درحالی‌که بانک مرکزی از طریق مؤسسه اعتباری کاسپین اقدام به پرداخت یا تعیین تکلیف سپرده‌های مردم نزد تعاونی منحل شده فرشتگان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان کرده، اما اکثر این سپرده‌گذاران خواستار پرداخت فوری سپرده‌هایشان و البته با دریافت سود هستند.

سپرده گذاران

آنها معتقدند: درصورتي كه مبلغ پرداخت شده تا‌كنون مبناي قضاوت قرار گيرد، هنوز بخش زيادي از سپرده‌ها پرداخت نشده و پرداخت 98درصد سپرده‌ها مربوط به تعداد سپرده‌گذاران است نه ميزان سپرده‌ها.

به گزارش همشهري، درحالي‌كه قواي سه گانه و بانك مركزي در حال سامان‌دادن به وضعيت سپرده‌هاي مردم نزد تعاوني‌هاي منحل شده نظير افضل توس، وحدت و البته فرشتگان هستند، در روزهاي اخير تجمع‌هاي اعتراضي در تهران و برخي شهرها از سوي سپرده‌گذاران اين تعاوني‌ها ادامه داشته و آنها خواستار شفاف‌سازي وضعيت سپرده‌ها به‌ويژه سپرده‌هاي كلان هستند.

بحراني‌ترين وضعيت مربوط به سپرده‌گذاران بالاي 200ميليون تومان نزد تعاوني اعتبار منحل شده فرشتگان مي‌شود كه اواخر سال 94با تعدادي تعاوني ديگر در مؤسسه اعتباري كاسپين ادغام شدند. سپرده‌گذاران معترض مي‌گويند همچنان روند پرداخت سپرده‌ها به‌صورت تبعيض‌آميز انجام مي‌شود و برخي شعب مؤسسه كاسپين از عدم‌تزريق بموقع نقدينگي خبر مي‌دهند. فرشاد يكي از سپرده‌گذاران معترض به همشهري مي‌گويد: 780ميليون تومان از سپرده‌ام نزد تعاوني اعتبار فرشتگان بلوكه شده و
به تازگي در يكي از شعب كاسپين موفق شده‌ام 180ميليون تومان دريافت كنم اما شعبه مربوطه درباره بقيه پولم پاسخگو نيست.

خانم الهه از ديگر سپرده‌گذاران هم در گفت‌وگو با همشهري با انتقاد از سياست بانك مركزي مي‌گويد: بيش از يك ميليارد تومان سپرده‌ دارم اما حالا مي‌گويند 200ميليون تومانش را بگيريد؛ اين در حالي است كه برخي سپرده‌گذاران كلان از طريق لابي با برخي شعب سپرده‌هاي خود را به نام افراد منسوب به‌خود ثبت كرده و موفق شده‌اند كل سپرده‌شان را دريافت كنند كه اين اقدام قانوني نيست و بايد جلوي آن گرفته شود.

خانم حسيني هم با بيان اينكه از محل فروش خانه و مستغلات به ارث رسيده‌ نزديك به 3ميليارد تومان سپرده‌گذاري كرده‌ام، به خبرنگار ما مي‌گويد: با اين روش بانك مركزي ‌ سال‌ها بايد منتظر بمانم تا تكليف سرمايه‌ام مشخص شود و مشخص نيست سود پول ما چه مي‌شود؟

اين در حالي است كه برخي سپرده‌گذاران در تماس با گروه اقتصادي همشهري، اين خبر كه همه سپرده‌گذاران معترض مربوط به تعاوني اعتبار فرشتگان هستند نه سپرده‌گذاران مؤسسه كاسپين را قبول نداشته و مدعي هستند كه مؤسسه كاسپين حتي درخصوص بازپرداخت سپرده‌هاي نزد خود هم پاسخگو نيست و به استناد اظهارات مقامات بانك مركزي مي‌گويند كه سپرده‌هايي كه پس از صدور مجوز بانك مركزي به مؤسسه كاسپين منتقل شده و دفترچه افتتاح حساب كاسپين را در اختيار دارند، هم جزو سپرده‌هاي فرشتگان لحاظ مي‌كنند.

برآوردها نشان مي‌دهد حدود 9هزار و 500نفر از سپرده‌گذاران نزد تعاوني اعتبار منحل شده فرشتگان داراي بيش از 200ميليون تومان سپرده همچنان در بلاتكليفي به‌سرمي‌برند. پيش‌تر فرشاد حيدري، معاون نظارتي بانك مركزي تعداد سپرده‌گذاران تعاوني اعتبار منحل شده فرشتگان را بيش از 400هزار نفر اعلام كرده بود كه حدود 9500نفر از آنها داراي سپرده‌ بالاي 200ميليون تومان برآورد شده‌اند.

  • سپرده‌گذاران افضل توس بخوانند

تازه‌ترين خبر از تعيين تكليف سپرده‌گذاران تعاوني منحل‌شده افضل توس اينكه بانك آينده ديروز اعلام كرد: تصميم‎ كاملي در مورد 3 تعاوني افضل توس، وحدت و البرز ايرانيان گرفته شده كه به محض دريافت ابلاغيه كميته سه‌جانبه انتخابي سران 3 قوه، برنامه زمانبندي براي انتقال سپرده‌هاي سپرده‌گذاران داراي مانده سپرده با مبلغ بيش از 30‎ميليون ريال‌ به حساب‎هاي متناظر در بانك آينده، اعلام خواهد شد.

کد خبر 390205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha