همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از ۱۰۰ جلد کتاب اهدایی سفارت ژاپن به کتابخانه دانشکده مطالعات جهان با حضور کوبایاشی، سفیر ژاپن در ایران، هیات رییسه و دانشجویان رشته مطالعات ژاپن در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

مراسم رونمایی از صد جلد کتاب اهدایی سفارت ژاپن به کتابخانه دانشکده مطالعات جهان

در ابتدای مراسم آقای دشتی که از سرآمدان حوزه رسانه و دانشجوی رشته مطالعات آمریکا هستند مدیریت جلسه را بر عهده گرفتند و به زبان انگلیسی جلسه را آغاز کردند سپس آقای دکتر گل محمدی؛ عضو هیات علمی رشته مطالعات ژاپن دانشکده مطالعات جهان (به زبان ژاپنی) به سفیر ژاپن و کلیه حضار خیر مقدم گفت و از اهداء صد جلد کتاب به کتابخانه دانشکده مطالعات جهان تشکر کرد.

سپس دکتر سعیدرضا عاملی؛ رییس دانشکده مطالعات جهان ضمن خیر مقدم به حضار در جلسه به ویژه سفیر ژاپن در ایران گفت: امیدوارم حضور شما در دانشکده مطالعات جهان، آغازی بر همکاری های بیشتر باشد.

وی سپس مختصرا به معرفی دانشکده مطالعات جهان پرداخت و در ادامه گفت: ما در حال آماده شدن برای برگزاری 90 امین سالگرد ارتباط ایران و ژاپن هستیم. آگوست سال 1929 آغاز رابطه رسمی ایران و ژاپن بوده است. البته من فکر نمی کنم که رابطه ایران و ژاپن به طور کلی از آن تاریخ شروع شده باشد زیرا ما روابط تجاری قوی قبل از آن تاریخ با یکدیگر داشته ایم. علاوه براین روابط عادی همچون سفر توریستی ایرانیان به ژاپن و بالعکس از قبل از آن تاریخ وجود داشته است. با این حال به عقیده من 90 سال دوره بسیار طولانی می باشد و هرچند در این مدت ایران به اجبار متفقین مجبور شد بعد از جنگ جهانی دوم به مدت 10 سال این رابطه را قطع کند ولی در کل این 90 سال یک دوره تاریخی طولانی می باشد.

دکتر عاملی در ادامه افزود: ایران وجوه مشترک بسیاری با ژاپن دارد که می توان بر سه وجه مشترک با ژاپن تاکید نمود؛ شاید اولین نقطه اشتراک بین دو کشور این باشد که ژاپن تجربه بسیار تلخ و غم انگیزی را در طول جنگ های اول و دوم جهانی و مسائل اجتماعی و اقتصادی پس از جنگ تجربه کرده است. ژاپن با بیش از دو میلیون کشته نظامی و صدها هزار کشته غیر نظامی، جنگ شکننده ای را پشت سرگذاشت بعد از جنگ، نظامیان که یک جمعیت بزرگ را به خود اختصاص می دادند و جامعه جویای شغل بر مشکلات اضافه شدند. اگر چه ماهیت جنگ ژاپن و جنگ تحمیلی بر علیه جمهوری اسلامی متفاوت است ولی هر دو تجربه فشار های ناشی از تورم، تحریم، مشکل عدم اشتغال را داشته اند و البته ژاپن گرفتار قحطی و مسائل اساسی تری نیز بود. جمهوری اسلامی ایران نیز از همان آغاز پیروزی مشکلات بنیادینی را با نظام سلطه داشت. از همان آغاز، آمریکا و کشورهای تابع محدودیت سازی و تحریم را بر علیه ایران شروع کردند و به بهانه های مختلف توسعه دادند و حتی در شرایط پسابرجام نیز ادامه دارد. این تحریم ها مربوط به ده سال پیش نیستند بلکه به بعد از پیروزی انقلاب ایران بر می گردد و این سیاست ها بر ضد مردم است. من فکر می کنم نباید این تحریم ها را بر ضد دولت در نظر گرفت بلکه باید آنها را بر ضد ملت به خصوص مردم کم درآمد دانست، زیرا آنها هستند که باید بهای این وضعیت را بدهند. تحریم یک امر ضد دموکراتیک است.

رییس دانشکده مطالعات جهان در ادامه گفت: به نظر بنده ژاپن پس از پایان جنگ جهانی دوم شروع به پایه ریزی ژاپن جدید نمود و ژاپن جدید پس از دو جنگ جهانی اول و دوم متولد شد. بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز یک ایران جدید متولد شد. این ایران جدید با ایران گذشته متفاوت است و ریشه در تاریخ و تمدن ایران دارد. ایران دارای یک تمدن 8 هزار ساله است و ما چنین ریشه ایی داریم ولی بعد از انقلاب تلاش کردیم بر روی پای خود بایستیم و ایرانی جدید بسازیم و این بازسازی ادامه دارد.

دکتر عاملی سپس افزود: دومین نقطه اشتراک ایران و ژاپن سیاست حفظ فرهنگ ملی و بومی سازی است. ژاپن این نگرانی را داشته، نه تنها در دوران می جی که قبل از آن هم ژاپن درهای خود را به سوی جهان باز کرده بود و در عین حال به حفظ فرهنگ ملی توجه ویژه داشت. این به معنای استقلال فرهنگی از مسائل سیاسی و اقتصادی است. دنیا یک درک نادرستی به واسطه رسانه های آمریکایی نسبت به ایران دارد و این تصور نسبت به ایران وجود دارد که ایران سیاست جدایی از تمام دنیا را دارد در حالی که این سیاست ایران نیست بلکه سیاست ایران استقلال فرهنگی و حفظ فرهنگ ملی است. ما تمایل داریم در خانه خود زندگی کنیم. هر ملتی برای خود خانه ایی دارد و ما می خواهیم در خانه خود و با فرهنگ خود زندگی کنیم. من معتقدم این حق فرهنگی یک حق طبیعی است و باید مورد احترام قرار بگیرد و جزء حقوق اساسی یک جامعه است.

مراسم رونمایی از صد جلد کتاب اهدایی سفارت ژاپن به کتابخانه دانشکده مطالعات جهان

رییس دانشکده مطالعات جهان همچنین گفت: سومین نقطه اشتراک ما با ژاپن داشتن دغدغه پیشرفت است. از نظر من ژاپن یک نمونه بسیار خوب از کشوری است که بعد از جنگ جهانی دوم توانست یک کشور با ثبات بسازد. این کشور خود یک برند است. منظور برندهایی مانند سونی و سانیو نیست بلکه خود کشور یک برند و اعتبار ناشی از نظم و کیفیت پیدا کرده است و زمانی که کالایی به عنوان «ساخت ژاپن» تهیه می شود می توان به کیفیت آن اطمینان کامل داشت. و این نتیجه توجه به پیشرفت و آموزش است. در ایران نیز به لحاظ تاریخی همواره ایرانیان جویای علم و دانش بوده اند و مشخصه شخصیت فرهنگی ایران تمایل شدید به پیشرفت است. البته این تمایل، اختلال هایی دارد که نیازمند بازسازی است از جمله نهادیه شدن نظم، مسئولیت اجتماعی و احترام به قانون.

دکتر عاملی در پایان گفت: خوشبختانه ما می توانیم روابط خود با ژاپن را هر روز بیشتر کنیم تا تجربیات خود را با یکدیگر مبادله و تلاش به یادگیری بیشتر داشته باشیم. و من معتقدم ما بایستی آغوش خود را برای یادگیری از ملت های دیگر به خصوص ملت هایی که مثال خوبی از پیشرفت، احترام و صلح هستند بگشاییم.

سخنران بعدی برنامه دکتر ناهید پوررستمی؛ معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مطالعات جهان بود که ضمن خیر مقدم به حضار گزارش کوتاهی از رشته مطالعات ژاپن ارائه داد و گفت: امیدوارم امروز و در مراسم اهدای صد جلد کتاب سفارت ژاپن و با حضور سفیر ژاپن در دانشکده ما، فصل جدیدی در روابط آکادمیک با سفارت ژاپن گشوده شود و با کمک و یاری آنان برنامه آموزشی رشته مطالعات ژاپن دانشکده مطالعات جهان تقویت یابد.

آخرین سخنران این مراسم آقای کوبایاشی سفیر ژاپن در ایران بود که ضمن تشکر فراوان از تدارک این برنامه گفت: امروز به لطف تلاش های زیاد بنیاد نیپون، این کتاب ها به دانشکده مطالعات جهان اهدا می شود. من به شدت امیدوارم این کتاب ها به طور مطلوبی توسط محققان و دانشجویانی که مایل به توسعه مطالعات ژاپن در ایران هستند مورد استفاده قرار بگیرد.

مراسم رونمایی از صد جلد کتاب اهدایی سفارت ژاپن به کتابخانه دانشکده مطالعات جهان

سفیر ژاپن در ادامه افزود: علاوه بر رسانه هایی مانند تلویزیون، فیلم، انیمیشن، روزنامه و اینترنت، کتاب ها مرجع خوبی برای انتشار اطلاعات در مورد ژاپن هستند. زیرا کتاب ما را قادر می سازند تا در زمینه های مختلف به مطالعه بپردازیم. در همین راستا، بنیاد نیپون پروژه «برنامه بازخوانی ژاپن» را آغاز نموده است که در آن صد جلد کتاب آشنایی با مسائل جاری ژاپن انتخاب و به سازمان ها و یا افراد خارجی اهدا می شود تا به درک بهتر از ژاپن توسط رهبران و اتاق های فکر در دیگر کشورها کمک کند.

وی همچنین گفت: بنیاد نیپون یکی از بزرگترین موسسات عمومی در ژاپن است که در سال 1962 افتتاح شده است. این بنیاد با هدف جامعه ایی که در آن «همه از یکدیگر حمایت می کنند» تأسیس شده است. این هدف نیازمند حضور بخش های خصوصی و عمومی است تا دیدگاه متداول شهروندان، شرکت ها، NGOها، دولت ها و سازمان های بین المللی را ارتقا دهد.

وی سپس مختصرا به تاریخچه روابط ایران و ژاپن اشاره کرد و در ادامه افزود: دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران مرکز مطالعات ژاپن است و بسیاری از محققینی که در مورد ژاپن مطالعه می کنند در آنجا درس خوانده اند. بار دیگر می خواهم قدردانی صمیمانه خود را از تلاش ها و دستاوردهای این دانشکده ابراز می نمایم. در سال 2008، دولت ژاپن نشان «گنجینه مقدس» با نقش پرتوهای طلایی گل را به پروفسور محمد نقی زاده؛ موسس رشته مطالعات ژاپن دانشکده مطالعات جهان به پاس زحمات ایشان برای ایجاد گروه مطالعات ژاپن در این دانشکده اهدا نمود. سفارت ژاپن مصمم است تا از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران حمایت نماید که این کار تنها محدود به اهدا کتاب های بنیادهای ژاپن نمی شود. همانطور که قبلا گفتم در سال 2019، نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن برگزار خواهد شد. من به شدت امیدوارم که بتوانیم همکاری متقابل بین سفارت و هیئت علمی دانشگاه را افزایش دهیم. سفارت ژاپن در ایران، به سهم خود مصمم است از هر گونه تلاش برای افزایش روابط دوجانبه دریغ نکند.

سپس کلیه شرکت کنندگان جهت دیدار و رونمایی از یکصد جلد کتاب اهدایی سفارت ژاپن در محل کتابخانه دانشکده مطالعات جهان حاضر شدند.

در ابتدای مراسم در محل کتابخانه دانشکده مطالعات جهان، دکتر فریبا افکاری؛ رییس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان ضمن خیر مقدم به اقای کوبایاشی؛ سفیر ژاپن در ایران از اهدای صد جلد کتاب به کتابخانه دانشکده مطالعات جهان تقدیر کرد.

کد خبر 390445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha