همشهری آنلاین: اخترشناسان تصمیم گرفتند با اقدامی پیشگیرانه در برقراری ارتباط با بیگانه‌های فضایی، پیام خوشامد‌گویی را برای سامانه ستاره‌ای همسایه ارسال کنند، که بر اساس محاسبات انجام شده پاسخ این پیام باید تا ۲۵ سال دیگر به زمین برسد.

براساس گزارش نيوزويك، مقصد اين پيام ستاره لويتن يا GJ273 است، كوتوله سرخي در فاصله 12.4 سال نوري از زمين كه در صورت فلكي سگ كوچك واقع شده‌است. يكي از سياره‌هاي اين ستاره GJ273b درحال حاضر يكي از بهترين گزينه‌ها براي مطالعه روي سياره‌هاي قابل سكونت در جهان است.

براساس گزارش سازمان بين‌المللي پيام‌رساني به هوش فرازميني يا METI كه مجري اين پروژه خواهد بود، شانس دريافت پاسخ از سوي اين سامانه ستاره‌اي بسيار كم است اما نتيجه حقيقي را بايد با گذشت زمان مشاهده كرد. داگلاس واكوچ رئيس METI معتقد است نتيجه اين پروژه نامحتمل است اما هرچه باشد مورد استقبال ما قرار مي‌گيرد.

پيام ارسال شده از تلسكوپ راديويي ترومسو در نروژ حاوي اطلاعاتي درباره رياضيات و هندسه، و شرحي بر عملكرد امواج راديويي و چگونگي محاسبه زمان روي زمين بود. تمامي اين اطلاعات در يك سيستم دودوئي از دو فركانس متناوب كه با سرعت 125 بار در ثانيه تابيده مي‌شدند متمركز شده‌بودند. ارسال اين پيام هشت ساعت طول كشيد.

به گفته دانشمندان ايجاد اين پيام شبيه با طراحي يك پازل بود. تلاش اصلي بر ساده‌سازي پيام بود اما زماني كه امكان رجوع به فرهنگ يك سياره وجود ندارد و پيام بايد تنها بر دانش متكي باشد، كار كمي دشوارتر خواهد شد. اين پيام تقريبا 43 سال پس از ارسال پيام آرچيبو ارسال شده‌است، آرچيبو اولين تلاش نسل بشر براي مكالمه با حيات بيگانه در جهان بوده‌است.

اين پيام درحالي ارسال شده‌است كه همه با برقراري ارتباط با بيگانگان فضايي موافق نيستند. مهم‌ترين مخالف اين عمل استفان هاوكينگ،‌فيزيكدان و كشهان‌شناس مشهور انگليسي است كه معتقد است اينكار دردسر و خطر را براي بشر به دنبال خواهد داشت. بسياري از دانشمنداني كه در پروژه SETI، موسسه جستجوي هوش فرازميني، مشغول به كارند نيز با اين عمل مخالفند و باور دارند برقراري تماس با بيگانگان فضايي كاري خطرناك است و آن را به فرياد كشيدن در جنگلي توصيف كرده‌اند كه هنوز از بي‌خطر بودن آن اطميناني حاصل نشده‌است.

اما واكوچ و همكارانش در پروژه METI معتقدند گوش دادن به صداي بيگانگان فضايي نيز مي‌تواند موقعيت زمين را برملا كند، در نتيجه راهي براي پنهان باقي ماندن از چشم بيگانگان فضايي،‌اگر وجود داشته‌باشند، نخواهد بود. به گفته آنها هر تمدن بيگانه‌اي كه از توانايي سفر به زمين و يا آسيب‌رساندن به آن برخوردار باشد، توانايي رديابي امواج راديويي و تلويزيوني زمين را نيز خواهد داشت، از اين رو ارسال پيام براي آنها نمي‌تواند خطر احتمالي كه از سوي آنها متوجه زمين است را افزايش دهد.

کد خبر 389970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha