محمد باریکانی: «خانه مسافرها بلای جان گردشگری ایران شده‌اند.» این جمله هتلدارها در دیدار با محمد محب خدایی، معاون جدید گردشگری کشور بود و حالا مرتضی رحمانی موحد، معاون سابق گردشگری کشور که بانی اصلی راه‌اندازی خانه مسافرها بود به خبرگزاری مهر گفته است آنها که این حرف‌ها را می‌زنند گفته بودند این خانه مسافرها را به آنها بدهیم اما چون کیفیت و صلاحیت لازم را برای مدیریت آن نداشتند، چنین کاری نکردیم.

 خانه‌مسافرها

جدال هتلدارها با معاون سابق گردشگري سازمان ميراث فرهنگي از همان ابتداي بحث راه‌اندازي خانه مسافرها آغاز شده بود و منتقدان اين رويكرد معاون سابق گردشگري معتقد بودند چون ماهيت خانه مسافرها مشخص نيست و تابع قوانين نيستند، منجر به تشديد آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شوند.

مرتضي رحماني موحد اما از طرح خود دفاع كرده و گفته است كه اين حرف‌ها زننده و بدون ملاحظه است چون اين حرف از سمت كساني زده مي‌شود كه از جاي ديگري به آنها آسيب وارد شده است.

معاون سابق گردشگري كشور در اظهارات خود براي دفاع از خانه‌مسافرها كه تمام تمركز خود را بر ايجاد آنها گذاشت و حتي سايت خانه مسافرها را نيز در معاونت گردشگري راه‌اندازي و از آن رونمايي كرد، اعتراف كرده است كه راه‌اندازي خانه مسافرها به هتلداران كشور آسيب زده است. اين سخن به‌معناي آن است كه بخشي از صنعت گردشگري كشور با راه‌اندازي خانه مسافرها دچار خسران شده است.

  • ضرورت ساماندهي

محمد محب خدايي، معاون گردشگري اما معتقد است كه خانه مسافرها نبايد آسيبي به ديگر حلقه‌هاي زنجيره گردشگري ايران وارد كنند.

او در گفت‌وگو با همشهري با اعلام آنكه معاونت جديد گردشگري كشور موضوع خانه مسافرها را مورد بازبيني مجدد قرار داده است تا اين فعاليت در كشور بسامان شود، گفت: وضعيت خانه مسافرها اكنون در دست بررسي است و نتيجه بازنگري در اين طرح پس از پايان بررسي‌ها اعلام مي‌شود.

معاون گردشگري سازمان ميراث‌فرهنگي افزود: پروژه خانه مسافرها بايد به‌گونه‌اي اجرايي شود كه موجب هم افزايي بيشتر در صنعت گردشگري باشد.

محب خدايي با تأكيد بر اينكه نمي‌توان خانه مسافرها را از چرخه گردشگري كشور حذف كرد، گفت: نمي‌توان با موضوع خانه مسافرها صفروصدي برخورد كرد اما خانه‌مسافرها نبايد به ابزاري تبديل شوند كه ديگر بخش‌هاي گردشگري كشور را تهديد كنند.او با اعلام اينكه هتل سازها در ايران هزينه‌هاي هنگفتي براي ساخت و بهره‌برداري از هتل‌ها متحمل شده‌اند، گفت: ساماندهي خانه مسافرها براي كاستن از تهديد ديگر بخش‌هاي صنعت گردشگري ضروري است.

خدايي با اعلام اينكه معاون سابق گردشگري كشور در موضوع خانه‌مسافرها زحمت كشيده است اما بايد در اجراي قوانين نيز دقت كرد، افزود: خانه مسافرها بايد شرايط اجراي مطلوب پيدا كنند نه آنكه اقدام به ايجاد واسطه‌گري جديد در صنعت گردشگري كشور كنند.

به گفته محب خدايي، معاونت گردشگري كشور، در موضوع ساماندهي خانه مسافرها، هتلداران كشور را نيز وارد كرده است تا با كمك و همراهي آنها مشكل خانه‌مسافرها در صنعت گردشگري كشور حل شود.

  • بازبيني پروژه خانه‌مسافرها

معاون گردشگري كشور با تأكيد بر ضرورت آسيب‌شناسي خانه‌مسافرها در چرخه گردشگري كشور اعلام كرد: بايد بررسي شود كه پروژه خانه مسافرها چه بازدهي و عملكردي داشته است و معاونت گردشگري نيز اكنون در تلاش براي آسيب شناسي اين پروژه با هدف ساماندهي خانه‌مسافرهاست.

اگرچه معاون جديد گردشگري كشور به همشهري اعلام كرده است از هتلدارها براي ساماندهي خانه مسافرها درخواست ياري كرده اما با اين حال مرتضي رحماني موحد، معاون سابق گردشگري گفته است: جريان به‌وجود آمده در خانه مسافرها هيچ وقت با اعتراض افرادي كه مي‌خواهند مديريت آنها را به‌عهده بگيرند متوقف نمي‌شود.او گفته است: خانه مسافر هم مصوبه و هم آيين‌نامه و ابلاغيه سازمان ميراث فرهنگي دارد.

کد خبر 390069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha