خط ۷ متروی تهران تنها ۱۴۲ روز فعالیت داشت. ۲۰ خرداد امسال خط ۷ متروی تهران به طول ۲۲ کیلومتر و با ۷ ایستگاه افتتاح شد و روز ۸ آبان این مسیر به دلایل مختلف فنی و نقص ایمنی تعطیل شد.

مترو

اما تعطيل شدن اين خط در روزهاي گذشته موجب برخي اظهارنظرها شده است؛ چه آنكه شهردار سابق تهران تعطيل كردن اين خط به‌دليل نبود ايمني را «سياسي‌كاري» دانست. اين در حالي است كه براساس اسناد موجود، اظهارنظر كارشناسان و برگزاري جلسات فني ادامه فعاليت اين خط مي‌توانست موجب بروز اتفاقي تلخ براي شهروندان شود. اگرچه بلافاصله بعد از اظهارنظر قاليباف، محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران هم واكنش نشان داد و گفت:

به‌طور قطع مديريت جديد شهرداري تهران نه فقط براي ايمني و سلامتي مردم، بلكه براي آرامش ذهني جامعه هم اهميت قائل است. وي همان روز قاليباف را به حضور در يك مناظره براي بررسي وضعيت خط7متروي تهران دعوت كرد. همچنين شهردار تهران روز پنجشنبه كه در برنامه تلويزيوني شبكه يك با عنوان «سرزمين ما» حضور يافته بود در پاسخ به سؤالي درباره علت تعطيلي خط 7 متروي تهران، گفت:

براي اينكه موضوع شفاف شود و مردم در جريان قرار بگيرند، آقاي قاليباف در هر دانشگاهي كه مورد علاقه‌شان است حضور پيدا كنند تا مناظره‌اي در حضور مردم و رسانه‌ها انجام شود. وي در ادامه افزود: در اين مناظره دلايل ما براي تعطيلي اين خط و دلايل ايشان براي عدم تعطيلي بيان شود. اگر ايشان واقعا فكر مي‌كنند ما از نظر كارشناسي اشتباه مي‌كنيم يا خداي نكرده كار سياسي كرديم، بهترين راه براي اثبات، برگزاري مناظره است.

محمدعلي نجفي با بيان اينكه در خط7 مترو تجهيزات سيگنالينگ و علائم الكترونيكي براي كنترل حركت قطارها تقريبا صفر است، تصريح كرد: فردي را گذاشته بودند كه بگويد اين قطار بيايد و آن قطار نيايد. چون فاصله حركت قطارها زياد بود نيز احتمال خطا بالا مي‌رفت. نكته دوم مسئله هواسازها و امكانات ديگر بود. اگر خداي نكرده در يكي از تونل‌ها و مسيرهاي اين خط آتش‌سوزي كوچكي اتفاق مي‌افتاد بالاي 100نفر خفه مي‌شدند.

  • بررسي فني و اعلام به افكار عمومي

ابراهيم اميني، نايب‌رئيس شوراي شهر تهران در دوره پنجم درباره پيشنهاد برگزاري مناظره درباره ايمني خط 7متروي تهران به همشهري گفت: اصل اين موضوع بسيار خوب است چراكه شفاف‌سازي نتيجه آن است. شهروندان بايد در جريان مسائل قرار بگيرند و عملكرد شهرداري سابق را با توجه به ادعاهايي كه وجود دارد بررسي كنند.

به گفته وي الان فرصت خوبي است كه هم قاليباف حرف‌هايش را بزند و اگر دفاعي دارد مطرح كند و هم آقاي نجفي نظرات و ديدگاه‌هاي فني و كارشناسي خود را ارائه كند. نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه افزود: قطعا امنيت شهروندان براي مجموعه مديريت شهري از اهميت برخوردار است و نه شهرداري و نه شوراي شهر هيچ وقت نمي‌خواهند امكاناتي كه حق مردم است و بايد از آن استفاده شود را تضييع كنند. به گفته اميني، حمل‌ونقل عمومي مطالبه جدي شهروندان و يكي از دغدغه‌هاي مديريت شهري است. اين در حالي است كه اگر مشكلي براي ايمني و جان شهروندان روي دهد نمي‌توان پاسخي ارائه كرد.

محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران نيز با برشمردن ايرادهاي فني كه از نگاه كارشناسي درباره خط 7مترو مطرح شده است، به همشهري گفت: موضوع خط7 كاملا مشخص است و قابليت راستي‌آزمايي دارد. حتي مي‌توان مجموعه خط7 و مباحثي كه درباره ناايمن بودن آن مي‌شود را در بازديد مشترك و با حضور نهادهاي نظارتي چون سازمان بازرسي كل كشور مورد ارزيابي قرار داد.

وي در ادامه تأكيد كرد: مديريت شهري جديد هدف نداشته كه يكي از خطوط در دست بهره‌برداري را از چرخه خدمات‌رساني به مردم خارج كند چه آنكه خط7 از همان ابتداي بهره‌برداري نيز مورد انتقاد بود. به‌گفته سالاري پيشنهاد برگزاري مناظره اقدامي خوب است تا مديران قبلي كه مي‌گويند ايمني در اين خط وجود داشته و البته كارشناسان فني نظرات ديگري دارند، ديدگاه‌هاي خود را مطرح كنند.

حتي مي‌توان اين برنامه را در داخل خط7 برگزار كرد تا موضوع نيز براي مردم مشخص شود. البته يكي از اصلي‌ترين منتقدان بهره‌برداري ناايمن از خط 7متروي تهران رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست چهارمين شوراي شهر تهران بود. وي در يكي از جلسات تيرماه امسال چهارمين شوراي شهر تهران اسنادي را در ارتباط با ناايمن بودن خط 7مترو در جلسه علني شوراي شهر قرائت كرد.

  • دلايل متقن براي تعطيلي

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران چندي قبل درباره نكات فني كه درباره خط 7مترو مطرح شده بود و دلايل ناايمن بودن آن خطاب به شهردار سابق تهران گفت: آقاي قاليباف لابد مطلعند كه معناي افتتاح خط مترو بدون هواكش و سيگنالينگ و پايانه چيست؟ حتما مي‌دانند كه قطارهاي خط 7را با جرثقيل از دهانه شفت به پايين رساندند.

پورسيدآقايي همچنين از برگزاري چندين جلسه كارشناسي حتي با حضور مديرعامل سابق مترو خبر داد كه منصوب شهردار پيشين بوده و پس از بررسي و اجماع كارشناسان اين تصميم گرفته شد كه خط‌7متروي تهران تعطيل شود. به گفته وي درحالي‌كه مترو بايد در هر 4تا 5دقيقه يك حركت داشته باشد اما در خط 7هر 55دقيقه يك قطار حركت مي‌كرد. البته ايمن‌سازي‌ اين خط به حدود 6‌ماه زمان نياز دارد اما محمدعلي نجفي شهردار تهران عنوان كرده است كه اين خط تا آغاز سال 97با اعتبار 400ميليارد توماني ايمن خواهد شد.

جدول

کد خبر 390438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha