همشهری آنلاین: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفت که سیاست‌های ماجراجویانه ریاض در منطقه پیامدهای منفی به دنبال دارد.

 وزیرخارجه قطر: سیاست‌های عربستان درمنطقه پیامدهای منفی به دنبال دارد

به گزارش روز جمعه ایرنا، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» که به لندن سفرکرده، در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز اظهار داشت: به نظرم سیاست‌های عربستان و امارت یکسان است. آن‌ها راهبرد روشنی را در رابطه با ورود و خروج از مسائل در نظر نمی‌گیرند و این مساله نگران‌کننده است. این بدین معناست که آن‌ها بدون در نظر گرفتن راهبرد خروج وارد یک بحران دیگر می‌شوند.

وزیر امور خارجه قطر افزود: در یمن فاجعه انسانی رخ می‌دهد و روند سیاسی به بن‌بست خورده و همان‌طور که شاهد هستیم شرایط رو به وخامت پیش می‌رود.

وی ادامه داد: لبنان هم وضعیت مشابهی دارد. قضاوت اشتباهی صورت گرفته بود مبنی بر اینکه حزب‌الله در دولت شکاف ایجاد کرده و نسبت به آن انتقاداتی مطرح است. اما لبنان طبیعت خود را دارد و از طریق تعامل با مردم قادر است مردم را یکپارچه کند.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» تصریح کرد: تمام این تحولات نشان می‌دهد که سیاست‌های عربستان پیامدهای منفی را به دنبال داشته است.

وزیر امور خارجه قطر در پاسخ به سئوالی در رابطه با احتمال رویارویی نظامی میان عربستان و ایران اظهار داشت: امیدواریم که رویارویی نظامی میان ایران و عربستان سعودی صورت نگیرد، چون این امر منطقه را به سمت عقب برمی‌گرداند.

وی افزود: اما اگر بدترین شرایط ممکن را در نظر می‌گیریم بایستی تمام احتمالات را مدنظر قرار دهیم و مانع از وقوع چنین اتفاقی شویم.

وی تصریح کرد که بایستی از نبرد نظامی در منطقه جلوگیری شود.

بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی از پنجم خردادماه آغاز شد که امیر قطر طی سخنانی ایران را قدرت منطقه دانست و خواستار تعامل جهان عرب با تهران شد و همچنین حمایت خود را از دو گروه مقاومت حزب الله و حماس اعلام کرد.

این اقدام قطر، خشم عربستان و امارات را به شدت برانگیخت و در پی آن جنگ رسانه ای عربستان و امارات علیه قطر آغاز شد.

در همین راستا برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و این کشور را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

درپی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم این کشورها آن را غیرقابل توجیه دانست و تاکید کرد، ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.

عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته اند که این امر مشکلاتی را برای قطر به وجود آورده است.

کد خبر 390375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha