چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

ابراهیم وحیدزاده: ما در خیابان سوری، جایی که ساختمان آتی‌ساز در آن واقع شده زندگی می‌کنیم.

ابراهیم وحیدزاده

خياباني كه ما در آن سكونت داريم بارها به دلايل مختلف مثل فاضلاب، برق، كابل‌كشي تلفن و... كنده شده و بدون اينكه كف‌خيابان وضعيت مناسبي بيابد، همه چيز به صورت نابساماني رها شده است. از قضا در اين منطقه به دليل نزديكي به هتل اوين، همه روزه تعدادي مهمان خارجي عبور مي‌كند كه اين عبور و مرور از خياباني كه كف آن قلوه‌كن شده، اصلا جالب توجه نيست. وقتي به عنوان شهروند و ساكن اين محله به شهرداري مراجعه مي‌كنيم با مورد عجيبي مواجه مي‌شويم. به شكل غريبي ظاهرا معلوم نيست جايي كه ما در آن زندگي مي‌كنيم، مربوط به كدام ناحيه شهرداري است.

نمي‌دانم مورد عجيب محله ما موردي خاص است يا در نقاط ديگر تهران هم شهروندان با چنين مشكلاتي مواجه هستند. اميدوارم حالا كه مديريت شهر تهران تغيير كرده، مشكلات و معضلات شهري از جمله مشكل محله ما برطرف شود.
آنچه در اين سال‌ها بر تهران گذشته را نبايد صرفا سياه يا سپيد ديد. نمي‌شود انكار كرد كه در اين سال‌ها ما شاهد تحرك شهرداري در افزايش فضاهاي فرهنگي مثل پرديس‌هاي سينمايي بوده‌ايم.

همچنان كه در زمينه توسعه بزرگراه‌ها هم گام‌هايي برداشته شده كه به هر حال به تردد بهتر شهروندان ياري رسانده است. شهرداري تهران ظرفيت‌هايي دارد كه مي‌تواند براساس آن در جهت خدمت‌رساني بيشتر به اهالي اين شهر اقدامات كيفي‌تري انجام دهد. حالا كه به فصل سرما نزديك مي‌شويم مي‌توانيم به موضوع گرمخانه‌ها اشاره كنيم كه مديريت شهري براي كمك به افراد بي‌خانمان اختصاص داده و در اين زمينه نيازمند ارائه خدمات و امكانات گسترده‌تري هستيم.

همچنان كه در حوزه توسعه فضاي سبز، آنچه امروز در تهران شاهدش هستيم، متناسب با جمعيت اين شهر نيست. اين موضوع در مورد فضاهاي فرهنگي شهر هم صادق است. در حالي كه شهرداري با ساخت و مشاركت در تاسيس پرديس‌ها، به گسترش فضاهاي مطلوب فرهنگي ياري رسانده، ما همچنان در اين زمينه دچار كمبودهايي اساسي هستيم.به اين معنا كه تعداد پرديس‌هاي مدرن تهران با جمعيت انبوهي كه در اين شهر ساكن است، همخواني ندارد.

تا رسيدن به نقطه‌اي كه تهران به شهري مطلوب براي زندگي تبديل شود، راهي طولاني پيش رو داريم. از محمدعلي نجفي كه به‌تازگي مسئوليت اداره اين شهر را عهده‌دار شده انتظار مي‌رود پايتخت را به شهري قابل سكونت براي شهروندان تبديل كند و اين امكان‌پذير نيست جز با تغيير برخي سياست‌هاي مديريت شهري.

با توجه به سياهه مشكلات و معضلاتي كه تهران با آن مواجه است و انبوه خطراتي كه سلامت شهروندان را تهديد مي‌كند، كار شهردار تازه تهران بسيار دشوار است. اما دشواري راه و پرسنگلاخ‌‌بودن مسير، نمي‌تواند توجيه مناسبي براي چشم‌پوشي بر مشكلات باشد به‌خصوص اينكه در برخي حوزه‌ها، شهر تهران وضعيتي به‌شدت بحراني دارد و اگر تدبيري مناسب به كار گرفته نشود و برخي سياست‌هاي اداره شهر تغيير نكند، شايد كه فاجعه در راه باشد. از شهردار تهران انتظار مي‌رود از تمام توان و تجربه مديريتي‌اش براي بهبود وضعيت پايتخت بهره بگيرد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 390203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha