نان سهم عمده‌ای در سبد تغذیه ما ایرانیان دارد و تقریبا با هر نوع خوراکی مصرف می‌شود.

 كشور ما نيز از لحاظ مصرف سرانه نان، يكي از پرمصرف‌ترين كشورهاي جهان است و با آنكه آموزه‌هاي اخلاقي نان را بركت سفره‌ها معرفي مي‌كند، اما آمارها نشان مي‌دهند اسراف ايرانيان در اين قوت لايموت، 3تا 4برابر كشورهاي اروپايي است.

رئيس آكادمي باگت فرانسه آموزش به نانوايان در گام نخست را امري مهم در كاهش ضايعات عنوان كرده و مي‌گويد: معتقدم از طريق آموزش به نانوايان و ارتقاي ماشين‌آلات پخت نان و همچنين ارتقاي كيفيت مواداوليه مي‌توانيم ضايعات را كم كنيم.

امانوئل ترتريس در گفت‌وگو با همشهري با بيان اينكه ارث پخت نان سنتي در ايران توسط به كارگيري تجهيزات جديد همچنان بايد حفظ شود، گفت: آموزش نانوايان‌ها در نگهداري آرد در انبارها، آماده‌سازي‌ خمير قبل از پخت و همچنين آموزش افراد در بازيافت نان تأثير بسزايي در كاهش ضايعات دارد.

وي با اشاره به مقايسه ضايعات نان در كشور ايران و فرانسه هم گفت: دور ريز نان در فرانسه رقم قابل ملاحظه‌اي نيست، ما از طرق مختلفي توانسته‌ايم ميزان دورريز نان را كاهش دهيم. به‌طور مثال توليد نان در فرانسه به‌صورت روزانه و براي مصرف همان روز توليد مي‌شود.

  • اعزام ۱۰ نانواي ايراني به فرانسه براي پخت صحيح نان

وي همچنين از امضاي تفاهمنامه مشترك با يكي از هولدينگ‌هاي نمونه صنعت آرد به‌منظور آموزش نانوايان در زمينه نحوه توليد، توزيع و شناساندن ارزش واقعي نان در كشور خبر داد و گفت:به‌زودي10نفر از نانوايان منتخب براي آموزش به فرانسه اعزام مي‌شوند تا با ياد‌گيري روش تكنيكي خمير جديد بتوانند نان سالم و خوبي را پخت كنند.

  • زمان مناسب عمل‌آوري خمير در نان‌هاي سنتي رعايت نمي‌شود

آرزو حاجي آقازاده، كارشناس آرد و نان با انتقاد از اين مسئله كه نانوايان دليل اصلي بي‌كيفيتي نان را استفاده از آرد‌هاي نامرغوب مي‌دانند، گفت: اين در حالي است كه نانوايان براي كاهش ضايعات بايد از سبك‌هاي جديدي براي پخت نان استفاده كنند. وي با اشاره به سخنان اخير وزير بهداشت مبني بر استفاده از نمك در نانوايي‌ها گفت:با وجود پروتئين و نشاسته بالاي نان‌هاي سنتي، اما نانوايان به‌دليل عدم‌رعايت تكنيك به‌دست آوردن خمير مجبور به استفاده نمك، جوش شيرين و جوهر قند هستند.

اين در حالي است كه سنگك و بربري از نان‌هاي سنتي با ارزش كشور به شمار مي‌روند بنابراين كاهش ضايعات نان بايد در اولويت قرار گيرد و بي‌شك با اعزام نانوايان به فرانسه مي‌توان روش تكنيكي خمير و نوع پخت هرچه صحيح‌تر در راستاي كاهش ضايعات نان را در كشور عملي كرد.

کد خبر 390456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha