مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

سیدحسن رسولی-عضو شورای شهر تهران: با توجه به تجربه چند ساله‌ای که در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و بخش حمل‌ونقل ریلی در جایگاه عضو هیأت مدیره داشته‌ام

سیدحسن رسولی-

بر این باور هستم که سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی پایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در مقایسه با سایر سیستم‌های مشابه از وجود تمایز و تفاوت و مزیت‌های بیشتری برخوردارند.

يكي از مزيت‌هاي شبكه حمل‌ونقل ريلي موضوع ايمني است، به همين دليل صاحب‌نظران حمل‌ونقل در شرايطي كه بخواهند بين سامانه‌هاي مختلف تحليل ارائه كنند، نسبت به مقوله ايمني در سامانه تأكيد و توجه بسياري دارند.درحالي‌كه سالانه 15تا 20هزار نفر تلفات جاده‌اي داريم كه با جمعيت برخي شهرهاي كوچك كشور هم برابري مي‌كند،

اما از منظر افكار عمومي و ذينفعان حوادث و تلفات اندك شبكه حمل‌ونقل ريلي همواره با حساسيت ويژه‌اي مورد توجه قرار مي‌گيرد. در حقيقت ‌ايمني شبكه از ديد صاحب‌نظران، صاحبان بار و مسافران هم به‌عنوان ذينفعان و بهره‌برداران از سيستم‌هاي حمل‌ونقل ريلي از حساسيت بالايي برخوردار است.

براي اثبات اين پيش‌فرض به حادثه‌اي كه چندي قبل در استان سمنان رخ داد و تعدادي از هموطنان ما آسيب ديدند، اشاره مي‌كنم. توجه افكارعمومي به اين حادثه در مقايسه با ساير حوادث جاده‌اي از لحاظ ضريب و توجه قابل مقايسه نيست.

در حادثه استان سمنان توجه افكار عمومي، مديريت كشوري و مقامات دولتي به حدي شد كه تحت‌تأثير اين امر، مقوله ايمني ريلي به‌شدت مورد توجه قرار گرفت و حتي آقاي پورسيدآقايي، معاون فعلي حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران كه آن زمان مديريت عامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران را برعهده داشت، بنا بر احترامي كه براي افكار عمومي قائل بودند، استعفا كردند. اگرچه در 4دهه اخير ديده و شنيده نشده است كه يك مديرعالي‌رتبه چنين اقدامي را انجام دهد.

اما درباره داير بودن و نبودن خط 7متروي تهران بايد عرض كنم كه تعطيلي اين خط از اين منظر كه ايمني شهروندان را تهديد مي‌كرد، كاملا كار درستي بوده با وجود اين براي شفاف‌شدن بيشتر مسئله ايمني اين خط از منظر فني و كارشناسي ايمني مورد بررسي و آسيب‌شناسي دقيق قرار گرفته است.

بدون ترديد طرح اينكه تعطيلي اين خط با اهداف سياسي رخ داده است، غيرقابل پذيرش است زيرا بر همگان اثبات شده كه آقاي قاليباف در فضاي انتخاباتي افتتاحيه اين خط را در دستور كار قرار داد و نكته مهم‌تر اينكه گويا ايشان همچنان در فضاي انتخاباتي باقي مانده‌اند و مسئله را سياسي وانمود مي‌كند اين در حالي است كه شهردار كنوني صراحتا از روز نخست حضورش در شهرداري تهران رسما اعلام كرده كه نمي‌خواهد رئيس‌جمهور شود. از اين‌رو الزامي براي سياسي‌كاري و اغراض سياسي وجود ندارد.

از لحاظ فني سامانه ريلي درون شهري از 3بخش تشكيل مي‌شود. نخست ابنيه است كه شامل تونل‌هاي حفر شده و ايستگاه‌ها با توجه به رعايت اصول فني و استانداردهاست. ناوگان بخش دوم است كه شامل نيروي كشش در سيستم‌هاي مترو مي‌شود كه از يك سيستم به هم پيوسته برخوردار است. بخش سوم هم مديريت هوشمند كنترل ترافيك، ساماندهي، سيگنالينگ و ترافيك است. با اين توضيحات است كه مي‌بينيم آقاي قاليباف همانند ساير مديراني كه در سطوح مختلف علاقه‌مند هستند در روزها و ماه‌هاي پاياني مسئوليت خود بر شتاب افتتاحيه‌ها بيفزايند، رفتار كرده و تفاوت بسياري بين ايشان و ديگر مديران نبوده و نيست.

در مقام پاسخ به اين سؤال اساسي كه آيا خط7 در روزهاي پاياني مديريت 12ساله ايشان از حيث انجام تمام مراحل سه‌گانه يادشده، اتمام يافته و نهايي شده بودند، بايد گفت مي‌توان نشست‌هاي فني و كارشناسي با حضور مشاور پروژه، معاونين وقت شهرداري تهران و حتي مدير وقت شركت متروي تهران برگزار كرد تا مشخص شود كه آيا 3مورد لازم كامل بوده است يا نه. از سوي ديگر بايد به اين مسئله مهم تأكيد كرد كه هرگز مديريت فعلي شهرداري تهران بدون وجود ضرورت، شهر و شهروندان را از خط 7متروي تهران محروم نخواهد كرد.

البته بايد به اين نكته مهم نيز توجه كرد كه هم‌اكنون 2نفر از مديران حمل‌ونقل عمومي ازجمله آقايان محسن هاشمي و محسن پورسيدآقايي به‌عنوان افرادي كه سال‌ها در زمينه مترو و حمل‌ونقل ريلي فعال بوده‌اند، در سيستم مديريت شهري حضور دارند و ارزيابي آنها نيز تخصصي و فني است. از نگاه اينجانب مناسب‌تر است به‌جاي پرداختن به اين موضوع كه كاملا فني است به موضوعاتي از قبيل نحوه مديريت 12ساله آقاي قاليباف به‌عنوان طولاني‌ترين مسئوليت ايشان با صرف بودجه 113هزار ميليارد تومان پرداخت تا در قالب يك سبك مديريت شهري مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد. از اين‌رو ايمني خط 7متروي تهران به‌دليل مشخص بودن مناظره‌پذير نيست.

کد خبر 390439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha