همشهری آنلاین: مدیرکل مسکن کمیته امداد با بیان اینکه شش هزار واحد مسکونی مددجویان امداد در زلزله استان کرمانشاه دچار آسیب شده است، گفت: برای ساخت منازل مددجویان با قرارگاه سازندگی توافق می‌کنیم.

زلزله - کرمانشاه

به گزارش مهر، ابراهیم بازیان در بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با اشاره به حدود ۶ هزار منزل مددجویان کمیته امداد در زلزله دچار آسیب شده است، افزود: دو هزار واحد تخریب کامل، دو هزار واحد بین ۴۰ تا ۷۰ درصد و دو هزار واحد کمتر از ۴۰ درصد آسیب دیده است.

مدیرکل مسکن کمیته امداد با بیان اینکه در مرحله اضطراری و اسکان موقت زلزله زدگان هستیم تاکید کرد: در حال حاضر ارائه خدمات توانبخشی و روانشناسی به افراد متاثر از زلزله ادامه دارد تا زمانی که شرایط برای آواربرداری و بازسازی واحدهای مسکونی فراهم شود.

وی ادامه داد: اگر هر منزل مسکونی برای مددجویان را ۵۰ متر مربع زیربنا در نظر بگیریم با احتساب هزینه ساخت متری ۶۰۰ هزار تومان این واحد حدود ۳۰ میلیون تومان تمام می شود اما نمی توانیم انتظار داشته باشیم همه روستاییان در منازل ۵۰ متری ساکن شوند و باید انتظارات و سلیقه های مختلف را در ساخت مسکن در نظر بگیریم.

بازیان به قول دولت برای ارائه وام ۲۵ میلیون تومانی با سه سال استمهال برای ساخت واحدهای مسکونی آسیب دیده در روستاها اشاره کرد و افزود: دولت همچنین ۵ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می کند و سه میلیون تومان نیز برای سکونت موقت در نظر گرفته است که این ارقام برای شروع ساخت و سفت کاری ساختمان کفایت می کند، اما برای نازک کاری باید به صورت تدریجی به مددجویان کمک شود.

مدیرکل مسکن کمیته امداد با بیان اینکه کمیته امداد برای ساخت واحدهای مسکونی مستحکم به مددجویان امداد کمک می کند، گفت: در مورد سایر اقشار باید بخش های دولتی و خیرین پیشقدم شوند.

وی به ضرورت آغاز اسکان موقت زلزله زدگان اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم پس از تدبیر استانی برای اسکان موقت و اجرای وام های دولتی مردم خودشان کار را برای ساخت منازل شان آغاز کنند. ما نظارت فنی بر ساخت منازل مددجویان را داریم.

  • تعيين تكليف مسكن مهر

بازیان به موضوع واگذاری مساکن مهر بدون متقاضی به مددجویان کمیته امداد اشاره کرد و افزود: این زلزله نشان داد که مسکن مهر مسکن مقاومی است اگر تخریب هایی هم صورت گرفته به جداره ها و دیواره های جداکننده برمی گردد و باید ملاحظات اجرایی و نظارت ها بهتر انجام می شد.

مدیرکل مسکن کمیته امداد ادامه داد: با نظارت بیشتر می توانیم جلوی همین میزان تخریب در مسکن مهر را هم بگیریم. هر جا در طراحی و اجرا و نظارت مقررات را رعایت کردیم ساختمان های ما ایمن بوده اند، در واگذاری مسکن مهر به مددجویان هم ملاحظات زیرساختی استحکام و استانداردهای فنی پیش بینی می‌شود تا مسکن مهر مقاوم به مددجویان ارائه دهیم.

وی به جلسه رئیس کمیته امداد با فرمانده قرارگاه سازندگی اشاره کرد و گفت: حضور قرارگاه سازندگی در منطقه زلزله زده یک فرصت است و مشاهده کردیم که در مرحله آواربرداری کمک های زیادی انجام دادند.

مدیرکل مسکن کمیته امداد اضافه کرد: اگر قرارگاه سازندگی متولی بازسازی و ساخت مساکن روستایی شود در کل مناطق زلزله زده این اقدام انجام می شود و منازل مددجویان هم در همین چارچوب احداث خواهد شد اما اگر این وظیفه به قرارگاه سازندگی سپرده نشود یک توافق نامه با قرارگاه امضا می کنیم تا دست کم واحدهای مسکونی مددجویان امداد توسط این قرارگاه احداث شود و در این زمینه اگر وام دولت کفایت نکرد مابقی هزینه ها را کمیته امداد تامین خواهد کرد.

کد خبر 390258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha