همشهری آنلاین: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجلس آینده مهمترین حوادث کشور ماست مجلس باید برآیند صحیحی از افکار مردم باشد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی طی سخنانی در چهارمین کنگره‌ سراسری حزب اعتدال و توسعه اظهار کرد: از حزب اعتدال و توسعه متشکریم که با دعوت از جریان‌های مختلف کشور زمینه‌ همدلی و همکاری موثری را فراهم کرده است. از ترکیب حاضران باید خوشحال بود که اراده‌ای در نیروهای فعال کشور است که در آستانه انتخابات مجلس هشتم برای آینده کشور کار درستی انجام دهند.

وی با تاکید بر این‌که  انتخابات مجلس باید برآیند صحیحی از افکار مردم باشد خاطرنشان کرد: در غیر این‌صورت باید نگران بود. البته ترکیب موجود در این مراسم شبیه همدلی پیش از انقلاب اسلامی است. در زمانی که حوزه، دانشگاه، بازار و احزاب بر روی جهت انقلاب همراه شده بودند و امام خمینی(ره) مانند رهبری هوشیار این کشتی را در اقیانوس کشور هدایت می‌کرد.

وی ادامه داد: اتحاد و همدلی سرمایه‌ بزرگی بود که ما را به پیروزی رساند و انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس با حضور مردم پیروز شد و دوران سازندگی با همدلی مقدور شد و امیدواریم آیندگان نیز از این گذشته استفاده ببرند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که  اعتدال جوهره‌ معارف قرآن در اداره‌ جامعه است، تصریح کرد: جامعه‌ اعتدالی برای همه‌ دنیا الگو و دلگرمی است. مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که افراط و تفریط خارج از شاهراه عدالت است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که  راه سعادت کشور از همدلی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: اعلام سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری با دید حکیمانه‌شان در آستانه‌ سال جدید مطرح شد امری بسیار مهم و ضروری بود. وقتی در کنفرانس اخیر امنیت در منطقه ایران حضور ندارد با خود اندیشیدم که چطور می‌توان بدون حضور ایران در منطقه امنیت ایجاد کرد. چطور می‌شود وزیر امور خارجه‌ آمریکا در این اجلاس حضور پیدا کند و راهبرد ارائه دهد؟

وی با بیان این‌که  طرح مساله‌ انسجام اسلامی ناظر بر این نگرانی‌هاست، خاطرنشان کرد: ما امروز نیازمند این انسجام هستیم و امیدواریم عده‌ای راه را گم نکنند. ما از نسلی هستیم که سرگذشت این نیم قرن موفقیت‌ها و ناکامی‌های آن را می‌شناسد. وقت آن رسیده که دست از دعواها و خشونت‌ها و متهم کردن‌ها برداریم و کاری را که امام خمینی(ره) در پیش گذاشته است و بارها آثار آن را دیده‌ایم، ادامه دهیم.

رییس مجلس خبرگان با تاکید بر این‌که  امروز جامعه‌ ما دارای افرادی عالم، دانشمند و باتجربه هستند، اظهار کرد: بسیار جای تاسف دارد، زمانی که دست ما از چنین مدیران باتجربه‌ای خالی بود، توانسته بودیم در امور بسیاری پیشرفت کنیم و امروز نباید بگذاریم با توجه به این ظرفیت‌ها، عقب‌گرد کنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که آمارهای موجود برای ما هشداردهنده است، خاطرنشان کرد: دیگر بحث اصولگرا، اصلاح‌طلب و میانه‌رو مطرح نیست. ما در یک کشتی نشسته‌ایم و در یک اقیانوس متلاطم حرکت می‌کنیم. حیف است با وجود این مقدار منابع ارزی، عقب بیافتیم. پس از پیروزی انقلاب ما همواره با مشکل منابع ارزی مواجه بودیم و امروز نیز این خلا پر شده است.

وی افزود: امروز با داشتن مدیران باتجربه، امکانات فراوان، زیربناهای خوب و فضاهای صنعتی و کشاورزی و ملتی باهوش، صبور، همکار و همدل و این سرمایه‌های عظیم که در کشور ما جمع شده باید بتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توطئه‌های دشمنان انقلاب به ویژه کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: سیاست باز کاخ سفید ضدایرانی است از روزی که بوش وارد کاخ سفید شد، حساسیت خود در خصوص ایران را با صراحت اعلام کرد. کشوری مظلوم، قربانی تروریسم و گرفتار دام‌های مختلف را محور شرارت خواند از همان موقع با طرح خاورمیانه بزرگ متوجه شدیم که آن‌ها به دنبال چیز دیگری هستند ولی تمام توطئه‌های آنها امروز شکست خورده اما تلاش آن‌ها ادامه دارد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به گزارش اخیر آمریکایی‌ها در خصوص مساله هسته ای ایران، گفت: باید بر گزارش اخیر آمریکایی‌ها بسیار تامل کنیم. البته در تبلیغ آن افراط و تفریط صورت گرفت ولی مسلم است که این گزارش نفعی برای آمریکا نداشت، بلکه برای سران کاخ سفید مضر بود. این‌که برخی می‌گویند این گزارش توطئه‌ای بوده با هیچ منطقی جور درنمی‌آید. البته این گزارش می‌گوید ایران تا سال 2003 دارای تسلیحات هسته‌ای بوده و از آن پس ندارد که این مساله نیز مهم نیست چون آنها بارها گفته‌اند که ما دارای سلاح هسته‌‌ای هستیم و اتفاق تازه‌ای نیفتاده است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: البته این که چرا گزارشی از سوی آمریکایی‌ها مطرح شد، فکر می‌کنم که این گزارش را برخی کارشناسان آنان تهیه کردند. آنها بررسی کردند و دیده‌اند که در این سال‌ها ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و این مساله نیز درز پیدا کرده البته آمریکا می‌خواست این گزارش را مخفی نگه دارد ولی نتوانست.

وی تصریح کرد: اگر در آمریکا روشن می‌شد چنین گزارشی وجود دارد ضربه‌ای دیگر به اعتبار جمهوری‌خواهان زده می‌شد و تداعی فریب حمله به عراق نیز مجددا مطرح می‌شد. البته به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای شده که این گزارش پخش شده است. گزارش آقای البرادعی هم از این نوع است. این دو گزارش فضای جدیدی را فراهم کرده و کار کاخ سفید برای تحریم‌های بیشتر و تجاوزهای نظامی را با مشکل مواجه کرده است.

رییس مجلس خبرگان با بیان این ‌که عمق کینه آنها علیه جمهوری اسلامی ایران بیشتر شده است، اظهار کرد: آنها تلاش‌شان را بیشتر کرده‌اند. در هفته‌های اخیر تحرکات آمریکا و بخشی از اروپا برای آن‌که شرایط ما را سخت کنند بیشتر شده است. ما نباید سر خود را زیر برف کنیم. باید هوشیار باشیم، احتیاط کنیم و اگر شرایط جدید به نفع ماست از آن استفاده لازم را ببریم.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این‌که برای استفاده از این شرایط باید همدلی بیشتری پیدا کنیم، تصریح کرد: هیچ مانعی ندارد که ما همدل باشیم. جریان‌های مختلف می‌توانند نامزدهای خود را معرفی کنند و مردم رای بدهند. مردم باید با خیال راحت رای بدهند و نامزدها نیز به راحتی طرح‌های خود را بیان کنند.

وی با اشاره به این‌که مجلس شورای اسلامی باید تکیه‌گاه نظام، دولت و تمام احزاب باشد، خاطرنشان کرد: 30 سال تجربه و فراز و نشیب‌ها آن‌قدر به ما درس داده که به افکار عمومی بیش از گذشته توجه کنیم. ما امروز به افکار عمومی نسبت به گذشته بیشتر نیاز داریم. یکی از خطرهایی که جوامع را تهدید می‌کند، بی‌تفاوتی ملت‌هاست. این مساله بسیار خطرناک است و باید ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند.

رییس مجلس خبرگان اظهار کرد: همه ما در فضای فعلی، هم مسئولان، هم ناظران انتخابات و احزاب و نیروهای سیاسی باید تلاش کنیم تا مردم بی‌تفاوت نباشند، البته مردم عمیقا انقلاب را دوست دارند و پشتیبان آن هستند ولی سوء عملکرد برخی چه مسئولان و چه احزاب ممکن است که مردم را ناراحت کند.

وی با تاکید بر این‌که باید دست از افراط و تفریط برداریم، اظهار کرد: باید اعتدال را در جامعه پیش بگیریم. البته اعتدال به این معنا نیست که دست از مواضع خود برداریم بلکه باید در منش، معتدل باشیم. اعتدال حرکت طبیعی تاریخ است و افراط و تفریط، تجاوز از حد است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: امیدوارم در ماه‌های آینده همکاری مردم، احزاب، دولت، قوه قضاییه و مجریان باعث شود صفحه افتخارآمیزی در صحنه‌ تاریخ ایران بوجود آید و از همه‌ کسانی که آمادگی دارند می‌خواهیم که برای اداره کشور با تلاش در مسیر اعتدال اسلامی و انقلاب اسلامی ـ که طراح آن حضرت امام خمینی(ره) بودند ـ گام بردارند.

کد خبر 38989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز