همشهری آنلاین: شرکت فیلمسازی یوروپاکورپ به مدیریت لوک بسون تحت تاثیر شکست تجاری «والرین و شهر هزار سیاره» به آستانه ورشکستگی رسیده است.

انتظار می‌رود این استودیو در آینده نزدیک به حراج گذاشته شود.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، با وجود فروش 225 ميليون دلاري آخرين تجربه كارگرداني فيلمساز نامدار فرانسوي در بازارهاي جهاني، عملكرد ضعيف در بازار آمريكاي شمالي باعث شد پروژه 177 ميليون دلاري «والرين و شهر هزار سياره» به سوددهي نرسد. اين درام علمي خيالي كه داستان آن در قرن بيست و هشتم مي‌گذرد، در آمريكا و كانادا فقط 40 ميليون دلار فروخت تا روياهاي بسون و ديگر مديران يوروپاكورپ براي ساختن دنباله‌اي بر آن بر باد برود.

اگر «والرين و شهر هزار سياره» از مرز 400 ميليون دلار در دنيا مي‌گذشت، شايد امروز اوضاع شركت فيلمسازي بسون به اين وخامت نبود. فيلمساز شهير فرانسوي كه در تدارك توليد درامي پليسي در آمريكا بود، اوايل ماه جاري ميلادي ناچار شد شخصا امور اجرايي يوروپاكورپ را بر عهده بگيرد. پيش از اين مارك شموگر، از چهره‌هاي قديمي استوديو سوني پيكچرز اين استوديوي اروپايي را مديريت مي‌كرد.

يوروپاكورپ كه پيش‌تر اعلام كرده بود قصد دارد هر سال دو تا سه فيلم انگليسي‌زبان و دو پروژه فرانسوي را به مرحله توليد برساند، حالا بايد براي پرداختن بدهي‌هاي كلان ناشي از شكست‌هاي تجاري اخير دنبال راه چاره باشد. فروختن دارايي‌ها (از جمله در بخش پس‌توليد) و كاستن شديد از هزينه‌هاي توليد از راه‌هايي است كه به مديران شركت به ويژه بسون براي فرار از ورشكستگي كمك مي‌كند.

شاخص‌ترين كارگردان فرانسوي چند دهه اخير كه بيشتر با فيلم‌هايي چون «نيكيتا» و «حرفه‌اي» يا همان «لئون» به ياد آورده مي‌شود، يوروپاكورپ را سال 1999 بنيان نهاد و به لطف موفقيت تجاري پروژه‌هايي چون «ترنسپورتر» و «ربوده‌شده» شركت را به نامي معتبر در دنياي سينما تبديل كرد. ناكامي «والرين» در حالي حدود 120 ميليون يورو به شركت ضرر زد كه سال گذشته شركت چيني فاندامنتال فيلمز 60 ميليون يورو در آن سرمايه‌گذاري كرده و دومين سهامدار بزرگ آن شده بود.

کد خبر 390522

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha