دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

«مخفی شدن در بار کشمش، پنهان‌شدن لابلای طاقه‌های پارچه، پناه گرفتن در مخزن آب و...» اینها برخی از ترفندهایی است که این روزها از آن برای قاچاق انسان استفاده می‌شود.

حوادث

قاچاقچيان انسان با فريب طعمه‌هاي‌شان آنها را در ميان انبوهي از بار كاميون‌ها مخفي مي‌كنند و وعده مي‌دهند كه آنها را از كشوري به كشور ديگر قاچاق مي‌كنند؛ اما اغلب در عملي كردن نقشه‌هاي‌شان ناكام مي‌مانند؛ درست مثل 2محموله‌اي كه همين چند روز قبل در گمرك بازرگان لو رفت.

چند روز قبل مأموران گمرك بازرگان هنگام بررسي كاميون‌هايي كه از مرز عبور مي‌كردند به يك كاميون كه از تركيه قصد ورود داشت مشكوك شدند. با وجود اينكه اين كاميون پلمب شده بود اما بخشي از چادر آن پاره بود. در اين شرايط مأموران به بازرسي داخل كاميون پرداختند. هر چند در نگاه اول همه‌‌چيز عادي به‌نظر مي‌رسيد اما مأموران در ادامه متوجه شدند دختر جواني در لابلاي بار كاميون مخفي شده است. او كه تابعيت ايراني دارد قصد داشت به‌طور مخفيانه وارد كشور شود اما در اجراي نقشه‌اش ناكام ماند. با وجود اينكه هنوز از انگيزه‌هاي احتمالي دختر جوان اطلاعات دقيقي منتشر نشده اما تحقيقات در اين‌باره همچنان ادامه دارد.

لو رفتن نقشه دختر جوان در شرايطي است كه پيش از آن نيز پسري كه اهل يكي از كشورهاي همسايه است قصد داشت با پنهان شدن در بار مس يك كاميون وارد كشور شود اما مأموران گمرك نقشه او را نقش بر آب كردند.

  • مخفي شدن در كانتينر

با وجود اينكه قاچاقچيان انسان از ترفندهاي گوناگوني براي جابجاكردن طعمه‌هاي‌شان استفاده مي‌كنند اما مأموران گمرك اغلب يك قدم از آنها جلوتر هستند. مثل زن و مرد جواني كه چندي قبل در يك كانتينر مخفي شده بودند و قصد داشتند به‌طور غيرقانوني وارد كشورمان شوند اما دست‌شان رو شد. ماجرا از اين قرار بود كه مأموران گمرك بازرگان هنگام كنترل كاميون‌هاي عبوري به يك كاميون كه راننده آن اهل تركيه بود مشكوك شدند. سيم پلمب چادر كاميون پاره شده بود و اين احتمال وجود داشت كه راننده در بارش دست برده باشد. در اين شرايط كاميون بازرسي شد و در ميان بار آن زن و مردي كه پنهان شده بودند كشف شدند.

  • پنهان شدن در بار كشمش

يكي از امكانات مهمي كه در كشف محموله‌هاي قاچاق انسان به مأموران گمرك كمك مي‌كند سگ‌هاي ويژه است. اين سگ‌ها كه متخصص كشف محموله‌هاي قاچاق هستند در موارد زيادي دست قاچاقچيان را رو كرده‌اند. مثل همين چند‌ماه قبل كه در جريان بررسي بار يك كاميون كه كشمش حمل مي‌كرد 3نفر توسط همين سگ‌ها در لابلاي كشمش‌ها كشف شدند. مأموران گمرك در جريان بررسي محتويات بار يك كاميون كه قصد داشت از مرز بازرگان خارج شود از سگ‌هاي ويژه براي بازرسي استفاده كردند. سگ‌ها هنگام بررسي بار كشمش توجه‌شان به اشياي مشكوكي جلب شد و در نهايت معلوم شد 2مرد در لابلاي كشمش‌ها مخفي شده‌اند و قصد دارند به‌طور غيرقانوني از كشور خارج شوند.

  • قاچاق كودك

هميشه افراد بزرگسال نيستند كه در دام قاچاقچيان انسان گرفتار مي‌شوند و گاهي نيز كودكان طعمه آنها مي‌شوند. مدتي قبل در جريان بازرسي يك تريلي در گمرك لطف‌آباد 6كودك و 2زن جوان كشف شدند. مأموران گمرك در بازرسي كاميوني كه بار پارچه داشت پي بردند چند نفر در لا به لاي پارچه‌ها پنهان شده‌اند. آنها ساعت‌ها بدون آب و غذا در آنجا مخفي شده بودند. به اين اميد كه بتوانند از ايران خارج شوند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد آنها قصد داشتند از طريق ايران به تركيه و در نهايت به يكي از كشورهاي اروپايي سفر كنند.

  • كارتن‌هايي كه خالي نبود

يكي ديگر از تجهيزات پيشرفته‌اي كه در كشف محموله‌هاي قاچاق به مأموران گمرك كمك مي‌كند دستگاه ايكس ري است. با استفاده از اين دستگاه‌ها كاميون هنگام عبور از گمرك به‌طور كامل اسكن مي‌شود و مأموران مي‌توانند به خوبي محتويات آن را ببينند. با وجود استفاده از چنين تجهيزاتي باز هم قاچاقچيان بخت خود را براي عبور از آن آزمايش مي‌كنند. مثل 3مرد و يك زني كه داخل كاميوني مخفي شده و قصد داشتند به‌طور غيرقانوني از كشور خارج شوند. آنها در قسمت بار كاميون و در لابلاي كارتن‌هاي خالي پناه گرفته بودند ولي هنگام عبور از گمرك دستگاه ايكس ري كار دست‌شان داد. آنها هنگام دستگيري گفتند قاچاقچيان انسان پول زيادي از آنان گرفته و مدعي شده بودند كه به هيچ وجه در گمرك گرفتار نمي‌شوند.

  • مخزن آب، مخفيگاه 7 افغان

افرادي كه توسط قاچاقچيان به اين سو و آن سوي دنيا فرستاده مي‌شوند اغلب خود قرباني هستند. بيشتر آنها اسير وعده و وعيد قاچاقچيان مي‌شوند و در اين راه پول‌هاي زيادي نيز از دست مي‌دهند. همين چند وقت پيش مأموران گمرك در بازرسي و كنترل خودروهاي ورودي از گمرك ميلك 7مرد افغان را كه در يك اتوبوس مخفي شده بودند دستگير كردند. ماجرا از اين قرار بود كه اين 7نفر زير مخزن آب يك اتوبوس پنهان شده بودند و قصد داشتند به‌طور غيرقانوني وارد كشورمان شوند. آنها كه ساعت‌ها در شرايط سختي در منبع آب پنهان شده بودند اميد داشتند بتوانند از اين طريق وارد ايران شوند اما يك بازرسي ساده نقشه‌شان را برملا كرد.

  • خانواده‌اي در راه اروپا

تعداد زيادي از افرادي كه در گمرك گرفتار مي‌شوند معمولا از اتباع ساير كشورها هستند. آنها تلاش مي‌كنند با عبور از ايران خود را به كشورهاي اروپايي برسانند. اما پيش از آنكه پاي‌شان به اروپا برسد در ايران گرفتار مي‌شوند. نمونه آن يك خانواده اهل تاجيكستان كه با مخفي شدن در بار يك كاميون قصد داشتند به اروپا بروند اما پيش از خروج از ايران گرفتار شدند. آنها كه اعضاي يك خانواده شامل پدر، مادر و فرزند بودند در ميان بار مفتول و ورق‌هاي مسي مخفي شده بودند. چند روزي بود كه از تاجيكستان به ايران آمده بودند و مقصدشان تركيه بود ولي هيچ وقت به آنجا نرسيدند.

کد خبر 390051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha