همشهری آنلاین: اسناد منتشرشده توسط آرشیو ملی بریتانیا نشان می‌دهد که رئیس پیشین سازمان جاسوسی این کشور (ام آی ۶) اعتباری را برای انجام عملیات سیاه ازجمله پرداخت رشوه، تبلیغات و ترور شخصیت‌های خارجی در اختیار داشته است.

 افشای اعتبارمخفیانه رئیس پیشین سازمان جاسوسی انگلیس برای عملیات سیاه

به گزارش ايرنا، روزنامه تایمز روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی در این باره نوشت: این اعتبار که در حدود 39 میلیون پوند به پول امروز برآورد می‌شود حتی از مدیر مالی سازمان جاسوسی انگلیس مخفی نگهداری شده و پس از بازنشستگی «استورات منزیس» از ریاست دستگاه جاسوسی انگلیس در سال 1952 برملا می‌گردد.

تایمز در ادامه گزارش خود افزود: اعتبار یادشده در حساب بانکی آقای منزیس به اسم مستعار کاپیتان تئو اسپنسر نزد بانک هولتس نگه داری و پس از واگذاری ریاست سازمان به جانشین خود، از وجود این حساب پرده‌برداری می‌شود.

«ادوارد بریج» وزیر دارایی وقت انگلیس همان زمان به آقای منزیس گفته بود که اگر مبلغ این اعتبار درشت باشد در حساب‌وکتاب‌های دولت شک ایجاد می‌کند؛ ضمن آنکه فعالیت «ام آی 6» بایستی تحت مدیریت وزیر امور خارجه انگلیس باشد. بااین‌حال منزیس گفته است که این اعتبار برای ایجاد انگیزه در عملیات سری و در شرایط بحرانی که اعتبار دستگاه جاسوسی انگلیس متوقف می‌شود مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

بطور کلی پرونده‌های مربوط به «ام آی 6» منتشر نمی‌شود اما این اسناد به‌عنوان بخشی از پرونده مخفیانه یکی از وزرای دولت انگلیس منتشرشده است.

البته در اسناد منتشرشده مشخص نیست که این اعتبار از کدام منبع تأمین‌شده است. اما بعداً برای سرپوش گذاشتن بر این مساله، این هزینه با سایر اعتبارات کوچک‌تر دولتی تلفیق‌ شده است.

کد خبر 390176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha