استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران بر ضرورت توسعه محلی به‌عنوان سیاست جدید در شهرداری تهران تأکید کرد و گفت: ما نیازمند منشور شهر هستیم تا جایگاه شورای شهر و شورایاری‌ها به خوبی مشخص شود.

به گزارش همشهري، حسين ايماني‌جاجرمي دوشنبه‌شب طي سخناني در نشست ارزيابي وضعيت مديريت محله در شهر تهران كه در خانه انديشمندان علوم انساني و با حضور برخي اعضاي شوراي شهر، ‌شهرداران مناطق و شوراياران برگزار شد، مديريت محله در تهران را با رويكرد انتقادي مورد بررسي قرار داد. وي ضمن اشاره به اهميت بازگرداندن هويت تاريخي و فرهنگي محله‌هاي تهران به وضعيت شكل‌گيري مديريت محلي در جامعه‌اي كه دولت تمام امور را در دست دارد، انتقاد كرد و گفت: در اين جامعه صحبت از دولت محلي و شوراي شهر و شوراياري مضحك است؛ چراكه هيچ اختياري ندارند.

مديريت محلي و شوراياران نيز قرار بود در ابتدا به‌عنوان مشاوران امين شوراي شهر فعاليت كنند اما هم‌اكنون به بازوان مديريت شهري تبديل شده و از آنها با صدور بخشنامه انجام برخي فعاليت‌ها كه وظيفه مديريت شهري است، طلب مي‌شود. اين مشاركت نيست.

استاد دانشگاه تهران و عضو شوراياري محله اكباتان به روند تحولات شكل‌گيري و فعاليت شوراياري‌ها از سال79 (زمان شكل‌گيري آنها) اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون 3540شورايار نماينده 9ميليون نفر جمعيت تهران هستند كه اين غيرممكن است و بايد تناسبي ميان جمعيت و نمايندگان باشد. عضو شوراياري محله اكباتان، وضعيت نامشخص شوراياران از منظر حقوقي، واگذاري سراي محله به دبيران شوراياري، عدم‌تعريف محله در ساختار شهري، بي‌ثباتي شهرداران ناحيه، عدم‌وجود ارتباط ميان اعضاي شوراي شهر و مناطق تهران و... را از مشكلات موجود برشمرد.

اين جامعه‌شناس شهري ميزان مشاركت پايين شهروندان در انتخابات شوراياري‌ها را به‌دليل عدم‌آشنايي با اين نهاد محلي دانست و با انتقاد از راه‌اندازي سراي محله در تمامي محله‌هاي پايتخت گفت: مناطقي به اين نوع مراكز و حتي به نمايندگان محلي نياز دارند كه صدايشان به جايي نمي‌رسد. راه‌اندازي خانه اسباب‌بازي و ديگر بخش‌هاي سراي محله در شمال تهران اقدامي اشتباه و دور ريختن پول بود. طي بررسي انجام شده از يك جامعه آماري 2700نفره، 85درصد از خدمات سراي محله استفاده نمي‌كنند و 95درصد نيز مدير محله‌شان را نمي‌شناسند. ايماني تصريح كرد: انتظار مي‌رود در دوره جديد مديريت شهري و شوراي شهر، توسعه مديريت محلي به‌عنوان سياست در شهرداري تهران تعريف شده و صداي انجمن محله به گوش شهر برسد.

  • برخي مشكلات شهر ناشي از سيطره قدرتمندان است

در ادامه اين نشست برخي از اعضاي شوراياري مناطق مختلف به بيان نظرات خود پرداختند. سكوت شوراي پنجم در قبال شوراياري‌ها، وجود اختلاف‌نظر ميان شهرداري و شوراي شهر در مورد شوراياران و لزوم تغيير در سازوكار فعاليت سراهاي محله از مهم‌ترين مباحث مطرح شده توسط شوراياران بود.

الهام فخاري، عضو شوراي شهر تهران و ديگر سخنران اين نشست به‌وجود برخي مشكلات در شهر اشاره كرد و گفت: بخشي از مشكلات متاثر از سيطره قدرتمندان در شهر است. قدرتمندان مي‌توانند ثروتمندان شمال شهر يا زورگويان جنوب شهر باشند. ما اگر بتوانيم فرهنگ زورگويي را در خود و در نهادهايي كه ايجاد كرده‌ايم مهار كنيم، خدمت بزرگي به شهر كرده‌ايم. وي همچنين با اشاره به صحبت‌هاي مطرح شده در مورد وضعيت شوراياران گفت:

به قدري درگير نهادسازي مي‌‌شويم كه به برنامه‌ريزي فرايندها و روش‌ها نمي‌رسيم؛ به همين دليل گاهي نهادي را به اوج برده و گاهي تحقيرش مي‌كنيم. عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران همچنين با اشاره به انتقاد برخي شوراياران از سكوت شوراي پنجم در قبال شوراياري و رفع مشكلات آن گفت:

تمام اتفاقاتي كه طي 12سال مديريت شهري رخ داده در 100روز نمي‌توان حل كرد. در اين سال‌ها نيز كارهايي انجام شده شايد به آنها نقد وارد باشد اما به هر حال اقداماتي هم صورت گرفته است. سراهاي محله نيز جايي براي تمرين اجتماعي جوانان و بهره‌مندي از فرهيختگان است و بايد آن را از وضعيت تجاري خارج كرد. اين سراها نه‌تنها خودگردان نشده، بلكه مشكلاتي را هم ايجاد كرده است.

کد خبر 388531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha