فرزانه آیینی: روزهای زیادی از برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی نگذشته است. آن روزهایی که استادیوم‌های ورزشی و سالن اجتماعات استان‌ها به نفع کاندیدا‌ها مملو از جمعیت حامیانشان می‌شد؛ ایامی که کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای ربودن گوی رقابت از هم به مردم وعدهای ریز و درشت جذابی می‌دادند.

Rouhani

حالا بيش از 100روز از روي كارآمدن روحاني مي‌گذرد و كابينه‌اش بر امور اجرايي كشور مسلط شده‌اند و ديگر از تب و تاب و مرزبندي‌هاي انتخاباتي هم خبري نيست. در اين مدت اتفاقات بزرگ وكوچك بسياري رخ داده است از چينش كابينه و انتخاب مديران ارشد دولت و مديران استاني گرفته تا مناقشه‌سازي‌ دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا در ماجراي برجام و قرار گرفتن اسامي چهره‌هايي از سپاه پاسداران در فهرست جديد تحريم‌هاي آمريكا، اتحاديه اروپا و... موضع‌گيري و سبك مديريتي روحاني در اين قضايا هر بار ازسوي حاميان حسن روحاني تعبيري متفاوت داشته است.

هرچند پيش آمده كه پشتوانه اجتماعي حسن روحاني در اين ايام از مواضع او تقدير كنند مثلا پاسخ او به نطق سالانه ترامپ اما كم نبوده مواردي كه سبب گلايه آنها شده باشد؛ ماجراي معرفي وزير علوم، انتصاب استانداران غيربومي، عدم‌انتخاب وزير زن در كابينه دوازدهم و عدم‌پيگيري شعارهاي سياسي‌اش در كارزار انتخابات.

فهرست وعده‌هاي مغفول مانده انتخاباتي حسن روحاني در 100روز گذشته از يكسو و شايعه قدرت گرفتن چهره‌هايي چون محمود واعظي و محمدرضا نهاونديان در پاستور از سوي ديگر، فاكتورهايي هستند كه اين روزها به‌شدت مورد توجه و نقد چهره‌هايي قرار گرفته كه در كارزار انتخابات بي‌درنگ در حمايت از روحاني صف آرايي كرده بودند. محور نقد آنها هم مشترك است و آن چيزي نيست جز ابراز نگراني از كاهش پشتوانه اجتماعي روحاني.

  • مردم ملاحظات سياسي را هضم نمي‌كنند

درهمين راستا محمدرضا تابش، عضو هيأت رئيسه فراكسيون اميد با اعتقاد به اينكه با گذشت بيش از 3ماه از روكار آمدن كابينه دوازدهم فرصت ارزيابي نسبي خوبي را براي مسير پيش روي دولت دوازدهم فراهم مي‌آورد، به همشهري مي‌گويد: گذشته از بحث‌هاي تخصصي مربوط به امور اجرايي كشور برخي ارزيابي‌ها به نوع نگاه مردم از عملكرد دولتمردان و شخص رئيس‌جمهور بازمي‌گردد كه در استمرار روند سياست‌هاي به‌كار گرفته‌شده قابل توجه و تأثير‌گذار است.

نماينده اردكان با بيان اينكه نمايندگان مجلس بي‌واسطه با مردم در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان در ارتباطند و به همين دليل ارزيابي خوبي از فضاي سياسي كشور دارند مي‌افزايد: متأسفانه روندي كه روحاني در 3ماه اخير در پيش گرفته است خيلي خوشايند مردمي كه به او رأي داده‌اند نيست و آنها بارها و بارها از مغفول ماندن وعده‌هاي انتخاباتي روحاني به شخص من گلايه كرده‌اند و خواسته‌اند نقدشان را به گوش رئيس‌جمهور و نزديكانش برسانم.

او با تأكيد بر اينكه عدم‌گشايش در اوضاع سياست داخلي مهم‌ترين نقدي است كه مردم از روند مديريتي روحاني پس از تشكيل كابينه دوازدهم دارند، مي‌گويد:روحاني رئيس‌جمهور منتخب ماست و ما همچنان از او حمايت مي‌كنيم اما او بايد بداند كه پشتوانه اجتماعي‌اش براي استمرار حمايتشان از دولت نيازمند فكت‌هاي عيني هستند تا بدانند رئيس‌جمهور بر سر وعده‌هايش با مردم هست، روحاني بايد توجه داشته باشد كه براي مردم داشتن ملاحظات سياسي و مديريتي خيلي قابل هضم نيست.

  • دولت با مردم شفاف و صادق باشد

عليرضا رحيمي، نماينده تهران هم با ابراز نگراني نسبت به كاهش سرمايه اجتماعي حسن روحاني مي‌گويد: باتوجه به ارتباط‌هاي مردمي تصورم اين است كه بعد از شكل‌گيري دولت دوازدهم نه‌تنها سرمايه اجتماعي حسن روحاني بيشتر نشده است بلكه احساس مي‌كنم در روند كاهش قرار گرفته است، روندي كه براي اصلاحات و ائتلاف‌شان با اعتدالگرايان قطعا خوشايند نخواهد بود.

او معتقد است: كم توجهي به فهم و اراده عمومي آسيب جدي را متوجه دستاورد دولتمردان مي‌كند به همين دليل توصيه من به مديران اجرايي اين است كه در مسير طي شده با نگاهي به وعده‌هاي انتخاباتي‌شان تصحيح مسير بكنند و عنايت بيشتري به مردم و انتظاراتشان داشته باشند.

رحيمي از لزوم توجه دولت به اعتماد مردمي مي‌گويد كه در انتخابات ارديبهشت‌ماه گذشته حماسه ساختند. او همچون تابش و نجفي بر اين باور است كه اگر روحاني در رأس كابينه نيم‌نگاهي به خواسته‌هاي مردم نداشته باشد اين‌بار چرخش مردم به سمت جناح مقابل است كه سرنوشت رويه نوپاي اعتدال در كشور را تهديد خواهد كرد. انتقادات نمايندگان اصلاح‌طلب بهارستان از دولت دوازدهم در حالي مطرح مي‌شود كه آنها نيز همچون ‍ چهره‌هاي ارشد اصلاحات همچنان بر حمايت از حسن روحاني تأكيد مي‌كنند و سخنان‌شان را به منزله نقد دلسوزانه و هشدارهايي براي در مسير درست قرار گرفتن روحاني و يارانش مي‌دانند.

  • انتظارات سياسي و اقتصادي

در حالي كه محمدرضا تابش بر نگاه مردم به اوضاع سياست داخلي و انتظارات آنها از حسن روحاني براي ايجاد تغييرات محسوسي در اين فضا تأكيد مي‌كند اما محمدرضا نجفي، نماينده تهران بر اين باور است كه شايد مردم انتظار گشايش در فضاي سياسي كشور را به‌واسطه روي كار آمدن مجدد روحاني داشته باشند اما اولويت آنها پرداخت دولت به مسائل و مشكلات معيشتي و اقتصادي است.

او به همشهري مي‌گويد: بيكاري بزرگ‌ترين معضل مردم سراسر كشور است آنها بي‌صبرانه منتظر گشايش در اين زمينه هستند شايد برايشان قابل باور باشد كه اموري مثل گشايش سياسي و رفع حصر يا به‌كارگيري زنان در كابينه در حيطه اختيارات رئيس‌جمهور نيست اما نمي‌توانند باور كنند كه روحاني در بازكردن مشكلات معيشتي هم بايد از جايي يا نهادي مجوز بگيرد.

کد خبر 390430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha