«اولین و مهم‌ترین مسئله پایتخت انسجام در کل فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و پرهیز از هرگونه اقدامات جزیره گونه است.» این جمله‌ای بود که معاون جدید امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مراسم معارفه خود گفت.

سیدرضا صالحی‌امیری

در اين مراسم محمدجواد حق‌شناس، رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران ضمن تقدير از عملكرد مجتبي عبداللهي و اميدواري نسبت به موفقيت رضا صالحي اميري به‌عنوان معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران گفت: اميدوارم حوزه فرهنگ در شهر تهران از اين پس بالنده‌تر، قوي تر، با نشاط‌تر و اثربخش‌تر باشد و موجبات رضايت شهروندان عزيز را فراهم كند. وي با اشاره به 3دهه تجربه صالحي اميري در عرصه فرهنگ اظهار كرد: وي پژوهشگر عرصه فرهنگي بوده و امروز بخشي از منابع ما در حوزه فرهنگ مديون تلاش‌هاي ايشان است. راهبري ده‌ها پايان‌نامه و كار علمي با موضوع فرهنگ و تصدي مديريت كتابخانه ملي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از ديگر بخش‌هاي مهم كارنامه فعاليت فرهنگي وي است.

اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران افزود: به عقيده من اتفاق مباركي است كه يكي از چهره‌هاي فرهنگي دولت را در شهرداري تهران ببينيم. اين نشان‌دهنده جايگاه والاي فرهنگ نزد شهردار تهران است.

حق‌شناس با يادآوري مشكلات جدي مديريت شهري از حيث منابع درآمدي تصريح كرد: شهرداري تهران بالغ بر 20هزار ميليارد تومان بدهي رسمي دارد و حدود 30تا 35درصد از منابع سالانه شهرداري بايد صرف بدهي‌ها شود كه اين موضوع غيراز امورات جاري است.

وي با بيان اينكه اين شرايط در حالي است كه همه ما موظف به جلب رضايت شهروندان هستيم، گفت: در عين حال حوزه فرهنگي و اجتماعي اين توانايي را دارد تا با حداقل منابع بتواند بيشترين رضايت را براي شهروندان فراهم كند. در زماني كه امكان ساخت بزرگراه، تونل يا بوستان‌هاي بزرگ با هزينه بالا وجود ندارد، نمي‌توانيم به موضوع رضايت مردم از فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران بي‌توجه باشيم.

همچنين رضا صالحي اميري، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به‌عنوان يكي ديگر از سخنرانان اين مراسم ضمن تقدير از عملكرد مجتبي‌عبداللهي، معاون پيشين اظهار كرد: در سال‌هاي اخير فعاليت‌هاي شهرداري تهران را دنبال كردم و بيش از 100نفر از دوستان من در وزارت ارشاد با مجموعه شهرداري تهران ارتباط داشتند.

وي با بيان اينكه مجموعه شهرداري تهران 2رسالت اداره شهر با انبوهي از ماموريت‌ها و نمادسازي در گستره‌اي وسيع را برعهده دارد، گفت: به عقيده من، نخستين و مهم‌ترين مسئله ما در پايتخت انسجام در كل فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي و پرهيز از هرگونه اقدامات جزيره‌گونه است.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران عنوان كرد: در جلساتم با شهردار تهران بر مسئله هماهنگي، برنامه‌ريزي متمركز، نظارت و هدايت متمركز و ساختارمند تأكيد كردم و از اين منظر بحث قائم‌مقامي بنده در امور اجتماعي و فرهنگي ناظر به همين جمله است كه تهران نمي‌تواند با چند سليقه، برنامه و نگاه در حوزه فرهنگي و اجتماعي مديريت شود.

صالحي‌اميري با تأكيد بر اينكه اين تغييرات حتماً با مقاومت‌هايي همراه خواهد بود، تصريح كرد: بحث ديگر در حوزه اجتماعي موضوع اثربخشي و تأثير برنامه‌ها و اقدامات ما بر جامعه است. در واقع سؤال اينجاست كه آيا مجموعه فعاليت‌هاي ما در اين سال‌ها منجر به اثربخشي در فضاي اجتماعي و جامعه مخاطب شده است؟ آيا امروز با پديده‌اي به نام ناهنجاري، بداخلاقي، انگ‌زني، تخريب و خشونت در تهران مواجه هستيم يا خير؟ به‌طور حتم، اگر ما در عرصه اجتماعي حجم بالايي از فعاليت را داشتيم بايد اثر آن را امروز در شهر ببينيم.

به گفته معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران هر سال نمايشگاه كتاب با هزينه عظيم در تهران برگزار مي‌شود و اين در حالي است كه آمارهاي 10سال اخير حاكي از كاهش يك دقيقه‌اي سرانه مطالعه در هر سال است. صالحي‌اميري با تأكيد بر اينكه اقدامات در حوزه فرهنگي بايد براساس نيازسنجي صورت بگيرد، گفت: ما عادت كرده‌ايم چون پول دست ماست، بايد براي مردم تصميم بگيريم. هم‌اكنون همه از ضرورت افزايش نشاط در جامعه صحبت مي‌كنند اما نمي‌گويند چگونه مي‌توان ظرفيت اين امر را در جامعه افزايش داد.

کد خبر 388540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha