اشکان خسروپور: شکستن حریم خصوصی کاربران توسط یک شرکت تاکسی‌ آنلاین واکنش‌های جدی‌ای را در فضای مجازی در پی داشت.

تلفن همراه

بعد از ممنوعيت استفاده از اپليكيشن مسيرياب «ويز» توسط مقام قضايي، يكي از شركت‌هاي تاكسي آنلاين به رانندگانش پيام‌هايي فرستاد، مبني بر اينكه تا روز 30آبان بايد اين اپ را به‌طور كامل از روي تلفن‌هاي همراه‌شان پاك كنند. ماجرا تا اينجا هم حساسيت چنداني نداشت اما از زماني كه اپليكيشن اين شركت پيامي را به كاربرانش يا همان راننده‌هاي تاكسي اينترنتي فرستاد و اعلام كرد، به‌خاطر نصب بودن برنامه ويز در تلفن همراه‌شان - نه لزوما استفاده از آن - دسترسي به اپ تاكسي برايشان غيرفعال مي‌شود، حساسيت‌ها نسبت به «نقض حريم خصوصي» به طرز جدي بالا گرفت و حتي واكنش وزير ارتباطات را نيز در پي داشت. محمدجواد آذري جهرمي با جنجالي شدن ماجرا در توييتر خود نوشت: مجموع رانندگان تاكسي‌هاي آنلاين به 20هزار كاربر بيشتر نمي‌رسد كه در مقايسه با مجموع كاربران اين برنامه سهم قابل توجهي ندارند. نحوه اقدام شركت‌هاي تاكسي آنلاين براي اعمال دستور قضايي جاي بررسي دارد. اين مسئله بار ديگر هشدارها درباره لزوم بررسي و احتياط درخواست دسترسي‌هاي اپليكيشن‌ها در هنگام نصب را افزايش داد.

  • نقض حريم خصوصي چقدر جدي است؟

به گزارش همشهري، كاربران در فضاي مجازي بابت دستــرسي داشــــتن اپليكيشن اين تاكسي‌ياب به فهرست برنامه‌هاي نصب شده روي تلفن همراه‌شان معترض بودند. اينكه يك برنامه‌ نصب شده متوجه شود، چه اتفاق‌هايي در سيستم رخ داده، چه برنامه‌هايي روي سيستم نصب شده و... مي‌تواند مصداق نقض حريم كاربران باشد. با اين همه، گفته مي‌شود رانندگان در زمان عقد قرارداد درباره اينكه سيستم به فهرست اپليكيشن‌هاي نصب شده دسترسي دارد، آگاه هستند و با امضاي قرارداد، دست شركت را در چك كردن ليست برنامه‌ها باز مي‌گذارند. به‌جز اين، ‌در فهرست دسترسي‌هاي اپليكيشن رانندگان اين شركت، دسترسي به «مديا» و شماره تمــــــاس‌ها (Contacts) ديــــده مي‌شود كه باعث شــــده كاربران نگراني بيشتري درباره‌ حريم خصوصي‌شان داشته باشند.

مدير ارشد بخش فناوري اين شركت تاكسي اينترنتي مي‌‌گويد: اطلاعاتي كه ما ذخيره مي‌كنيم مربوط به اطلاعات حساب كاربر از جمله شماره تلفن، آدرس ايميل و مشخصات هر سفر است، اما دسترسي به شماره تلفن‌ها و گالري گوشي به هيچ عنوان صحت ندارد. درباره دسترسي به مديا، به دلايل فني ما ناچار به داشتن چنين دسترسي‌هايي هستيم و دسترسي به حساب‌هاي گوگل را نياز داريم. در اندرويد۶ به بعد سرويس حساب گوگل به Contacts تغيير پيدا كرد. به همين دليل براي دسترسي به‌حساب گوگل افراد بايد اجازه Contacts را از آنها داشته باشيم. البته داشتن دسترسي براي ما صرفا منوط به‌حساب گوگل كاربر است و نه دفترچه تلفن او. ما بايد به مديا دسترسي داشته باشيم تا بتوانيم نقشه را در اصطلاح «كش» (Cache) كنيم. اين دسترسي نقشه گوگل را از ما مي‌گيرد و داخل اندرويد تحت عنوان مديا قلمداد مي‌شود. »

  • احتياط كنيد!

در زمان نصب اپليكيشن، درست چند قدم قبل از نهايي شدن نصب،يك پيام به كاربر نشان داده مي‌شود كه درباره «دسترسي‌ها» يا Access به برخي از داده‌هاي تلفن همراه از كاربر پرسش مي‌شود. اين پيام شامل امكان دسترسي به شماره تلفن‌ها، گالري، ارسال پيامك و... است. بسياري از بدافزارها از همين بي‌توجهي در موقع نصب استفاده كرده و اقدام به جاسوسي و سرقت اطلاعات در گوشي مي‌كنند.

کد خبر 390460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha