همشهری آنلاین: یک نسخه حاشیه‌نویسی‌شده از کتاب «خاستگاه گونه‌ها» نوشته چارلز داروین مربوط به چاپ‌های ابتدایی این کتاب قدیمی ماه آینده میلادی در حراجی کریستیز چوب حراج می‌خورد.

داروین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، كتاب جنجالي «خاستگاه گونه‌ها» نخستين بار 24 نوامبر 1859 يعني درست 158 سال پيش در پادشاهي بريتانيا منتشر شد و حراج‌خانه كريستيز تابستان امسال يك نسخه بدون حاشيه‌نويسي از چاپ اول آن را به بهاي 269 هزار پوند به فروش رساند اما آنچه قرار است در آخرين ماه از سال 2017 در معرض ديد و فروش قرار بگيرد، مربوط به چاپ سوم است و انتظار مي‌رود به قيمت 300 تا 500 هزار پوند فروخته شود.

دليل اهميت و ارزش بيشتر چاپ سوم «خاستگاه گونه‌ها» وجود دست‌نوشته‌هاي داروين در حاشيه برگ‌هايي از اين كتاب بسيار مهم است كه روند تكامل ديدگاه دانشمند بريتانيايي را آشكارا نشان مي‌دهد. گفته مي‌شود اين نوشته‌ها براي مترجم آلماني كتاب ارسال مي‌شد تا آن را در چاپ دوم نسخه آلماني اعمال كند. ضمن اينكه نكته‌هاي نويسنده در چاپ‌هاي چهارم به بعد نسخه انگليسي اعمال شد. به نام كامل اين كتاب روي جلد چاپ اول «درباره خاستگاه گونه‌ها با انتخاب طبيعي يا نگهداري نژادهاي برتر در تنازع بقا»ست.

بر اساس آنچه كارشناسان كريستيز اعلام كرده‌اند، تصور مي‌شد صفحه‌هاي حاشيه‌نويسي‌شده سال‌ها در اختيار مترجم آلماني بود تا اينكه او سال 1862 از دنيا رفت. دانشمندان با مطالعه و بررسي برخي دست‌نوشته‌هاي بازمانده از داروين دريافته بودند او حاشيه‌هايي بر كتابش نوشته و از خود به يادگار گذاشته است. از جمله در يادداشتي از مارس 1862 كه در آن به نوشتن حاشيه بر چاپ سوم نسخه انگليسي و چاپ دوم نسخه آلماني اشاره كرده است.

با اين حال كمتر كسي از سرنوشت نسخه حاشيه‌نويسي‌شده «خاستگاه گونه‌ها» خبر داشت تا اينكه سرانجام يك نسخه از آن پيدا شد. پيش از اين برگه‌هايي جداشده از كتاب با دست‌خط داروين در بازار به فروش رسيده اما آنچه كريستيز ماه آينده به حراج مي‌گذارد، يك كتاب كاملا ناياب است. «خاستگاه گونه‌ها» كه داروين براي نوشتن آن حدود 15 سال وقت صرف كرد، مهم‌ترین اثر او و شامل نظريه‌هاي تازه درباره پیدایش حیات و انقراض انواع جانداران است. گفته مي‌شود 1200 نسخه از چاپ اول آن در 1859 در يك روز فروخته شد.

کد خبر 390406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha