جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

مرتضی کاردر: واکنش هنرمندان به اتفاقات و فجایع انسانی همیشه متفاوت بوده است؛ واکنش‌هایی در قالب آثار هنری که گاه تا سال‌ها پس از واقعه در یادها می‌ماند و آن واقعه را جاودانه می‌کند.

صدیق تعریف

زماني كه زلزله رودبار و منجيل اتفاق افتاد حسين عليزاده، «آواي مهر» را ساخت و عباس كيارستمي «زندگي و ديگر هيچ را»؛ دو اثري كه هنوز جزو آثار ماندگار موسيقي و سينماي ايران‌ هستند.حالا زلزله‌اي ديگر اتفاق افتاده است و مردم غرب ايران به سوگ نشسته‌اند. با استاد صديق‌تعريف تماس مي‌گيرم؛ خواننده برجسته موسيقي سنتي كه كرد است و اهل سنندج و اين روزها سوگوار مردم كرمانشاه است.

صديق‌تعريف را بسياري با تصنيف‌هايي مثل «از نگاه ياران» و «ما ز ياران چشم ياري داشتيم» مي‌شناسند و بسياري ديگر با آواز جاودانه سريال امام علي(ع) و آثار ديگري كه در موسيقي ايران ماندگار شده است.صداي خواننده بزرگ موسيقي سنتي ما از تألمات گرفته است و حال و روزش تعريف چنداني ندارد اما با حوصله به پرسش‌هاي ما پاسخ مي‌دهد. مي‌گويد: «اين چند روز كاملا گيج و مبهوتم. شايد باور نكنيد ولي شب اول تا صبح چشم بر هم نگذاشتم.»

آقاي تعريف ابتدا از محروميت استان‌هاي غربي كشور و كمبود امكانات اين مناطق مي‌گويد: «كمي‌ها و كاستي‌هاي اين مناطق كم نيست. از گذشته‌هاي دور تا به امروز، به اين مناطق كم‌توجهي و بي‌مهري شده است. بسياري از مردم اين مناطق هميشه درگير مايحتاج و نيازهاي اوليه‌شان هستند. ساختمان‌ها استحكام لازم را ندارد. وقتي اتفاقات اين‌چنيني رخ مي‌دهد ابعاد فاجعه چند برابر شده و كمبود امكانات عيان‌تر مي‌شود.»

صديق‌تعريف درباره جبران خرابي‌ها و رسيدگي به وضعيت مناطق زلزله‌زده مي‌گويد: «همگي بايد با تمام توان به كمك مصيبت‌زده‌ها برويم تا ابتدا مايحتاج اوليه مردم تأمين شود؛ هرچند كه در درجه اول بايد از مسئولان مملكتي متوقع باشيم كه به داد مردم برسند. ستاد‌هاي بحراني كه نبايد صرفا پس از واقعه تشكيل شوند، در اتفاقات اين‌چنيني بايد خيلي زود حاضر شوند تا شايد ضايعات و خسارت‌ها را به حداقل برسانند و جان انسان‌ها را نجات دهند. فكر كنيد اگر اين زلزله در تهران اتفاق بيفتد چه فاجعه جبران‌ناپذيري به بار مي‌آيد.»

خبر رسيد كه جمعي از هنرمندان سينما نيز در منطقه حاضر شده‌اند. آقاي تعريف از تأثير مثبت اين حضور مي‌گويد: «هنرمندان از سر وظيفه انساني‌شان به آنجا مي‌روند. شايد در اين روزها كار چنداني نتوانند انجام دهند اما حضورشان مي‌تواند موجب تشفي خاطر مردم باشد و كاتاليزوري باشد براي التيام دردها.»

زماني كه زلزله رودبار و منجيل اتفاق افتاد حسين عليزاده و صديق‌تعريف در تالار وحدت كنسرتي به نفع زلزله‌زدگان برگزار كردند. از صديق‌تعريف مي‌پرسم كه آيا برنامه‌اي براي حضور در منطقه غرب يا برگزاري كنسرت در آنجا دارد يا نه؟ مي‌گويد: «چرا اما بايد اندكي بگذرد تا وضعيت آن مناطق كمي بهتر شود و اقدامات لازم اوليه انجام شود. بعد شايد بهتر باشد كه بنده يا ديگر هنرمندان آنجا حاضر شويم و اگر شرايط مناسب و مساعد بود كنسرتي به نفع زلزله‌زدگان و آسيب‌ديدگان برگزار كنيم و اميدوار باشيم تا شايد اندكي از تألمات روحي‌ و رواني‌شان كاسته شود.

فراموش نكنيم كه آسيب‌هاي فيزيكي ممكن است به مرور برطرف شود اما با آسيب‌هاي روحي چه بايد كرد؟ آسيب‌هاي روحي و رواني اين اتفاقات ناگوار تا سال‌ها باقي خواهد ماند. بايد كمك كنيم تا احوال مردم زلزله‌زده آرا‌م‌تر شود. من هم حاضرم با كمال ميل هر وقت كه شرايط مساعد و مناسب باشد آنجا حاضر شوم تا براي مردم كنسرت برگزار كنم يا هر كار ديگري كه به بهبود حالشان كمك مي‌كند، انجام بدهم.

رايزني‌هايي براي برگزاري كنسرت انجام شده است. قرار گذاشته‌ايم كنسرت‌هايي در مراكز استان‌هاي غربي كشور مثل كرمانشاه،سنندج و همدان برگزار كنيم. گفت‌و‌گوهاي اوليه صورت گرفته است و اميدواريم هر چه زودتر به نتيجه نهايي برسيم و بتوانيم به‌زودي در اين شهرها به‌نفع آسيب‌ديدگان كنسرت برگزار كنيم.»

کد خبر 388757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha