سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

«حجم بالای مکالمه‌ها شبکه‌ تلفن همراه کشور را با اختلال روبه‌رو کرد اما قطعی عمده در مناطق کرمانشاه و ایلام گزارش نشده است.»

ارتباطات در شرایط سخت

اين بخشي از نخستين توييت وزير ارتباطات بعد از زلزله‌ كرمانشاه بود. او در همين توييت از مردم خواست طول مكالمه‌هايشان را كمتر كنند تا نوبت به ديگران هم برسد. بعد از اين، خبر رسيد كه باتري سايت‌هاي موبايل (BTS) در منطقه در حال اتمام است وتعدادي مولد برق اضطراري به محل فرستاده شده.

يك روز بعد خبرگزاري‌ها خبر دادند كه با استفاده از ماهواره «ايران‌ست 21» ارتباط ماهواره‌اي در اختيار سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر كشور قرار گرفته تا بتوانند ارتباط بين خودشان و سازمان‌هاي امدادرسان در مناطق ديگر را برقرار كنند. كشورهاي ديگر در شرايط مشابه چه‌كار مي‌كنند، چطور ارتباط بين شهروندان، سازمان‌هاي دولتي و امدادرسان و زلزله‌زده‌ها را برقرار مي‌كنند؟ فناوري‌هاي جديد چه حرفي براي گفتن دارند؟

  • ارسال پيام‌هاي اضطراري خودكار

سيســـــتم هــــشداررساني توييتــــــر يا Twitter Alert سازمان‌هاي امدارسان مثل صليب‌سرخ يا هلال احمر، اداره‌هاي دولتي و... را به‌طور مستقيم با مردم مرتبط مي‌كنند. اين پيام‌ها توسط توييتر براي كاربراني كه در اطراف محل حادثه زندگي مي‌كنند، فرستاده شده يا در بالاترين قسمت تايم‌لاين آنها نشان داده مي‌شود؛ حتي اگر از قبل در اين حساب‌ها عضو نشده باشند.

  • خطوط ارتباطي سيار

قطع شدن ارتباط تلفني يك مشكل همگاني و عادي است. تفاوت كشورها در زمان برطرف كردن اين مشكل و راه‌حل‌شان است. ساده‌ترين راه‌حل استقرار آنتن‌هاي سيار و موقتي در منطقه است. در زلزله سال 1390در شهر وان تركيه، اپراتورها چند روز بعد از وقوع حادثه با خودروي ون آنتن سيار به منطقه فرستادند كه تا يك‌ماه خدمات اپراتوري را براي مردم فراهم مي‌كرد. (نقل از دكتر مهدي زارع، مدير گروه زلزله‌شناسي مهندسي زلزله)

  • ارتباط با شبكه‌هاي توري

شبكه‌هاي توري يا Mesh Networking سيستم جديدي است كه با استفاده از يك ارتباط بي‌سيم تمام دستگاه‌هاي بدون سيم را كه در يك منطقه باشند، به هم متصل مي‌كند. در اين سيستم به ارتباط اينترنتي يا تلفني نيازي نيست و يك نفر مي‌تواند با كسي كه تلفن همراهش به سيستم مش متصل شده باشد، مستقيما ارتباط بگيرد. اين ابزار فناورانه، مي‌تواند پيام‌هاي اضطراري را در يك منطقه به‌طور گسترده پخش كرده يا مردم محلي را با يكديگر مرتبط نگه دارد. در اين شبكه، امكان ارسال ودريافت اطلاعات، تماس تلفني و... به‌صورت بي‌سيم فراهم مي‌شود و عملا به هيچ ايستگاه زميني يا ماهواره‌اي براي برقراري ارتباط بين دو تلفن نيازي نيست. با اين حساب اگر در زمان فاجعه راه‌هاي ارتباطي قطع شده باشند، باز هم امكان ارتباط با نفر بعدي فراهم است.

  • پيدا‌كردن مصدوم با گوگل

گوگل يك مجموعه ابزار ارائه داده كه در مواقع اضطراري به درد هر دو گروه آسيب‌ديده و امـــــدادرسان مي‌خورد. اين پلتفرم مجموعه‌اي است از نقشه گوگل، ابزارهاي اطلاع‌رساني و شبكه‌هاي اجتماعي كه مهم‌ترين كاربردش - به جز ارسال پيام اضطراري به مردم - پيدا كردن آسيب‌ديدگان از زير آوار يا محلي است كه در آن حبس شده‌اند. در اين سرويس اضطراري مصدوم مي‌تواند با كمترين مصرف انرژي باتري، محلش را از طريق حساب كاربري امدادرسان‌هاي محلي به آنها اطلاع دهد.

  • بالن‌هاي اينترنتي گوگل

بالن‌هاي اينترنتي يا «لون» يكي از پروژه‌هاي مفصل گوگل است كه دسترسي به اينترنت را در مناطق صعب‌العبور يا در زمان فاجعه‌هاي بزرگي مثل زمين‌لرزه براي مردم فراهم مي‌كند. اينترنت بالن گوگل از يك ايستگاه مركزي تأمين مي‌شود و مثل خطوط انتقال نيرو، هر بالن، اينترنت را به بالن بعدي منتقل مي‌كند. در اين پروژه، بالن‌ها با كمترين انرژي ممكن به ارتفاع 20كيلومتري زمين فرستاده مي‌شوند و با استفاده از سيستم جهت‌يابي هوشمند و كمك انرژي باد و خورشيد خودشان را به مقصد مي‌رسانند. هر بالن مي‌تواند محدوده‌ 80كيلومتري از اطرافش را به اينترنت پرسرعت همراه يا LTE مجهز كند. اين پروژه فعلا در پورتوريكو اجرا شده اما هدف نهايي‌اش فراهم كردن دسترسي اينترنت در كل زمين است.

  • فرستادن پيام سلامتي براي دوستان

شبكه اجتماعي فيسبوك يك سرويس ويژه به اسم Safety Check يا «سنجش امنيت» دارد كه كاربر درگير در يك حادثه، سانحه يا جنگ مي‌تواند به دوستانش خبر بدهد كه حالش خوب است و آسيبي نديده. دوستان كاربر اگر از حال او خبر داشته باشند، مي‌توانند گزينه «حالش خوبه»‌را فعال كنند. اين سرويس لزوما هميشه فعال نيست و در تمام مناطق كار نمي‌كند.

کد خبر 388417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha