مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

اولین گفت‌و‌گوی تلویزیونی شهردار تهران حاوی جدی‌ترین چالش‌های پیش روی شهر بود. شهردار تهران در برنامه تلویزیونی «سرزمین ما» از مشکلات تهران و اقدامات پیش رو گفت.

شهر

از توسعه حمل‌ونقل عمومي گفت و از آلودگي‌ها، از برنامه‌ براي ساماندهي بافت فرسوده و راه‌حل‌هاي آمادگي براي زلزله احتمالي، از درآمدهاي شهرداري و در نهايت هم برج‌باغ‌ها. تشكيل باشگاه مشاوران شهرداري و فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي هم پايان بخش سخنانش بود. محمدعلي نجفي در ابتداي اين برنامه با اشاره به حضور خود در نخستين برنامه تلويزيوني پس از گذشت حدود 3‌ماه از قبول مسئوليت شهرداري تهران گفت:

خوشحال‌ هستم كه نخستين برنامه‌اي كه در آن شركت مي‌كنم، برنامه محيط‌زيستي است. شهردار تهران با بيان اينكه «در تهران از نظر حمل‌ونقل عمومي در شرايط مناسبي قرار نداريم» ابراز داشت: هم‌اكنون دنيا به اين نتيجه رسيده كه با ساخت معبر، پل، تونل، بزرگراه و خيابان‌هاي جديد مشكل حمل‌ونقل نه‌تنها حل نمي‌شود، بلكه مشكلات جديدي هم بر شهروندان تحميل مي‌شود. وي در ادامه اولويت مهم‌ شهرداري را توسعه مترو در تهران دانست و عنوان كرد:

هم‌اكنون 1300واگن مترو داريم كه معمولا يك‌سوم آنها نياز به تعمير دارد و كار نمي‌كند. اين در حالي است كه تعداد واگن‌هاي مترو را بايد به 4هزار واگن برسانيم و اگر اين كار را نكنيم تهران روزبه‌روز شرايط بدتري پيدا مي‌كند. وي در ادامه با اشاره به كاهش درآمدهاي شهرداري تهران در سال‌جاري، عنوان كرد: امسال تنها 70درصد درآمدهاي ما تأمين شده‌است و وقتي درآمد كم مي‌شود، نخستين تأثير خود را روي پروژه‌هاي عمراني مي‌گذارد.

نجفي خاطرنشان ساخت: ما واقعا معتقد به شفافيت هستيم چرا كه معتقديم اگر شهروندان بخواهند شهر و شهرداري را از آن خودشان بدانند بايد اطلاعات داشته باشند. بنابراين شفافيت براي من و شوراي شهر اصل مهمي است. بر اين اساس بود كه در پايان شهريور‌ماه ما كل درآمد‌ها و هزينه‌هاي شهرداري در 6ماهه اول را اعلام كرديم و قراردادهاي بالاي يك ميليارد تومان را در پرتال شهرداري در معرض ديد شهروندان خواهيم گذاشت.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكل آلودگي هوا در شهر تهران تصريح كرد: ما در دنيا رتبه اول آلودگي را نداريم اما از شرايط خوبي هم از نظر آلودگي هوا در تهران برخوردار نيستيم. خوشبختانه كيفيت سوخت در سال‌هاي اخير بيشتر شده‌است اما بايد سوخت داخلي را به سمت استانداردهاي يورو5 ببريم.

وي در بخش ديگر از سخنانش از حضور سرمايه‌گذاران خارجي در تهران سخن گفت: شهر تهران جذابيت و ظرفيت‌هاي زيادي از نظر خارجي‌ها دارد اما از اين ظرفيت‌ها استفاده نكرده‌ايم؛ در اين راستا طرحي داريم كه 100پروژه قابل سرمايه‌گذاري توسط خارجي‌ها را آماده كنيم و در نهايت سميناري در سال 96تحت عنوان فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در تهران با حضور سرمايه‌گذاران خارجي برگزار كنيم.

شهردار تهران در ادامه گفت: ما 3گروه را هدف قرار داديم. يكي سرمايه‌گذاران داخلي كه تعداد آنها كم شده‌است. دوم ايرانيان مقيم خارج از كشور كه هيچ وقت درگير كارهاي شهري نشدند اما خيلي علاقه‌مند هستند. سوم هم سرمايه‌گذاران خارجي.
نجفي در ادامه با اشاره به حادثه زلزله غرب كشور به هموطنان كرمانشاهي كه افرادي از خانواده و خانه و كاشانه خود را از دست دادند تسليت گفت و عنوان كرد: ما در حد خودمان در شهرداري تهران به جبران آثار مخرب زلزله كمك كرديم؛ حتما بخش زيادي از شهروندان تهراني كه اقوام آنها زير آوار بودند نيز اين اجازه را به ما مي‌دادند كه به حادثه‌ديدگان كمك كنيم.

  • برنامه براي بحران و بافت‌هاي فرسوده

شهردار تهران با اشاره به تدابير درنظر گرفته شده براي مديريت بحران در شهر تهران گفت: رئيس ستاد مديريت بحران شهر تهران برعهده شهردار تهران است و ما از نظر برنامه‌اي آمادگي داريم، به‌نحوي كه از نظر تخليه محلاتي كه ممكن است خسارت‌هاي بيشتري ببيند،

آماده هستيم و براي هر محله شهر تهران نيز برنامه جداگانه داريم. نجفي خاطرنشان ساخت: رئيس‌جمهور روي نوسازي بافت‌هاي فرسوده خيلي حساس بودند و وقتي من مسئوليت شهرداري تهران را بر عهده گرفتنم، از من خواستند براي بافت‌هاي فرسوده كاري كنيم؛ در اين زمينه ما 2جلسه با ايشان داشتيم و حدود 2هفته پيش نيز جلسه دوم خدمت رئيس‌جمهور تشكيل شد.

ما طرحي را با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي براي بافت‌هاي فرسوده تهيه كرده بوديم و رئيس‌جمهور نيز اين طرح را تأييد كردند. از اين‌رو خيلي خوشبين هستم در سال‌هاي آينده يك تحولي در حوزه بافت فرسوده در شهر تهران اتفاق بيفتد. نجفي از اجراي طرح «باشگاه مشاوران شهرداري» طي دو‌ماه آينده نيز خبر داد و گفت: در باشگاه مشاوران افرادي را كه عمدتا داوطلب هستند برمي‌گزينيم تا همه نظرات، انتقادات و پيشنهادهاي مردم در اين باشگاه ارزيابي شده و سپس به شهرداري برگردد.

وي در پايان با اشاره به حركت شهرداري تهران با رويكرد اجتماعي اظهار كرد: روزي كه مسئوليت شهرداري تهران را پذيرفتم، اعلام كردم يكي از رويكرد‌هاي شهرداري كه دچار تحول اساسي مي‌شود، رويكرد اجتماعي است. شهرداري در مسائل اجتماعي حتما دخيل و مسئول است چرا كه ما نمي‌توانيم شهر را بسازيم بدون اينكه مسائل اجتماعي آن را حل كنيم.

  • هيچ مجوز جديدي براي برج باغ نداديم

شهردار تهران در برنامه تلويزيوني «سرزمين ما»به اشكالات مصوبه برج‌باغ هم اشاره كرد و گفت: در شوراي شهر طرحي را تصويب كردند كه باغ را حفظ مي‌كنيم و تنها اجازه ساخت در 30درصد مساحت باغات را مي‌دهيم اما اين ساختمان بايد بلندمرتبه باشد. اين طرح شكست خورده‌اي بود و شوراي قبلي بايد جلويش را مي‌گرفت. با وجود اين هم‌اكنون در شورا و شهرداري در توافق هستيم كه اين طرح يا بايد به‌صورت كلي منتفي شده و يا در آن تجديدنظر شود.

از زماني كه به شهرداري آمدم نيز هيچ مجوز جديدي براي برج‌باغ نداديم. آخرين محور سخنان شهردار تهران تشريح طرح محله محوري بود. وي گفت: براساس اين طرح بخش زيادي از فعاليت‌هاي محله را در تصميم‌سازي‌ و تصميم‌گيري به‌خود مردم واگذار مي‌كنيم چرا كه در اين طرح مردم بايد خودشان مشكل را حل كنند و لازم نيست به شهرداري گزارش دهند.

کد خبر 390417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha