همشهری آنلاین: شرایط اختصاصی ویژه بورس خارج از کشور برای سال تحصیلی ۹۷-۹۶ اعلام شد و تمامی داوطلبان بورس خارج باید در آزمون نیمه‌متمرکز دکتری سال ۱۳۹۷ شرکت کنند.

به گزارش مهر، بر اساس شرایط اختصاصی ویژه بورس خارج از کشور برای سال تحصیلی ۹۷-۹۶، حداقل میانگین (معدل) نمره‌های دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته باید به ترتیب ۱۵ و ۱۷ تراز شده و دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته و یا دکتری حرفه‌ای ۱۷ تراز شده باشد.

حداکثر سن داوطلب در زمان ثبت‌نام جهت شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز) سازمان سنجش آموزش كشور ۳۰ سال است. البته حداکثر سن داوطلب حسب موارد، با توجه به شروط اعلام شده، می‌تواند افزایش پيدا كند؛ از جمله اينكه شرايط سني براي همسر و فرزندان شهدا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، حداکثر سن ۳۳ سال است.

همچنين شرط سني براي مربیان (رسمی، رسمی آزمایشی) عضو هیات علمی واجد شرایط همان دانشگاهی که دارای سهمیه هستند، حداکثر سن ۳۴ سال است و براي مربیان (رسمی، رسمی آزمایشی) گروه آموزشی هنر عضو هیات علمی واجد شرایط همان دانشگاهی که دارای سهمیه هستند، حداکثر سن ۳۶ سال است.

بر طبق اين گزارش، تمامی داوطلبان بورس و اعزام باید در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز) سال ۱۳۹۷ شرکت کرده و حدنصاب اعلام شده توسط دانشگاه / مؤسسه پذیرنده بورسیه را کسب کنند. انجام مصاحبه علمی و کسب امتیاز لازم در ارزیابی تخصصی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دارای سهمیه از جمله شرایط پذیرش بورس خارج است.

دانشگاه‌ها پس از انجام مصاحبه علمی، سهمیه های بورس خارج خود را در قالب سهمیه و گرایش‌های تخصیص داده شده، انتخاب و به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کنند. نتایج (گزارش) واصله از طرف دانشگاه‌ها توسط شورای مرکزی بورس بررسی و نتایج به سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه‌ها اعلام خواهد شد.

پس از تایید شورای مرکزی بورس، دانشگاه / مؤسسه پذیرنده بورسیه، موظف است فرایند هیات اجرایی جذب پذیرفته‌شدگان نهایی را انجام داده و صورتجلسه هیات اجرایی جذب و تعیین استاد ناظر را به اداره کل بورس و اعزام دانشجویان اعلام کنند. تعیین رشته، گرایش و کشور مورد اعزام به تشخیص دانشگاه دارای سهمیه و هماهنگی اداره کل بورس و اعزام دانشجویان خواهد بود.

  • پذیرش از خارج پس از تایید دانشگاه دارای سهمیه

پذیرش از دانشگاه‌های خارج، انتخاب استاد راهنمای خارج، موضوع رساله دکتری و استاد ناظر داخلی (یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه دارای سهمیه مرتبط با تخصص پذیرفته شده) پس از تایید دانشگاه دارای سهمیه و با هماهنگی اداره کل بورس و اعزام دانشجویان انجام می‌شود.

قبولی‌های بورس خارج از کشور بر اساس سهمیه هر دانشگاه است و نظارت و تایید در اخذ پذیرش، وضعیت تحصیلی، به عهده دانشگاه دارای سهمیه خواهد بود.

پذیرفته‌شدگان اعزام باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ نسبت به اخذ حد نصاب نمره زبان، پذیرش از دانشگاه مورد تایید دانشگاه دارای سهمیه و اداره کل بورس و اعزام دانشجویان، سپردن وثیقه به دانشگاه یاد شده، دریافت ویزا و سایر موارد اعزام اقدام کنند. پس از اتمام زمان مذکور، قبولی فرد «کان لم یکن» تلقی می‌شود.

  • اعلام نمره‌های زبان برای داوطلبان

حداقل کسب نمره زبان برای اعزام داوطلبان رشته های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه MSRT=۵۵، رشته های علوم انسانی و هنر MSRT=۶۰ و یا معادل آن در آزمون های TOLIMO، IELTS و TOEFL تعیین شده است.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که افزون بر نمره مذکور، در صورتی که دانشگاه پذیرش دهنده، قبولی و کسب نمره آزمون زبان خاصی را ملاک پذیرش خود قرار دهد، داوطلب موظف است آن شرط را تا قبل از اعزام برآورده کند.

میزان وثیقه با توجه به کشور محل تحصیل و براساس مصوبات شورای مرکزی بورس تعیین می‌شود.

طبق قانون اصلاح ماده ۳ قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور در شرایط مساوی اولویت با داوطلبان متأهل است.

دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد باید تا پایان شهریور ماه سال بعد (۳۱ شهریور ۱۳۹۷) فارغ‌التحصیل شوند.

عدم مراجعه پذیرفته‌شدگان واجد شرایط جهت تشکیل پرونده به اداره کل بورس و اعزام دانشجویان تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ به منزله انصراف است.

  • ممنوعیت تبدیل بورس خارج به داخل

امکان تبدیل بورس خارج به داخل وجود ندارد. اعزام داوطلبان یا مربیان آموزشی و پژوهشی پذیرفته شده که محل خدمت آتی آنان در سایر دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی است، مشروط به تقبل ۱۰۰ درصد هزینه‌ها توسط دستگاه مربوط و ارائه موافقت‌نامه رسمی از سایر دستگاه‌های اجرایی، با مطمح نظر قراردادن ماده ۶۱ قانون مدیریت خدمات کشوری میسر خواهد بود.

مسئولیت هر گونه مغایرت در میانگین دروس (معدل) و اطلاعات و مدارک مورد نظر، متوجه متقاضی است و در صورت اثبات تخلف، در هر یک از مراحل اعم از طی فرآیند بورس، حین تحصیل یا پس از پایان تحصیلات، پذیرش فرد ابطال می شود و باید هزینه‌های مترتب را بپردازد.

اعطای بورس تحصیلی و مزایای ناشی از آن صرفا امتیاز اعطایی از سوی سازمان امور دانشجویان است و در صورت وجود اعتبار قابل پرداخت خواهد بود.

انجام خدمت پس از اتمام تحصیل منوط به رضایت بخش بودن وضعیت تحصیلی و علمی و احراز شرایط مورد نیاز دانشگاه محل تعهد به تشخیص آن دانشگاه است.

طبق مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۱۸ دی ماه ۱۳۹۵، پذیرفته‌شدگان دوره بورس و اعزام به خارج در صورتی که روند پذیرش آنها تا زمان ثبت نام آزمون نیمه‌متمرکز دکتری سال ۱۳۹۷ در سازمان امور دانشجویان تکمیل نشده و در داخل نیز در دوره روزانه پذیرفته نشده باشند، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۱۳۹۷ هستند.

کد خبر 390364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha