موتورهای الکتریکی همیشه به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های اساسی و کم‌هزینه برای کاهش آلودگی هوای پایتخت اعلام می‌شوند.

موتورسیکلت برقی

هرچند نگاه كلي بسياري از مصرف‌كننده‌هاي سنتي موتورسيكلت اين است كه موتورهاي برقي، پردردسر و پرهزينه، گران‌قيمت و كم‌سرعت هستند، تجربه عملي در دنيا و حضور برندهاي بزرگي مثل هوندا، ‌ياماها و وسپا به بازار نشان مي‌دهد كه موتورسيكلت‌هاي برقي در دنيا حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند. موتورهاي نسل جديد سرعت‌شان به 80تا 100كيلومتر در ساعت مي‌رسد، در مدت زمان كوتاهي شارژ مي‌شوند و بعد از شارژ تا 300كيلومتر مسافت طي مي‌كنند. اين گزارش نمونه‌هايي از بهترين موتورسيكلت‌هاي جهان است كه كمترين آلايندگي و بيشترين كارايي را دارند.

  • «زيرو»، بهترين موتور الكتريكي دنيا

موتور الكتريكي «زيرو»‌، به انتخاب چند سايت تخصصي حوزه موتورسيكلت، بهترين وسيله نقليه تك‌نفره برقي در تمام دنياست كه مي‌تواند با يك‌بار شارژ حدود 200كيلومتر مسير را طي كند. اين موتور كه قرار است در سال 2018وارد بازار شود، ‌نسبت به نمونه‌هاي مشابه، شارژ سريع‌تر و ‌سرعت بالاتري را به كاربر ارائه مي‌‌دهد. اين موتور كه قابليت مانور بالايي دارد و به‌عنوان يكي از نامزدهاي موتورهاي پليس انتخاب‌شده، انرژي را از يك باتري كوچك الكتريكي مي‌گيرد كه اين باتري با برق 110ولت شارژ مي‌شود. ميزان نگهداري شارژ به سرعت موتور و شرايط جاده بستگي دارد اما بيشترين ميزان ثبت شده، ‌358كيلومتر و كمترين آن حدود 200كيلومتر است. در اين موتورها نسبت به نمونه‌هاي مشابه با مصرف يكسان انرژي، قدرتي كه در نهايت به چرخ‌ها انتقال پيدا مي‌كند، ‌30درصد بيشتر است.

  • وسپا الكتريكا 2018مي‌آيد

وسپا اعلام كرده 2مدل از تازه‌ترين موتورسيكلت هيبريدي و الكتريكي‌ را بهار سال آينده به بازار ارائه مي‌كند. در مدل الكتريكي، موتور بعد از 100كيلومتر حركت بايد شارژ شود اما در نمونه هيبريدي كه همزمان از برق و گازوئيل به‌عنوان منبع انرژي استفاده مي‌كند، باتري‌هاي موتور بعد از 200كيلومتر به شارژ نياز دارد. اين موتور در طول دوره مصرف 3ليتر سوخت گازوئيل مي‌سوزاند و باتري نيز حدود 1000بار شارژ (10سال) دوام مي‌‌آورد. بيشترين قدرت خروجي موتور «الكتريكا» 5.3اسب بخار است. چند مدل مختلف عملكرد براي اين موتورسيكلت پيش‌بيني شده تا در شرايط متفاوت ترافيكي عملكرد خوبي داشته باشد. دستگاه با برق شهري و خانگي در عرض 4ساعت شارژ مي‌شود.

  • موتورسيكلت‌هاي ياماها در راه بازار

موتورسيكلت‌هاي الكتريكي ياماها هنوز در حد مدل آزمايشي هستند اما كمپاني ژاپني وعده داده PES2و PED2را سال ديگر به بازار ارائه كند. اين دو موتورسيكلت كه در چهل‌وچهارمين نمايشگاه موتور توكيو ارائه شد، ‌ظاهري شبيه موتورسيكلت‌هاي معمولي دارند و نام‌شان را از عبارت Passion انگليسي به‌معناي شور و حرارت گرفته‌اند. PES2 يك موتورسيكلت اسپرت است كه با يك «موتور بدون جاروبك دي‌سي» (DC brushless motor) مجهز شده و با انرژي باتري‌ يون-ليتيوم كار مي‌كند. اين وسيله نقليه به يك موتورالكتريكي اضافه مجهز شده تا دو چرخ موتورسيكلت همزمان حركت كنند. در مدل PED2 حالت اسپرت بيشتر تقويت شده و عملا براي استفاده در شرايط دشواري مثل كوه يا صحرا مناسب است.

  • اسكوتر هوندا با 2منبع شارژ مي‌شود

همزمان با برگزاري نمايشگاه موتور توكيو، ‌هوندا از موتور هيبريدي PCX رونمايي كرد و وعده داد كه اين موتور را در سال 2018در آسيا به‌ويژه ژاپن به فروش برساند. اين اسكوتر الكتريكي با همكاري يك شركت سازنده باتري تلفن همراه، همزمان با سيستم شارژ برقي، يك سري باتري‌هاي تازه‌شارژ شده را در ايستگاه‌ها قرار داده است. با اين حساب، ‌بعد از تمام شدن شارژ، كاربر مي‌تواند به جاي انتظار چند ساعته براي شارژ دستگاه، باتري جديد تحويل بگيرد. در اين اسكوتر هيبريدي، انرژي اوليه استارت از سوخت ديزلي تأمين مي‌شود. اين اسكوتر 3هزار دلاري كه نسبت به رقبايش قيمت بالايي دارد، بيشتر به‌خاطر مصرف پايين سوخت مورد توجه بوده است. باك بنزين اين اسكوتر حدود 8ليتر گنجايش دارد كه به ادعاي كمپاني، مسافت قابل توجهي را با يك‌بار شارژ مي‌پيمايد.

  • 2موتور ناشناخته اما كارآمد

موتور الكتريكي شركت آلتا موتورز كه بنا به ادعاي سازندگانش، براي ساخت آن 8سال كار پژوهش و توسعه انجام شده، يكي از خاص‌ترين موتورسيكلت‌ها در تمام دنياست كه با وجود مصرف سوخت پايين، به اندازه يك موتور 250سي‌سي كارايي دارد. اين موتور در حالت ساده 40اسب بخار انرژي توليد كرده و حدود 2ونيم ساعت در شرايط عادي جاده دوام مي‌آورد. وزن اين موتور كه حداكثر سرعتش 104كيلومتر در ساعت است، 113كيلوگرم است كه در مقايسه با مصرف پايين آن اقتصادي به‌نظر مي‌رسد. «لايت رادار» مدل ديگري است كه با فناوري‌هاي شبيه هواپيماي ايرباس طراحي شده است. اين موتور سبك كه از جنس تيتانيوم است و از ماده‌ جديدي به نام «اسكال‌مالوي» ساخته شده، فقط 35كيلوگرم وزن دارد و به جز برق شهري، با انرژي خورشيدي شارژ مي‌شود. حداكثر سرعت اين موتورسيكلت 80كيلومتر در ساعت است .

کد خبر 390233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha