوغبار به يك چالش بزرگ در ايران تبديل شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط‌زيست، ضياء‌الدين شعاعي در نشست توسعه همكاري‌هاي محيط‌زيستي ايران و اتحاديه اروپا درباره تعريف گردوغبار گفت: در ايران وقتي غلظت ذرات pm10 بيش از ۱۵۰ ميكروگرم بر مترمكعب باشد و به‌مدت بيش از 2ساعت ادامه يابد، مي‌گوييم طوفان گردوغبار پديد آمده؛ بنابراين وقتي مي‌گوييم روزهاي غبارآلود، بر مبناي همين تعريف است.

مدير ملي كميته مقابله با گردوغبار با بيان اينكه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ شاهد افزايش تعداد روزهاي گردوغباري در ايران بوده‌ايم، گفت: اين بدان معناست كه تغييري در طبيعت رخ داده كه تعداد روزهاي غبارآلود ما از ۲۳ روز به ۲۳۰ يا ۲۸۰ روز در برخي استان‌ها رسيده است.

اين مقام مسئول با اعلام اينكه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ شاهد افزايش طوفان‌هاي گردوغبار در خوزستان بوديم، اظهار كرد: در اهواز ۳۰۰ تا ۳۵۰ روز غبارآلود وجود دارد كه البته شدت و زمان آن متفاوت است.

شعاعي خاطرنشان كرد: وقتي تالاب‌ها به‌دليل خشكسالي و مديريت نادرست منابع و مصارف آب، خشك مي‌شوند، به كانون‌هاي گردوغبار تبديل خواهند شد. وي ادامه داد: البته ايران تنها از ناحيه كانون‌هاي داخلي مورد هجوم طوفان‌هاي گردوغبار نيست و كانون‌هاي گردوغبار كشورهاي همسايه همچون يمن، عربستان، اردن، عراق و سوريه نيز بر ايران تأثير مي‌گذارند.

  • خشكسالي 23 ساله

مدير ملي كميته مقابله با گردوغبار با بيان اينكه بي‌آبي اصلي‌ترين و مهم‌ترين عامل ايجاد طوفان‌هاي گردوغبار و شن است، گفت: ايران ۲۳ سال است كه با پديده خشكسالي و كمبود آب روبه‌رو است و البته اين مشكلي بزرگ در كل منطقه است.

اين مقام مسئول تأكيد كرد: در كنار بحران خشكسالي و كمبود بارش‌ها، عوامل انسان ساخت همچون مديريت نادرست منابع و مصارف آب به تشديد پديده‌هايي همچون طوفان‌هاي گردوغباري كمك مي‌كند. اين در حالي است كه متأسفانه مديريت منابع و مصارف آب در سال‌هاي خشكسالي همچون سال‌هاي ترسالي است و در حقيقت مديريت منابع آبي در حوضچه‌هاي آبي وجود ندارد.

شعاعي اظهار كرد: در خوزستان 5سال متوالي است كه شاهد بارشي ۵۱ درصد كمتر از ميانگين بارش هستيم و همين عامل در كنار عوامل انساني منجر به خشك شدن تالاب‌ها و مستعدشدن آنها براي تبديل به كانون‌هاي گردوغبار مي‌شود.

وي به تالاب بين‌المللي هامون در شرق ايران اشاره كرد و گفت: افغانستان حاضر نيست بر سر موضوع تقسيم منابع آبي و تأمين حقابه تالاب بين‌المللي هامون كه منابع اصلي آب آن در افغانستان است مذاكره كند و همين موضوع منجر به شرايط نامناسب بخش ايراني تالاب بين‌المللي هامون شده است.

اين گزارش مي‌افزايد، نشست 6 روزه توسعه همكاري‌هاي محيط‌زيستي ايران و اتحاديه اروپا با موضوعات آلودگي هوا، آب و محيط‌زيست دريايي و اقتصاد چرخشي با محوريت پسماند از صبح روز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه در محل برج ميلاد تهران آغاز به‌كار كرد و امروز به كار خود پايان مي‌دهد.

  • پيگيري حقابه منابع طبيعي براي مهار گردوغبار داخلي خوزستان

پرويز گرشاسبي، معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور درباره آخرين وضعيت مهار كانون‌هاي داخلي گردوغبار خوزستان به همشهري گفت: بررسي‌هاي كانون توليد گردوغبار خوزستان نشان داد از 349هزار هكتار كانون گردوغبار 205هزار هكتار مراتعي است كه تا پيش از اين، حداقل 2‌ماه از سال تحت‌تأثير سيلاب‌هاي ناشي ازرودخانه‌هاي زهره، جراحي وكارون بود اما اكنون به‌دليل قطع حقابه به كانون‌هاي گردوغبار تبديل شده‌اند.

برهمين اساس بنا بر مصوبه 15فروردين 96هيأت دولت، وزارت جهادكشاورزي ملزم به بررسي اين حقابه و احياي آن شد و مكاتباتي هم صورت گرفت و هم‌اكنون تأمين حقابه منابع طبيعي براي مرطوب كردن اين اراضي در دست پيگيري است. وي افزود: درصورت تأمين حقابه منابع طبيعي اين اراضي، كانون‌هاي گردوغبار ايجاد شده مهار مي‌شود.

کد خبر 390584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha