وقتی شرکت تسلا در مراسم ویژه‌ای از نسل خودروی اسپرت اما تمام الکتریکی Roadster رونمایی کرد، بسیاری حیرت کردند؛ خودرویی که در عرض ۱.۹ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت می‌رسد و نهایتا تا سرعت ۴۰۲کیلومتر در ساعت نیز پیش می‌رود.

تسلا کامیون الکتریکی

اين خودروي الكتريكي را مي‌توان با بوگاتي شيرون مقايسه كرد! اين رونمايي همزمان با معرفي كاميون الكتريكي تسلا بود؛ماشيني با امكانات بسيار بالا كه مي‌تواند با هر بار شارژ 800كيلومتر را طي كند.

تسلا رودستر اين بار متفاوت‌تر از قبل پا به عرصه‌ وجود گذاشته است و به‌نظر مي‌رسد براي ديدن آن در خيابان‌ها بايد حداقل تا اواسط سال ۲۰۲۰ صبر كرد. شركت خودروسازي تسلا در ابتداي فعاليت خود به توليد رودستر اسپرت مشغول بود كه البته موفقيت چنداني در فروش نصيب آن نشد.

رودستر جديد براي رسيدن به سرعت ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت (۱۰۰ مايل بر ساعت) تنها به ۴.۲ ثانيه زمان نياز خواهد داشت و مسافت ۴۰۰ متر را در ۸.۸ ثانيه طي مسير مي‌كند كه از اين حيث نيز بر تمامي خودروهاي توليدي حال حاضر فائق مي‌آيد.به گزارش انگجت، ايلان ماسك، مديرعامل تسلا موتورز در مراسم روز گذشته با اشاره به اطلاعات و ارزيابي‌هاي شركت تسلا، اعلام كرد كه مالكان اين خودرو قادر خواهند بود تنها با يك‌بار شارژ خودروي رودستر، مسافت حدفاصل شهرهاي لس‌آنجلس تا سان‌فرانسيسكو (حدود ۹۰۰ كيلومتر) را در بزرگراه مربوطه به‌صورت رفت و برگشت طي كنند. نسل جديد تسلا رودستر از ۳ موتور الكتريكي (يكي در قسمت جلو و دو تا در قسمت عقب) بهره مي‌برد و سيستم قواي محركه آن، دو ديفرانسيل و تمام چرخ محرك است.

مسلما گشتاور 10هزار نيوتن متري تسلا رودستر جديد و شتاب 1.9ثانيه‌اي و پيمايش در حدود 1000كيلومتري‌اش، بسيار جذاب است اما آنچه انقلابي به‌نظر مي‌رسد كاميون سبك و جديد تسلاست كه قطعا مي‌تواند لقب جذاب‌ترين كاميون برقي حال حاضر جهان را از آن خود كند. وقتي ايلان ماسك در جريان رونمايي از طرح كاميون الكتريكي خود موسوم به Semi از توانمندي‌هاي اين كاميون صحبت مي‌كرد،

به سيستمي مبهم با نام BAMF اشاره كرد كه سبب شد حاضران به فكر فروروند. زماني ‌كه ماسك از شتاب صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ۵ثانيه‌اي اين كاميون سخن گفت، همه افراد مسحور عملكرد خارق‌العاده اين خودرو شدند. اگرچه شتاب ۵ثانيه‌اي اين كاميون بدون حمل تريلر محقق مي‌شود اما بايد توجه داشت كه Semi از تمام كاميون‌هاي ديزلي توليدي سريع‌تر است. اگر تريلري به وزن ۳۶ تن به Semi متصل شود، ۲۰ ثانيه زمان لازم است تا اين كاميون الكتريكي از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت دست يابد كه سبب مي‌شود Semi به پديده‌اي در دنياي خودروهاي سنگين تبديل شود.

از ديگر ويژگي‌هاي خارق‌العاده اين كاميون مي‌توان به توانايي بالا رفتن از مسيري با شيب ۵ درصد با سرعت ثابت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت اشاره كرد. Semi با حفظ سرعت تعيين‌شده در بزرگراه‌ها، با هر بار شارژ مي‌تواند تا شعاع ۸۰۰ كيلومتر حركت كند؛ البته اين شعاع حركتي در حالتي است كه تريلري به Semi متصل نباشد. شعاع حركتي Semi به‌عنوان يك كاميون الكتريكي از شعاع حركتي كاميون‌هاي ديزلي با يك‌بار سوخت‌گيري بيشتر است. اين نتيجه خارق‌العاده با كمك طراحي بدنه آيروديناميك به‌دست آمده است.

کد خبر 388786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha