مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ PAN-STARRS ۱ در هاوایی در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ جرمی غیرعادی را درحال نزدیک شدن به سامانه خورشیدی زمین مشاهده کرد که در نهایت مشخص شد این جرم توریستی خارجی است که قصد بازدید از سامانه خورشیدی را دارد.

براساس گزارش CNN، اين جرم شبيه به هيچ جرم كيهاني ديگري كه اخترشناسان تاكنون آن را رصد كرده‌اند نيست، و اين اولين جرم رصد‌شده از خارج از سامانه خورشيدي است و دانشمندان آن را به خاطر ظاهرش عجيب و غريب مي‌نامند.

در ابتدا اخترشناسان اين نور كم‌فروغي كه با سرعت درحركت بود را يك دنباله‌دار يا سيارك تصور كردند كه از دل سامانه خورشيدي متولد شده‌است. اما براساس مدار حركتي‌اش دريافتند جرم از فضاي ميان ستاره‌اي درحال ورود به سامانه خورشيدي است. از اين رو بلافاصله دست‌به‌كار شدند و با استفاده از چندين تلسكوپ و براي سه شب اين جرم را رصد كردند تا زماني كه دز ميدان ديد آنها خارج شد.

سیارک

كارن ميچ محقق موسسه نجوم هاوايي و دانشمند ارشد اين پروژه مي‌گويد آنچه در اين رصد‌ها يافتيم جرمي درحال چرخش سريع و تقريبا هم‌اندازه يك زمين فوتبال بود كه درخشش آن نوسان قابل توجهي داشت.

اين جرم بلند و سنگي كه شبيه به يك سيگار برگ است به واسطه سالها قرارگيري در معرض تشعشات كيهاني به رنگ سرخ تيره درآمده‌است. اين طيف رنگي شبيه به رنگ اجرام كمربند كويپر در خارجي‌ترين لايه سامانه خورشيدي است، اما مدار و شكل اين جرم آن را در دسته اجرام ميان ستاره‌اي قرار مي‌دهد. اين جرم حاوي وقادير زيادي فلز بوده و هر 7.3 ساعت يكبار يك دور در مدار خود مي‌چرخد.

طول اين جرم 10 برابر عرض آن است و اخترشناسان مي‌گويند تاكنون جرم كيهاني به اين شكل مشاهده نكرده بودند و غيرمتعارف بودن شكل آن به معني اين است كه اين جرم از نوسان شديد درخشش برخوردار است. تا پيش از اين بلندي طولاني‌ترين جرمي كه اخترشناسان رصد كرده‌بودند سه برابر عرض آن جرم بود.

اين اولين جرمي است كه به عنوان يك سيارك ميان ستاره‌اي شناخته مي‌شود و اتحاديه بين‌المللي نجوم نام A/2017 را براي آن انتخاب كرده‌است. اين دسته‌بندي پس از كشف جرم عجيب و غريب توسط اخترشناسان توسط اتحاديه نجوم ايجاد شد. اما اين جرم نام ديگري نيز دارد: اوموآموآ كه به خاطر موقعيت تلسكوپ كاشف آن انتخاب شده و به معني "قاصدي است كه از گذشته دور رسيده‌است".

اخترشناسان مي‌دانند كه در زمان شكل‌گيري سامانه خورشيدي، تعداد زيادي دنباله‌دار و سيارك متولد شدند، و همين سند نشان مي‌دهد اين پديده در ديگر سامانه‌هاي ستاره‌اي جهان نيز ممكن است. اين به آن معني است اين توريست حامل اسراري از چگونگي شكل‌گيري سيستم‌هاي ستاره‌اي در جهان است. سالانه 10 بازديد‌كننده از سامانه خورشيدي عبور مي‌كنند اما سرعت آنها به حدي بالاست كه امكان رصد و مطالعه آنها وجود ندارد.

به گفته اخترشناسان، اوموآموآ از مسير ستاره وگا در صورت فلكي ليرا به سمت سامانه خورشيدي آمده‌است، اما حتي در اين سرعت بالا، درحدود 138 هزار كيلومتر بر ساعت، رسيدن اين قاصد به سامانه خورشيدي انقدر به درازا كشيده كه ستاره وگا ديگر در موقعيت 300 هزار سال پيش خود قرار ندارد.

به دليل سرعت بالا اخترشناسان معتقدند اين نوع از اجرام كيهاني در صورت برخورد با زمين خسارت‌هاي جدي‌تري از خود به جا مي‌گذارند. تلسكوپ‌هاي هابل و اسپيتزر همچنان درحال رصد اين جرم هستند كه اكنون در فاصله 199 ميليون كيلومتري از زمين قرار دارد.

کد خبر 390104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha